Vinstlyft för Iberia – men tåg och lågpris hotar
Iberia kunde i dagarna visar upp en långt bättre vinst för marknaden än vad man hade förväntat. Netto vinsten ökade för året 2004 med 53% till 218,4 miljoner euro(c:a 2 miljarder SEK). Omsättningen ökade med 4,2% till 35,2 miljarder euro.
Beläggningen ökade till 75,2% och 26,7 miljoner passagerare reste med bolaget. Den interkontinentala trafiken ökade med 7,1 % och europatrafiken med 5,8%. Trafiken till Fjärran Östern, då främst till Kina, samt Afrika ökade med hela 41,3%.
Inrikestrafiken inom Spanien går bra på långsträckorna ut till Kanarieöarna. Fastlandstrafiken däremot lider av en allt större konkurrens från alla nya hög-hastighets tåg (Velaro från Siemens, se bilden t h) som far fram i 350km hastighet. Innan 2007 är hela sträckan mellan Madrid och Barcelona klar för dessa tåg. Iberia bedriver idag en omfattande shuttle mellan dessa metropoler, en trafik utan bokning. Man kommer till flygplatsen, får ett färglagt kort och så går man till den gate som har samma färg som kortet på avreseskärmen.
Iberia – liksom SAS-ägda Spanair – räknar med att den idag lönsamma affären är ett minne blott när snabbtågen kommer. Bolagen har tillsammans klagat hos regeringen då man anser att tågen har för stora subventioner och därför kan tillämpa en låg taxa. Att tro att flygbolagen skall kunna ändra på något är nog inte sannolikt, lika lite som man kan hindra lågprisflygets framfart.
Med den höga beläggningen kunde Iberia kompensera den högre bränslekostnaden även om den uppnådda omsättningen ligger under förväntningarna. Iberia och de sparplaner man började med för något år sedan har dock givit ett bättre resultat än förväntat. Det finns fortsatt stora besparingsmöjlighet för Iberia, och framtiden torde se bättre ut än vad analytikerna har förväntat sig.
Till det bättre resultatet hör också likviden från försäljning av leverantörsbolaget IBER-SWISS Catering samt researrangören Viva Tours vars aktier man sålt till väsentliga delar.
Iberia har börjat ett korståg mot easyJet och Ryanair samt andra lågprisbolag, något som förmodligen som tillhör det politiska spelet. Man drar ned på en rad Europadestinationer dit även trafiken till London berörs.
Iberia meddelade att man har beställt 79 nya Airbus A320 varav 30 skall levereras med början 2006. Dessutom bekräftas 49 flygplan ur en option som skall vara färdiglevererad senast år 2011. Detta var satt som villkor för att bolaget fått extra stora rabatter av Airbus. Iberia har annars en betydande del av sin flygflotta bestående av Boeing plan.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

