
Wingefors med flyget som möjliggörare
Affärsnytta före passion – men flyget öppnar dörrar
– Det finns ett stort flygintresse hos bolagets ägare, men det här handlar givetvis om mer än ett privat flygintresse, säger Henrik Lindh, Group CFO med övergripande ekonomiskt ansvar för Lars Wingefors Gruppen.
– Flyget har varit en möjliggörare i utvecklingen av de verksamheter som finns inom Lars Wingefors Gruppen, speciellt de delar som hör ihop med de noterade bolagen Embracer Group och Asmodee Group. Efter de senaste årens utveckling som givetvis påverkats av pandemin och effekterna i samhället efter pandemin ser flyget inte likadant ut på regionalsidan – Sola Air är en möjlighet för näringslivet och privatpersoner att kunna komma ut i världen och att ta världen till Värmland.
För Wingeforsgruppen har affärsnyttan varit en drivande faktor. Lindh beskriver köpet av Örebrobaserade Täby Air Maintenance (TAM) som en naturlig följd av den växande flygverksamheten inom Sola Air. – Affärsnyttan för hela näringslivet har varit drivkraften. Sola Air är en effekt av det, säger han.
Från Saab till Sola – en komplett kedja
Genom förvärvet av TAM tar Wingeforsgruppen steget mot en vertikalt integrerad flygverksamhet – där drift, underhåll och leasing samspelar.
– Vi tycker att TAM är ett spännande bolag och blev intresserade av att hitta synergier med vår befintliga verksamhet. Därför köpte vi verkstaden samt även tre Saab 340, berättar Lindh.
TAM, som grundades 1989, har länge varit en ledande aktör inom MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) för Saab 340, Saab 2000 och nu också ATR-flygplan. I dag servar bolaget kunder över hela världen – från civila operatörer till försvarsindustrin – och har även utvecklat konverteringsprogram för fraktversioner av Saab 340 och 2000.
Eget ägande i stället för leasing
När Sola Air grundades i Karlstad var frågan om rätt flygplan avgörande.
– När vi startade Sola Air funderade vi på vilket flygplan som skulle kunna göra det möjligt att driva en verksamhet inom regionalflyg som kan bära alla dess kostnader. Utmaningarna är stora för att nå dit, men valet av flygplan föll på Saab 340, säger Lindh.
Han förklarar att bolaget gjorde en noggrann kostnadsanalys innan beslutet.
– När vi gjorde vår research kom vi fram till att leasing skapar större kostnader och därför köpte vi våra egna flygplan för att bättre kunna kontrollera tillgången och få en effektivare kostnadsstruktur.
TAM blir global resurs – men basen stannar i Sverige
I samband med affären har över 50 flygtekniker och ingenjörer i Örebro fått en ny ägare.
– När vi började titta på helheten kände vi att köpet av TAM var ett logiskt steg. Bolaget har kunder över hela världen och ambitionen är att vara en kompetent samarbetspartner till alla bolagets kunder. TAM har kapacitet att agera leverantör av både produkter och tjänster på en global marknad, berättar Lindh.
Han ser samtidigt en fortsatt utveckling av TAM:s kärnverksamhet.
– TAM jobbar förutom med SAAB 340 och SAAB 2000 bland annat också med ATR, och vi ser en fortsatt utveckling där. ATR-marknaden är större men också mer konkurrensutsatt. Dessutom ser vi framför oss att det finns många möjligheter inom handel med reservdelar som är en spännande marknad.
En regional flygstrategi som kan inspirera
För svenskt regionalflyg är affären mer än en enskild investering. Den visar att det fortfarande finns utrymme för affärsmässiga satsningar på flyg – om de byggs på realistiska kalkyler och lokalt förankrade behov.
Sola Air har redan blivit ett exempel på hur en mindre aktör kan bidra till tillgänglighet och tillväxt utanför storstadsregionerna. Med TAM i portföljen får Wingefors en teknisk bas och internationell bredd som kan bli avgörande för framtiden.
Lars Wingefors flygverksamhet
Sola Air: Regionalt flygbolag baserat i Karlstad, startat 2024. Flyger Saab 340.
Täby Air Maintenance (TAM): Svensk MRO-specialist grundad 1989, verksam vid Örebro flygplats.
Flygplansflotta: Tre Saab 2000 och fyra Saab 340.
Affärsmodell: Kombination av reguljärtrafik, leasing och tekniskt underhåll.
Ägare: Lars Wingefors AB, som även är huvudägare i Embracer Group.
Kommentarer
Hoppas dem vågar och vill gå in på några inrikeslinjer till/från Bromma.
Både Malmö och Ängelholm passar Saab2000 perfekt.
Skulle kunna vara det lyft som svenskt inrikesflyg verkligen behöver och få lite snurr på Bromma igen och en sund konkurrens på en del linjer mot framförallt det stora blå bolaget.