Skriv ut  

SAS överlägset störst på flyget i Sverige

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 augusti 2021
Tre fjärdedelar av all inrikestrafik. Det är i nuläget SAS marknadsandel. Övriga delar konkurrerar fyra flygbolag om. Det visar siffror från Transportstyrelsen.

Under andra kvartalet i år flög drygt 1,4 miljoner passagerare på de 39 svenska flygplatser som har kommersiell trafik, både de statliga och lokala ute i landet. Det visar att flygbranschen återhämtar sig, även om det sker med små, små steg. Andra kvartalet 2019 passerade 10,2 miljoner människor de svenska flygplatserna. 

Hittills har det varit inrikestrafiken som styr återhämtningen och den mest trafikerade linjen under månaderna april – juni var Arlanda – Luleå. Men utrikeslinjerna växer numera även de. Den överlägset största aktören på inrikestrafiken under andra kvartalet när mätningen gjordes var SAS som kunde visa marknadsandel på 74 procent. Tre fjärdedelar av alla inrikespassagerare flög alltså med SAS. PÅ andra plats kommer BRA som dock bara hade trafik igång under halva perioden, från den 12 maj. 

Marknadsandelar Inrikes:
SAS – 74 procent
BRA – 12 procent
Air Leap – 7 procent
Norwegian – 3 procent
Amapola – 2 procent
Övriga – 2 procent
Det visar på en tydlig förändring av den svenska inrikesmarknaden sedan pandemin slog till mot flyget. Innan Covid-19 var fördelningen betydligt jämnare med SAS på cirka 45 procent, BRA drygt 30 procent och Norwegian på strax under 20 procent. 

Även på utrikes är SAS den största aktören om än inte med samma stora försprång. Där är det framför allt lågkostnadsbolagen, Wizz Air och Ryanair som håller emot i kampen om passagerarna. 

Marknadsandelar utrikes:
SAS – 21 procent, cirka
Wizz Air – 13 procent, cirka
Lufthansa – 9 procent, cirka
Ryanair – 8 procent, cirka
KLM – 7 procent, cirka
Turkish – 5,5 procent, cirka
Under perioden var antalet producerade stolar i både linjetrafik och charter, inrikes och utrikes sammantaget drygt 2, 8 miljoner. Av dem lyckades flygbolagen fylla drygt hälften och nå en kabinfaktor på i snitt cirka 50 procent, inrikes och utrikes inräknat.

De största flyglinjerna mätt i antalet passagerare på svenska flygplatser under andra kvartalet 2021:
Arlanda – Luleå
Arlanda – Frankfurt
Arlanda – Amsterdam
Arlanda – Malaga
Arlanda – Istanbul
Arlanda – Göteborg 
Arlanda – Umeå
Arlanda – Köpenhamn
Arlanda – Paris
Arlanda – Malmö
Landvetter – Amsterdam
Landvetter – Frankfurt
Arlanda – Palma
Arlanda – Alicante
Arlanda – Doha
Bromma - Visby

Källa: Flygtrafikstatistik Q2 2021 av Transportstyrelsen. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS
Skrivet av sv pf, 2021-08-23 23:54:12
Det somliga inte förstår (inte överraskande), är att den svenska och danska staten är delägare i SAS.
Inte i Norwegian, eller något annat skurkbolag.
Som delägare/ägare, tar man ansvar för sitt engagemang.
Anmäl inlägget
Skattebetalarnas pengar
Skrivet av AT7, SF34, F50, 2021-08-23 23:37:05
SAS bedriver alltså inrikestrafik med bla. kapacitet från ACMI-bolag från Balticum. De använder de skattekronor som de har fått in från Svenska folket till att hyra in kapacitet från utlandet. Och givetvis konkurrera med med de privatägda Svenska operatörer som fortfarande finns kvar. SAS är dopade till stor del av statens pengar på en så kallad avreglerad marknad. Hur ska andra privata operatörer ha en ärlig chans att konkurrera med de förutsättningarna???
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av pf, 2021-08-23 15:38:50
har vel også størst støtte fra svenske myndigheter også.....andre private flyselskaper kan ikke konkurrere på lik linje.
Anmäl inlägget
branschen blöder fortfarande
Skrivet av thomas, 2021-08-23 11:36:10
Qatar kör två stora flygplan två ggr om dagen till Doha från ARN, de måste ha mycket låg beläggning, ligger längst ner på listan.
Qatar serverar mycket bra kaffe och riktiga måltider på väg ner till Doha.
Inte bara Gullans fria kaffe och arbete som räknas i den hårt utsatta bransch konkurrensen.
Anmäl inlägget
Marknad på rygg
Skrivet av Kaunas Dukitis, 2021-08-23 10:55:28
Varför vill man presentera sådana riktvärden i en bransch som varit och till stor del är torpederad på barbord och styrbord sida?
Anmäl inlägget
Låt danskarna ta över
Skrivet av Kenta, 2021-08-23 10:26:34
Gullan: Det kan inte vara så himla kul att jobba för ett bolag som är mer intresserat av att expandera inom den danska flygbranschen än den svenska. Men du kanske bara jobbar på inrikesresorna.
Anmäl inlägget
Gullan - Du glömde "halvtomma plan"
Skrivet av Clara, 2021-08-23 09:42:53
och pulverkaffet
Anmäl inlägget
Härliga siffror
Skrivet av Gullan Purser&InrikesExpert, 2021-08-23 07:57:50
Men vilken start på veckan, att få ett kvitto på vår målmedvetna satsning.
Vad kul att vi har kundernas förtroende. Bra tidtabell, service, och trafiknät och vårt nybryggda ekologiska nymalda gratis kaffe är några av hemligheterna bakom succen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn