Skriv ut  

Flyget återvänder till Trollhättan

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 december 2021
Västflyg i Trollhättan är klara för start i början av mars nästa år. Det innebär att en av de vita fläckarna på den svenska linjekartan försvinner.

Det blir nästan på dagen två år sedan den senaste maskinen lyfte från Trollhättan-Vänersborgs flygplats mot Stockholm. Sedan slog pandemin till och allt flyg stannade av. Trollhättan har allt sedan dess, tillsammans med bland andra Kristianstad och Karlstad, varit utan flygförbindelse till Stockholm.

Men det ska snart ändras. 

Den 7 mars nästa år ska Västflyg öppna en flyglinje mellan Trollhättan och Bromma. Förra gången var det BRA som trafikerade sträckan med en inhyrd Fokker 50 från Amapola, nu blir det en Saab340 från det estniska flygbolaget Nyx Air. Trafiken ska dock bemannas med svensk lokal besättning både på flightdeck och i kabinen.

- Flygplanet ska baseras här i Trollhättan och vi är ju sedan tidigare vana vid att ha Golden Air här vilket i sin tur gör att det finns gott om flygande personal i närområdet, säger Anna Råhnängen, flygplatschef i Trollhättan till Flygtorget. 

Flygplanet ska även målas i Västtrafiks färger och enligt den ännu preliminära tidtabellen blir det trafik sex dagar i veckan och sammanlagt fjorton avgångar per väg och vecka mellan Trollhättan och Bromma. 

- Vi har haft många och långa diskussioner om vilken av flygplatserna i Stockholm som passar bäst och efter att inledningsvis ha pekat mot Arlanda svängde det över till Bromma. Det passar näringslivet här på västkusten bättre och med två kompakta och smidiga flygplatser blir det väldigt tidseffektivt. Vi ser också att av allt att döma finns Bromma kvar i minst ett par år till, säger Jenny Iodlovsky Norrby, vd för Västflyg. 

Enligt de tre privata investerare som garanterar ekonomin i projektet är det också mer tidseffektivt att åka till Bromma och sedan ta sig över till Arlanda för eventuella internationella resor, än att använda Landvetter som ligger cirka tio mil söderut. Å andra sidan innehåller affärsplanen också tankar om en linje mellan Trollhättan och Kastrup. Därför har frågan om interlineavtal med både BRA och SAS diskuterats. 
I första hand är det dock inrikestrafiken som står i fokus. Trollhättan har innan pandemin haft ett tämligen stadigt passagerarunderlag på drygt 40 000 passagerare årligen. Upptagningsområdet är också stort och sträcker sig upp till Strömstad och norska gränsen såväl som in i Dalsland och Skaraborg.

- Det finns ett stort uppdämt behov av effektiva flygförbindelser och det är svårt att bara vänta och vänta. Ju längre tid det tar att återstarta trafiken till Stockholm ju fler människor räknar inte med flyget som en möjlighet. Det hoppas vi kunna ändra på nu, fortsätter Jenny Iodlovsky Norrby.




Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Västtrafik?
Skrivet av Frågvis, 2021-12-12 21:53:53
Varför ska man måla planet i Västtrafiks färger som artikeln säger?
Anmäl inlägget
Övertid
Skrivet av Tim, 2021-12-12 10:47:47
De gamla SAAB 340/2000 och Fokker 50 måste ju vara väldigt nära sina sista år i trafik.
Anmäl inlägget
Västflyg
Skrivet av Bosse Andersson, 2021-12-11 03:08:48
Bra jobbat!,

Riktigt bra med SAAB 340 också!, antingen det eller arbetshästen F50.

ATR gjorde sig aldrig på THN av olika anledningar. Smal bana och vindavdrift. Även om den klarar mer än F50.

Hoppas på bättre nu än hur det gick för Skåneflyg.

Anmäl inlägget
Härliga nyheter - Bromma är bäst
Skrivet av Hejhopp, 2021-12-11 01:01:32
Bromma är den smidigaste flygplatsen - de flesta som ska till Stockholm kommer även stanna i Stockholm - därför passar Bronma utmärkt. Ser fram emot elflygen!
Anmäl inlägget
Underbart
Skrivet av Hästflyg, 2021-12-11 00:47:03
Jag bara älskar detta. Mer flyg åt folket! Varför skall folk vara så förbannat negativa när det öppnas nya flyglinjer? Det är bra för staden, bra för näringslivet och sjukt bra för flyget. Bromma eller Arlanda spelar ingen roll, så länge det flygs. Bra jobbat Västflyg!
Anmäl inlägget
Gungeli gung...
Skrivet av Urban, 2021-12-10 20:23:18
Prop ger mig bara illamående.
Jet eller inget säger jag.
Anmäl inlägget
Inget alternativ om man skall till Arlanda
Skrivet av Bertil, 2021-12-10 13:57:39
Jag tror nog inte man kan motivera någon som skall till Arlanda för vidare transport utanför landet att använda denna linje. Då sätter jag mig hellre en timma i bilen till Landvetter och får ett bekvämt flyg direkt till Arlanda. T o m Rajjan är betydligt bättre en en bullrig och skramlig SAAB 340.
Anmäl inlägget
BRA
Skrivet av Stockholmare, 2021-12-10 09:43:17
Vi får väl se hur lång tid det tar innan BRA öppnar sin linje…

Fullkomligt retarderat att ta flyget från Trollhättan till Bromma och sedan ta sig därifrån till ARN. Jag hoppas mer på linje till Kastrup isåfall…
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev