Skriv ut  

Norwegian och Airbus i diskussioner nya flygplan

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 januari 2022
Boeing eller Airbus? Hittills har det varit Boeing men i dagarna har Norwegian haft överläggningar med Airbus. Norwegian har bekräftat att samtalen pågår.

I februari förra året kom Norwegian och Airbus överens om att skrota den beställning på 88 maskiner ur A320-familjen; 58 A320-200 och 30 A320-200LR, som fortsatt räknades som aktiv. Det var en av många överenskommelser i den då pågående rekonstruktionen av flygbolaget. Som plåster på såren fick Airbus behålla den första delbetalning som gjorts och kunde även tillgodoräkna sig ytterligare knappt tio miljoner. Det innebar i sig slutet på det något överraskande avtal som Björn Kjos ingick när han 2012 köpte 100 A320-maskiner på ett bräde, en affär som förvånade med tanka på att Norwegian var och är trogna Boeing. Den stora ordern till Airbus började också tämligen omgående att halta och bara 12 flygplan levererades. De hyrdes sedan omedelbart ut till andra flygbolag. Norwegian fortsatte med en boeingflotta bestående av 737-800 och Dreamliners.

Norwegian har även förhandlingar igång med Boeing om att slippa en annan liggande beställningen, på 97 flygplan. Det är en dispyt som hettat till och som ska avgöras rättsligt tillsammans med de krav på kompensation för tekniska problem med 787 och de försenade leveranserna av MAX-maskinerna som drabbat Norwegian.

De trafikplaner som Norwegian har för den kommande sommarsäsongen kommer dock att kräva fler flygplan än de 50 som idag ingår i flottan. Därför finns ett leasingavtal på 13 Boeing 737-800NG som ska säkerställa att flottan har kapacitet att klara sommarens flygprogram. Men i det avtalet finns möjligheten att byta en del av de maskinerna mot ”senare generationers flygplansmodeller med modernare teknik”, antingen från Airbus eller Boeing. Visserligen har Norwegian ett växande antal 737 MAX i flottan men är av olika orsaker intresserade av de senaste utvecklingarna hos Airbus. Om det är ur A320-familjen eller A220-familjen är oklart. I mötet med Airbus deltog såväl vd Geir Karlsen som Tore Jensen, chef för Artic Aviation där Norwegians flygplansflotta ligger.

Norwegian har bekräftat mötet i ett kortfattat meddelande från presschefen:

- Jag kan bekräfta att vi nyligen förts en dialog mellan Airbus och representanter för företagets ledning.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Att affe Privat resenärerna stora förlorare.
Skrivet av Lisb, 2022-01-31 18:41:02
Vid en rekonstruktion som Norwegian så är inte passagerare en grupp som är prioriterad. De flesta och det var många privatpersoner som förskott betalt resor fick igen mindre än 5 % av vad de betalt.

Norwegian var ett bolag som i slutet levde på att sälja resor och få betalt långt före verklig resa. Detta för att klara dagen.

Alla var förlorare men privatpersoner var de största förlorarna. De hade snålat och sparat för att kunna göra en resa.



Anmäl inlägget
Norwegian 737-800 vs MAX8-200 och A321Neo
Skrivet av Mr €, 2022-01-31 12:31:50
Norwegian hade en fördel med en homogen och modern flotta av 737-800 men denna gång möter man Wizz med A321neo's och Ryanair med 737-8200. Så inte lika lätt denna gången, så det gäller att välja rutter rätt och ta hand om sin personal. Inte lätt att köpa nya A321neo's numera utan man får leasa dyrt. Dock kan man bli sams med Boeing och kunna byta in 737-800 mot 737-8MAX om Norska regeringen blandar sig i och får billiga uppgraderingskit till sina F-35A's...
Anmäl inlägget
Inte köpa - hyra
Skrivet av affe, 2022-01-31 09:19:03
@?? Precis som när man köper en bil eller ett hus så behöver man inte ha pengar till det. I Norwegians fall så handlar det om att leasa. I andra fall brukar det handla om att köpa flygplan med lånade pengar.
@thomas. Det är extremt få kunder som till att börja med inte fick tillbaka sina pengar. Efter rekonstruktionen har Norwegian betalat tillbaka till nästan alla. Sålänge det inte kommer en ny pandemi så är det lika säkert att boka med Norwegian som vilket annat bolag som helst.
Anmäl inlägget
??
Skrivet av Op, 2022-01-29 18:31:34
Inte dåligt att köpa flygplan när man inte har pengar!!
Anmäl inlägget
inse den bistra rådande verkligheten.
Skrivet av thomas, 2022-01-29 04:43:51
SAS har en kabinfaktor på under 50% vilken troligen även den siffran är upphottad, pandemin muterar
folk är hemma alla företag har reserestriktioner för sina anställda,
vilken är realismen i detta?
När Kjoos beställde var det för att öka förinbetalningarna med att lägga upp nya linjer, men kedjebrevs möjligheten är nu stängd, folk köper biljett nära avgångsdatum och enkelresor, många resenärer kommer i håg att de förlorat tidigare förinbetalda resor, och fått småsmulor i kompensation.
Anmäl inlägget
inse den bistra rådande verkligheten.
Skrivet av thomas, 2022-01-29 04:33:04
ja med samma slutresultat
konkurrensen är hårdare nu än tidigare när bolaget drog på sig miljardskulder.
+ ett mega aktie ras, ingen är väl så dum att köpa aktier som med 100% sannolikhet kommer att implodera som de gjorde tidigare.
Anmäl inlägget
On the rise
Skrivet av Geir, 2022-01-28 15:54:32
Supert at Norwegian igjen er på full fart oppover! Allerede høyere markedsverdi, enn stats-dopede SAS.
Anmäl inlägget
Fenix
Skrivet av PW , 2022-01-28 12:59:44
Ja nu när man nollat ut alla sina skulder och åtaganden så är det väl bara att göra om allt igen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev