Featured article image

SAS: Tio procent av flygplansflottan ska bort

Publicerad den 29 augusti 2022
Kommentarer
Strejk. Höga bränslekostnader. Flygkaos i branschen. De är tre faktorer som syns i SAS senaste kvartalsrapport med ett minus på två miljarder. Det sätter än mer tryck på den pågående rekonstruktionen där ett fokus är att minska flygplansflottan med 10 procent.
De positiva siffrorna först i den kvartalsrapport som SAS lämnade i fredags: 30 procent fler passagerare än innan kvartalet innan och det bästa kvartalet sedan pandemin startade. Kabinfaktorn nådde 78 procent och kapaciteten var upp med 27 procent. Men det hindrade inte att månaderna maj – juli drog med sig en förlust på 1,99 miljarder svenska kronor. 
– Det var överlag en stabil underliggande efterfrågan på resor under sommarkvartalet och SAS upplevde att allt fler passagerare ville ut och resa när restriktionerna lättade runt om i världen. Helhetsresultatet för kvartalet påverkades emellertid av några väsentliga händelser. Först och främst hade den 15 dagar långa pilotstrejken i juli en stor påverkan på resultatet. Dessutom upplevde vi stora operationella störningar under kvartalet som drabbade hela flygbranschen, skriver SAS i en kommentar. 
Den 5 juli lämnade SAS in en frivillig ansökan om att inleda ett chapter 11-förfarande i USA gällande finansiell rekonstruktion. Syftet är att påskynda genomförandet av rekonstruktionen inom SAS FORWARD, ett arbete som siktar på att göra bolaget ”finansiellt starkt, lönsamt och mer konkurrenskraftigt”, enligt pressreleasen.
En del i det arbetet, det femåriga avtalet med piloterna är avklarat, handlar om flygplansflottan. SAS har i dagsläget cirka 100 flygplan varav 80 är leasade och 20 eget ägda. Det är för många, framför allt vad gäller långlinjemaskinerna, har vd Anko van der Werff sagt vid ett flertal tillfällen. Maskinerna ägs av ett tiotal olika leasingbolag, varav de största finns i Kina och Japan och SAS betalar varje år cirka fyra miljarder i leasingkostnader. Totalt drar de samlade leasingavtalen närmare 16 miljarder de kommande åren. Det gör frågan om flottan och därmed leasingavtalen till en central del i de fortsatta förhandlingarna kring rekonstruktionen. Men hittills har samtliga leasingbolag gett kalla handen så fort diskussionen om att lämna tillbaka leasade maskiner kommit på tal. Chapter 11-förfarandet ger dock SAS möjlighet att sätta visst tryck när frågan nu kommer upp igen.
 
De tyngsta kostnaderna ligger för närvarande på de nya A350-maskinerna, samtidigt som de har mycket låg nyttjandegrad där vissa står på marken fyra-fem dagar i veckan. Tanken var att de skulle flyga bland annat på de längsta linjerna till Kina och Japan, en marknad som just nu är hårt kringskuren av dels fortsatta covid-restriktioner, dels kriget i Ukraina som stängt flygkorridoren över Sibirien. Med undantag för Shanghai som flygs två gånger i veckan från Köpenhamn, är SAS långlinjetrafik uteslutande koncentrerat till USA och Kanada med det senaste tillskottet Toronto. Men det är ett flygprogram som inte sysselsätter de åtta A330 och sex A350 som just nu finns i flottan. 
– VI har i första omgången får många långdistansflygplan eftersom marknaden till och från Asien är stängd för oss. Helst vill vi också ha bara en flygplanstyp på långdistans, inte två som idag, sa Anko van der Werff nyligen i en intervju med dn.no. 
Och på frågan om hur många flygplan som helst borde tas bort ur flottan blev svaret 10 procent, alltså tio flygmaskiner. När och hur det ska ske är däremot inte klart. Inte heller vad det innebär för SAS som interkontinentalt flygbolag.
Skriv en kommentar

Kommentarer

RDG
2022-08-31 10:46

Jervejeint. Har du verkligen läst SAS pressrelease? Räntan på “företagskrediten” som du kallar den är astronomisk. Mellan 18% – 20 % i ränta visar risknivån.

Jervejint
2022-08-31 09:12

Nå nu tar allt i. Det är inte SMS lån SAS tagit, utan företagskrediter med säkerhet.

cph4ever
2022-08-31 05:56

Alla gamla 737:or + 3 A330 Classic från början av 2000-talet.Där har ni lätt 10%

Mr €
2022-08-30 13:59

@Fransotto. Om SAS har så duktiga analytiker och chefer varför tjänar de inte pengar? Risken är att Ryanair o Wizz med sina större plan kommer ta över marknaden. Om SAS fortsätter o boka om betalande kunder o kräva pengar att de ska få sina köpta avgångar åter kommer de försvinna.

AB
2022-08-30 11:37

Om andra bolag börjar tjäna pengar igen och SAS står kvar och trampar så är något fundamentalt fel i verksamheten. Det håller inte att skylla på pilotstrejken.

Carl Jansson
2022-08-30 09:23

@ Fransotto, du har så rätt i din kommentar att SAS naturligtvis har en avdelning som räknar på ev nya rutter med olika typer av flygplan.

Lika roligt varje gång att läsa kommentarerna från amatörerna som tror sig veta bättre än SAS. ??

RDG
2022-08-30 08:35

Till Mr Euro, Palle och andra optimister. Läs gärna på och förstå att SAS är i en mycket djup ekonomisk kris. För att få senste lånet på 7 miljarder med nästan 20 % ränta har man satt nästan alla sina kvarvarande flygplan och motorer i pant. SAS kommer att, i bästa fall, komma ut ur rekonstruktionen som ett bolag med 50-70 flygplan och få starta om som ett flygbolag liknande nuvarande Norwegian. Allt annat är drömmar.

Palle
2022-08-29 20:35

Ja fler LH bolag har snott möjlig marknad ifrån SAS på bla ARN.
SAS borde nog byta ut x antal chefer på marknads avd?!
Hur många fler LH tåg skall SAS missa?!
Vart är alla visioner?!

Syd Amerika, mellan Amerika som ngn skrev.
Varför ge upp när ni kan kämpa istället?!

Business cabiner etc är nog inte grejen på många år sedan. Kör med ekonomi cabin.
Dumpa priser på BKK, Phuket etc.
In i elden!
Just nu verkar det som att cheferna gett upp …..

Emb
2022-08-29 18:15

Är man inte i gång med att implementera EMB195 inom SAS? Man ska alltså minska flottan samtidigt som man tar in fler varianter. Det låter komplext.

Fransotto
2022-08-29 15:42

SAS som alla flygbolag har en flyg planerings avdelning där rutter analyseras i detaljer, ekonomi etc. Här tror man.

Bo
2022-08-29 13:14

SAS har ca 10-11st Boeing 737 kvar. Fasa ut dem så är problemet löst!

Gh
2022-08-29 12:43

@STANDBY för att SAS är i en akut kris som måste lösas kortsiktigt. Nya linjer är ett långsiktigt högrisk kort som kan sluta med spiken i kistan ganska snabbt.

Mr €
2022-08-29 12:23

Finns säkert flygplatser med bra fraktbeläggning som SAS inte flyger på som ATL, DFW, SEA, SAN. Troligtvis kan man utöka trafiken på LAX, SFO samt öppna Sao Paulo och Santiago med A350. Vissa Asien rutter utanför Kina ka ge volym som BKK, SIN om man kan få sina gamla övergivna slot’ar.

Finn
2022-08-29 12:07

Ta C11 tillfället och bli av med A350. För stor och för dyr för SAS produktion. Vill man senare utöka långlinjeflottan så satsa på fler A330 och A321LR.
A350 var ett skrytprojekt/hybris som inte skulle sjösatts från ledningen.

Till Standby
2022-08-29 11:59

Kolla på en jordglob så får du anledningen till att intresse inte finns

STANDBY
2022-08-29 09:07

Kanske dags att ta tillvara på intresset på Sydamerika, Afrika och Indien. Kan inte förstå varför SAS inte visar intresse att flyga längre än till USA.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten