I början av juni återvände Delta Air Lines till Stockholm, för första gången på fem år. Samtidigt återvände det amerikanska flygbolaget också till Kastrup med sommartrafik till JFK. Redan från början stod det klart att, i motsats till Köpenhamn, blir det inte bara en linje över sommaren utan Delta räknar med att stanna kvar på sträckan Arlanda – JFK även under vintersäsongen.
- Vi ser Stockholm och regionen där som en starkare marknad än Köpenhamn, därav beslutet att behålla trafiken även efter sommaren, sa Deltas vicepresident Nicolas Ferri då till Flygtorget.
Men nu har flygbolaget tänkt om och beslutat att utöka också Köpenhamn till trafik året runt. Det innebär att Kastrup, liksom Stockholm, får linjer till båda storflygplatserna i New York, JFK och Newark dit SAS flyger. Delta flyger fem dagar i veckan och sätter in en Boeing 767-300 med 216 stolar i fyra klasser på sträckan, samma flygplanstyp som flyger på Stockholm.
- Vi är mycket glada för att Delta Air Lines fortsätter med rutten mellan CPH och JFK. Direkta långlinjer är viktiga för Köpenhamns flygplats position som den ledande trafikknutpunkten i norra Europa. Jag är säker på att det är en fördel för både turismen och näringslivet i båda länderna att Delta fortsätter linjen till JFK i vinter, säger Morten Mortensen, chef för linjeutveckling på Kastrup.
Det innebär att Delta och SAS konkurrerar med varandra på båda flygplatserna sedan Finnair avslutat New York-flighten när sommarsäsongen tog slut. Sammantaget blir det 12 flygningar i veckan från Köpenhamn och 11 från Stockholm. I och med att SAS använder en Airbus A330-300 från både Kastrup och Arlanda medan Delta har en Boeing 767-300 ger det 10 994 stolar i veckan enkel väg.
- Vi ser ett starkt uppdämt resebehov och Europa ligger i topp på de efterfrågade destinationerna. Vi är dessutom största flygbolag ut från JFK så resenärerna kan nå hela USA med ett byte, säger Nicolas Ferri.