Tråden startades av: Arkimedes  2018-06-20 12:29:42
SAS Cargo 
Nu när SAS fasar in alla nya A320NEO så försvinner väl ganska många 737NG plan, bådde leasade och ägda. Har själv ingen insikt i det här men tror ni på forumet att det finns någon chans för SAS att behålla några 737(t.ex. -700) för att göra om till renodlade fraktplan för SAS Cargo att flyga?

Vet att SAS Cargo i nuläget inte har några renodlade fraktplan utan använder bara lastutrymmet på vanliga passagerarplan men med en start fraktmarknad, några 737 över och bra möjlighet till P2F conversion så känns det som ett gyllene läge för SAS att bygga ut sin fraktverksamhet

Vad tror ni?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Röda Baronen
2021-01-24 13:30:46
SV: SAS Cargo
SAS gör helt rätt i det här fallet, onödigtoch dyrt att bygga om och behålla 737.
Att påstå att det har med piloterna att göra är bara trams, inget annat.
J
2021-01-23 10:55:43
SV: SAS Cargo
Det handlar inte om piloterna! Det handlar om att SAS har noll investeringsutrymme att bygga om sina flygplan!
Cph4ever
2021-01-23 09:37:31
SV: SAS Cargo
Just nu flygs BHX-BRU 2ggr dagligen med en A330 och igår flög en A350 CPH-GRU med Volvo&Scania som kunder.
Eric
2021-01-23 06:40:37
SV: SAS Cargo
SAS piloter vill inte flyga frakt sedan länge,dem har inga bra ersättningar i avtalet för detta.
P2F
2021-01-22 00:30:07
SV: SAS Cargo
Brittiska Titan Airways tog nyligen emot den första av tre ombyggda A321 P2F Freighter.
Sv råger
2021-01-21 19:55:42
SV: SAS Cargo
Titan Airways flyger iaf sen i slutet av 2020 med två ombyggd A321 cargo och en tredje är på g
LV
2021-01-21 17:48:42
SV: SAS Cargo
Airbus kan inte cargo. Se på floppen A330F. Inte många sålda, helt förståeligt.
Boeing säljer cargo plan som aldrig för. T.om 747-8F, en nyligen nyinkommen order.
råger
2021-01-21 13:47:16
SV: SAS Cargo
@speditör
Ännu idag väntar branchen på att få se den första A320
konverterade pax till freighter. Ryktet säger att australia post skall
äga en men då är det den enda. Ingen succe direkt.

2018-08-16 16:29:01
SV: SAS Cargo
Airbus narrowbody är långt bättre än Boeing dito på cargo. Högre vikt och höjd på kollina.
/Speditör
@Cargo
2018-08-16 16:20:13
SV: SAS Cargo
Du glömde Convertible och Combi versioner av 737, mfl.
Cargo
2018-08-16 14:32:04
SV: SAS Cargo
Om Cargo är av intresse är det inte smart att ha Airbus alls. Boeings flygplan erbjuder så många fler möjligheter till utveckling. De har cargo versioner av 737, 757 (begagnade), 767, 777 och 747, och snart 787.
råger
2018-08-16 12:50:49
SV: SAS Cargo
SAS Cargos sista var väl 747-200C som dom leasade från Atlas air på -90 talet. Står enligt uppgift i öknen i nevada.

Efterfrågan på 737 cargo är väl ganska begränsat ?
Jettime hade i många år en 737 QC som dom körde LGG_ARN med för TNT's räkning. Kan inte ha givit många kronors överskott för JT.

hansa
2018-06-20 18:32:46
SV: SAS Cargo
SK har flera ggr haft egna straight cargo kärror.
DC9-32 Osv....
Gick det bra?
Nej

Att bygga upp en org för enstaka flygplan är inte lönsamt.
Krävs större flotta och org för sånt.

Summa
SAS kör hellre vidare med UBC ( under belly cargo )
Skeptisk
2018-06-20 18:22:04
SV: SAS Cargo
Vore en möjlighet. Men beror nog mycket på om SAS tror att dom har möjlighet att fylla en mindre flotta med fraktplan. Då krävs det att dom har tekniker, piloter, inköp och så vidare som ska jobba med 737or, det innebär licenser som ska hållas igång, training på simulator, avtal för reservdelar, ingenjörer som håller koll på statusen och säkerligen en massa annat. Låter som en bra plan, men att bara ha en eller två flygplan som sticker ut från övriga flottan tror jag kan bli för kostsamt och besvärligt. Om dom kan ha lite fler plan så kanske kostnaden kan täckas och vara värt besväret.

Mvh
pf
2018-06-20 17:34:27
SV: SAS Cargo
Hadde SAS sett dette som profitabelt, så ville de nok for lenge siden ha hatt egne Cargo-maskiner.

Jeg tror derfor at trådstarter får bære på sin drøm-det blir ingen 737 omskåret til frakt.

Å ha en ekstra flytype medfører også andre kostnader innen logistikk, og ditto kostnader.

At noen av SAS's utgående Boeinger kan bli fraktmaskiner er mulig, men neppe i SAS's farger.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn