Tråden startades av: Skattebetalaren  2022-01-05 13:18:32
SAS skulder 
SAS har nu ugf lika enorma skulder som Norwegian hade innan deras rekonstruktion. Hur blir det om SAS, som inte tjänar pengar pt. inte klarar av att betala ränta m.v. på stats garanterade lånen, är det då vi skattebetalare som får ta notan?
Enligt mitt tycke borde man genomföra någon form av rekonstruktion av SAS snarast.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@DK
2022-05-31 13:00:58
SV: SAS skulder
Egentligen ingen skulle vara intresserade av detta om det inte går att genomföra SAS Forward.
Den logiska konsekvensen av detta är rekonstruktion/ konkurs.
Egentligen bara konkurs, för SAS är tyvärr ett svenskt bolag, och regelverket för rekonstruktion säger att tidigare k-avtal mv måste fortsätta i et rekonstruerad bolag. Därmed hjälper en rekonstruktion inte mycket. Då återstår en konkurs och bildande av ett nytt bolag som självklart inte kommer att ha säte i sossehelvetet Sverige
DK
2022-05-31 10:21:03
SV: SAS skulder
"Utöver de tidigare kommunicerade kostnadsbesparingarna och ökade effektiviteten, strävar SAS för närvarande efter att omvandla cirka 20 miljarder kronor i form av skuld och hybridobligationer till aktiekapital och avser dessutom att ta in minst 9,5 miljarder kronor i nytt eget kapital, skriver bolaget."

Vem skulle vara intresserad av att omvandla skuld till kapital?
@Skattmasen
2022-05-08 14:14:15
SV: SAS skulder
Du påstår att svenska staten har tjänat pengar på sin ägarandel i SAS.
Detta odokumenterade påstående får stå för dig.
Om man kollar upp lite så har SAS ,med undantag för första 20-25 åren, som jag inte riktigt vet nånting om så har bolaget sällan gått med vinst.
70 talet var en ekonomisk katastrof för bolaget, När Jan Carlzon tog över som VD på 80 talet, var bolaget näre konkurs.
Carlzon hade några bra år med stora vinster, men också år med stora förluster. Senaste 20 åren har väl varit sådär sett från ett ägare perspektiv.
Det enda vettiga att göra om inte SAS forward planen går igenom som den är tänkt, är en rekonstruktion.
Att försöka att ” gå vidare som vanligt” med stora kapital injektioner från staterna är att pissa på skattebetalarna.
@fvk m.fl
2022-05-08 11:22:23
SV: SAS skulder
@Skattmasen. Ännu en som vill att allt skall bli som förr. Också Facit i Åtvidaberg och varven i Göteborg tjänade stora summor när det gick bra men deras produkter blev också omoderna och intäkterna försvann. Skulle staten ha hårsatsat på dessa bolag också?

Att dessutom så många felaktigt säger att Ryanair har stora förluster är inget annat än upprepat fake news. Ryanair har 8-10 gånger så stor omsättning som SAS och förlorade en fjärdedel så mycket som SAS under förra året, Dessutom värderas Ryanair högre än hela Lufthansa Group på börserbna.
The Viking
2022-05-08 09:56:53
SV: SAS skulder
@Stockholmare, helt rätt. Det är inte rimligt att skattebetalare ska hålla detta dysfunktionella bolaget under armarna.
Frågan är om danska och svenska sosse regeringarna, låter sig lockas att slänga mijarder i det bottenlösa hålet, med ursäkten att bolaget är viktigt för samhället. SAS har inte alls den betydelse för samhället som det en gång hade.
Skattmasen
2022-05-08 08:26:44
SV: SAS skulder
Svenska staten (vi medborgare) har redan förlorat en hel del på rekonstruktionen av Norwegian och BRA utan en chans att återfå några pengar.

En rekonstruktion av SAS skulle också kosta pengar. Men här finns en annan bakgrund. Svenska staten (vi medborgare) har varit delägare i SAS sedan 1946. Totalt har SAS under åren givit Staten (vi medborgare) en hel del inkomster. Fortsätter man vara delägare har man en möjlighet att ånyo få intäkter. Många av de som jobbar i SAS bor och betalar skatt i Sverige. För många andra bolag är huvuddelen anställda boende utomlands. Det ger oss inga större intäkter.

Det är helheten som bör räknas om man verkligen är intresserad att veta vad förtjänsten är.
Skattmasen
2022-05-07 23:09:16
SV: SAS skulder
Är ni inte medvetna om vad Norwegians och BRA´s rekonstruktioner kostat staten (vi) utan att vi har någon bestämmande rätt på betalt kapital?

SAS har under åren från 1946 totalt givit Svenska staten (vi) stora intäkter.

Man bör se helheten och inte enbart se på Covid situationen.

Ett bolag som förlorat betydligt mer under de senaste två åren är Ryanair som nu tillskansat sig rabatter på startavgifter mm. Varför skall Svenska staten ge dem rabatter?

@Nisse
2022-05-07 09:47:04
SV: SAS skulder
Enda vettiga är en rekonstruktion av SAS. Att fortsätta hälla pengar i det här bottenlösa hålet är ju helt
intelligensbefriat.
Tyvärr lider båda Danmark och Sverige under socialdemokratiska regeringar, så uteslutas att skattebetalarna tvingas ta notan återigen kan tyvärr inte uteslutas.

Att hålla ett flygbolag som inte mäktar med att konkurrera vid liv med konstgjord andning är helt enkelt inte vettigt.
Vic
2022-05-06 23:30:31
SV: SAS skulder
Men varför ska staten ta SAS skulder?
Är inte det helt uppåt väggarna fel?
Låt dem rensa upp och få det lönsamt själva.
Man börjar tröttna på denna trojka nu.
Stockholmare
2022-05-06 22:30:14
SV: SAS skulder
Som både skattebetalare samt aktieägare i annan Wallenbergssvär så hoppas jag att man inte drar till med en enda krona.
fvk m.fl.
2022-05-06 20:21:57
SV: SAS skulder
@Nisse. Verkar som om du inte förstått att det är Wallenbergarna, danska och svenska staterna och övriga aktieägare som beslutat om SAS Forward. Om denna plan inte går igenom hos piloter och långivare blir det konkurs eller i bästa fall en rekonstruktion där alla som vill fortsätta i bolagen får söka sina jobb på nytt - med nya avtal.
Nisse
2022-05-06 12:35:26
SV: SAS skulder
Enligt Vdn så klarar SAS inte en strejk.
Hur går förhandlingarna?
Kommer Wallenbergarna och Staten att putta in mera pengar om SAS Forward inte går som tänkt?
The Viking
2022-04-13 09:58:08
SV: SAS skulder
@Nisse, nej varken den danska eller den svenska regeringen tar SAS enorma skulder.
regeringarna har garanterat lånen, så att om SAS går i KK kan staterna riskera att betala ut lånen.
Om inte div. banker och andra kreditorer går med på att byta en stor del av skulderna i utbyte mot aktier kommer inte SAS att klara sig på sikt.
Kreditorerna kräver att SAS Forward genomförs som den ligger på bordet nu.
Nisse
2022-04-13 01:10:06
SV: SAS skulder
Men regeringen tar ju deras skulder.
Siw
2022-04-12 13:04:57
SV: SAS skulder
Med ytterligare strejk (avblåst över påsk), inställda räntebetalningar och ytterligare en direktör som lämnar skeppet så ser det inte ljust ut.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14683
Aux
2022-03-28 09:36:27
SV: SAS skulder
108 styrman är redan återanställda och 100 till ska in detta år. Sluta sprid falska rykten
Nervös degraderad styrman
2022-03-28 09:14:14
SV: SAS skulder
@Siw
Har du hört någon siffra på hur många styrmän som nu blir uppsagda i första besparingsrundan?
Siw
2022-03-28 08:28:10
SV: SAS skulder
Finansdirektören slutar och lämnar det sjunkande skeppet enligt pressrelease tidigare förra veckan.
Kommer flera ur ledningsgruppen sluta?
Siw
2022-03-15 14:32:11
SV: SAS skulder
Många styrmän i bolaget som hänger med på besparingarna, räddas den som kan.
DK
2022-02-24 13:58:42
SV: SAS skulder
Kommer bli det enorma sparpaket först enligt Vdn.

Facken kommer att få ge efter heter det.
Högerkroken
2022-02-21 19:24:06
SV: SAS skulder
SAS borde gör en ”norwegian” och sätta allt i kk och fortsätta dagen efter som om inget har hänt. Verkar ju funka så varför inte?
Siw
2022-02-21 15:16:19
SV: SAS skulder
SAS är pressat, media rapporterar att domedagen är runt hörnet.
Hur mycket behöver ägarna skjuta till?

https://www.svd.se/sanningens-minut-vantar-pressat-sas
Ex SAS
2022-02-18 08:56:05
SV: SAS skulder
SAS är i stort behov av nytt kapital.
Vad kommer att ske med bolaget och med aktiekursen nästa vecka den 22:a?
DK
2022-02-15 21:25:52
SV: SAS skulder
Sv: @fvk m.fl
Tack för infon.
Då slår nog bränslepriset hårt!
Alaska
2022-01-30 14:38:04
SV: SAS skulder
Vi som har en ordentlig inblick i hur själva SAS är uppbyggd vet att en konkurs ej kommer att ske.
@fvk m.fl
2022-01-30 13:53:48
SV: SAS skulder
@DK. Om du läser senste årsrapporten som kom 30 november ser du att SAS inte har "låst" några bränslepriser de senaste kvartalen. Kostnaden för bränslet blir lite grand som ett lotteri - kan vara på vinst eller förlust.
DK
2022-01-29 15:58:00
SV: SAS skulder
Hur slår det ökade bränslepriset för SAS?
Har de låst priset?

Senaste året så låg kostnaden på -2,370 Miljarder SEK.
Kommer denna skjuta i höjden?
@Morten
2022-01-26 16:46:53
SV: SAS skulder
Vet ej om du är medveten om detta, men svenska staten äger ugf. 21% av aktierna i SAS, samma med danska staten.
Det är ju inte så märkvärdigt att man vill skydda sin investering.
Morten
2022-01-25 21:50:23
SV: SAS skulder
Kanske en dum fråga.MEN varför MÅSTE staten alltid gå in för just SAS?
FIAT dasspapper
2022-01-25 19:26:28
SV: SAS skulder
Staten kommer antagligen gå in med nytt kapital om det blir aktuellt med en nyemission. Vilket inte är osannolikt. Eftersom staten måste i alla fall se till att det finns ett flygbolag. Det är en del av ett lands infrastruktur. Precis som Tyskland har sitt Lufthansa, Frankrike Air France, Storbritannien British Airways osv.
sv pf
2022-01-25 17:36:46
SV: SAS skulder
Staterna har inte lånat ut pengar till SAS. De har givit lånegarantier (om du vet vad det innebär). De pengar som staterna har fört in i SAS är ägartillskott.
Precis som Norwegians ägare har gjort.

Menar du att SAS brutit mot några lagar? I så fall vilka då?
Försök att skilja på päron och äpplen, om möjligt.

Norwegian klarade inte av att betala sina skulder, och smet ifrån notan. PUNKT!
Skattebetalare
2022-01-25 12:44:40
SV: SAS skulder
pf, kan du vänligen utveckla, vad menar du med att EU systemet bör se på bolaget?

pf
2022-01-25 11:26:59
SV: SAS skulder
Så sv pf vil at SAS skal gå igjennom en restrukturering, for å være konkurransedyktige.....det er en fantastisk påstand, selv fra det holdet. Men, det kan jo hende vedkommende får rett. SAS blir tvunget snart til en rekonstruksjon.

Om SAS får lån fra bank istf stater, det gjør egentlig saken ennå verre. En bank kan komme til å kreve kommersielle vilkår, og lånet innfridd. Selv om egentlig danske og svensk stat "garanterer" det. Da er vi vel tilbake til utgangspunktet.

PÅstår igjen, dette er lån SAS aldri vil klare å innfri, så mye overskudd vil neppe SAS klare i nær fremtid. Dette sammen med at de sannsynligvis MÅ ha penger for å drive videre i løpet av 2022.

EU-systemet bør se på bolaget, det drives egentlig for kreditorenes regning. En rekonstruksjon er velkommen.
Sv Skuld
2022-01-22 14:24:12
SV: SAS skulder
Svenska staten är alla vi medborgare tillsammans. De folkvalda har alla en ambition att göra så bra som möjligt för sitt land. Det finns olika åsikter men majoriteten vinner. Det är en del av demokratin.

Svenska staten har tjänat mycket på SAS sedan starten 1946. Alla år har inte varit plus men totalt ett bra resultat för Svenska staten, alla vi medborgare.


Skuld
2022-01-22 00:09:18
SV: SAS skulder
Men saken är den att det spelar ingen roll hur mycket skulder SAS har.Staten går ju ÄNDÅ in varje gång.
VARFÖR?
investor
2022-01-21 23:02:35
SV: SAS skulder
Hm

Skall vara en miljon åttio tusen i timmen..

sluta att redigera nu
investor
2022-01-21 17:30:35
SV: SAS skulder
OJ

Det blev fel skall vara 100080:- i Timmen

Hej å Hå vad det går undan.
Nya ögon !
2022-01-21 11:34:25
SV: SAS skulder

SAS har haft stora lönsamhetsproblem under många år - det måste man ta tag i på skarpen, det gör man i alla företag. Här på forumet är det tjatigt att återkommande höra piloterna låtsas ha alla svaren på vad man skall göra, utan kunskap. Piloter är duktiga på att flyga och ansvara för säkerheten, ingen har sagt nåt annat. Många återkommande fina ord om anda mm men liten vilja till förändring.
SPG:s totala tondövhet för att världen har förändrats och kräver förändring, samt att pandemin drev det till sin spets. SPG har ju haft möjlighet att förhandla, om och om igen, men som alltid återkommit med NEJ ! Samma svar som alltid tidigare. SAS är berömt för sina strejker tyvärr och inte för den goda säkerhet och service, som också levererats. Nu har man drivit det så långt det gick, och se man borde kanske ha gjort det på annat sätt.
Frösundavik är kompetent och erfaret, men klart att det görs misstag även där, alla är människor. God vilja för att göra det bästa har dock funnits. Däremot har det systematiskt jobbats för att rädda det som räddas kan. Förhandling och kompromisser krävdes efter pandemin, när det blev Nej, så blir det som vi nu ser. Synd på ett bolag med så mycket bra, t.ex. proffsiga flygande i både kabin och vid spakarna, samt ett väletablerat brand.
investor
2022-01-20 19:22:02
SV: SAS skulder
Om som SAS bolag förlorar 100080 kr i timmen !

Hur länge håller det ihop?

En bare undrar...
DK
2022-01-20 12:06:28
SV: SAS skulder
SAS rapporterade dryga 6 miljarder SEK i förlust på rullande 12-månaders period.
Hur länge räcker kassan?
The Viking
2022-01-20 10:13:08
SV: SAS skulder
@pf
Det är tydligen helt omöjligt för dig att ta in att SAS har fått lån av div. banker, inte pengar från staterna.
Lånen har ganska visst garanterats av danska och svenska staterna. Men som vanligt ska du komma med helt ogrundade påståenden.
När du nu själv har tagit upp frågan om huruvida Norwegian har smitit från notan eller inte, då går det inte att neka till verkligheten. Norwegian har genom att lägga ner bemanningsbolagen i Sverige smitit från notan, genom att låta svenska staten ta kostnaden.
Kanske bra att tänka på att SAS är ett stort och populärt flygbolag i Norge också, med många norska anställda.
Sv pf
2022-01-20 08:26:27
SV: SAS skulder
Ett dåligt skött Norwegian har kostat mig ca 96% av min investering i bolaget. Fick aldrig någon möjlighet att svara på ledningens beslut.

Norwegians handlande kostade mig, Svenska staten och många fler i Sverige stora belopp. Nu KONKURRERAR de med bolag som inte fått samma möjlighet.

Norwegian har således fått ett mycket stort stöd av staten Sverige genom att de acceptera rekonstruktionen av Norwegian och att gå med på stor avskrivning av skulderna!

Hittils har SAS inte fått samma stöd. Men SAS får illojal konkurrens av Norwegian som verkligen fått stora belopp utan att Svenska staten har någon möjlighet att återfå förlorat kapital.

pf
2022-01-19 16:26:17
SV: SAS skulder
Norwegian smider fra notan, nei !

Norwegian har, i følge flere lands lovgivning foretatt en økonomisk strukturell endring for å drive videre. Det er skille mellom et bolag som mottar økonomisk støtte fra nasjonalstater, og de som er private drevede.

SAS trenger vel påfyll fra dansk og svensk stat i løpet av 2022. SAS vil ALDRI klare å betale tilbake disse "lån", og jeg skriver det så fordi det nok ALDRI er meningen at SAS egentlig skal betale tilbake.

Så får vi se hvor lenge EU/EØS godtar det. SAS driver egentlig for kreditorenes regning, og burde ha foretatt finansielle restrukturering for å drive videre. Norden svar på Alitalia.

@Blå
2022-01-18 13:28:41
SV: SAS skulder
Det enda här som är skrattretande är ditt inlägg. Näringsministern är väl, möjligen tillsammans med försvarsministern, den enda som inte är hamrande inkompetent i Anderssons clown regering.
sv pf
2022-01-18 11:09:48
SV: SAS skulder
Tänk på det själv, att hålla dig till ämnet. Du ganska bra på att blanda in, både det ena och andra i andra trådar.
Jo, Norwegian smet från notan. Punkt!
The Viking
2022-01-18 10:07:33
SV: SAS skulder
@pf
nu är du som vanligt ute och luftar ditt SAS hat.
Bra att ha i åtanke att SAS är ett privat börsnoterat aktiebolag, svenska staten äger 21.8 % av bolaget, hur skulle det gå till att anställa alla svenska arbetslösa i bolaget?
Man skulle lika gärna kunna säga att alla norska arbetslösa kan anställas på något norskt flygbolag.
Om man inte mäktar med att tillföra debatten annat än oseriöst pladder kanske man borde låta bli att skriva
Sandhamn
2022-01-17 17:00:10
SV: SAS skulder
Näringsministern sätt att förhålla sig i frågan talar för att han är marinerad i näringslivet och SAS sätt att se på saken. Hur svårt kan det var att förstå det?

Leif D
2022-01-17 13:15:43
SV: SAS skulder
@Blå. "Lucka i lagen"? Du menar att det skulle finnas en lucka i lagen för näringsministern eller SAS att slippa aktiebolagslagen? Och som andra skriver - svenska staten är minoritetsägare och dom kan skrika hur mycket dom vill - om dom skulle vilja - utan resultat. Vilken politisk inriktning saknar du på den svenska arenan som kan komma med ett förslag som rycker undan benen på all företagsamhet? Kanske man istället kan skylla SAS agerande på invandrarna..... (obs! ironi)
The Viking
2022-01-17 12:47:35
SV: SAS skulder
Otroligt att flera här vill att ” staten” ska gripa in och stoppa det som bolagets styrelse och ledning har på gång.
För det första är inte SAS något statligt bolag.
För det andra har man tänkt på att det som bolagsledningen gör har ” staten” varit medveten om sen länge.
Bara otroligt naiva och verklighetsfrånvända socialister kan komma på att kräva att staten ska ingripa.

Lika intelligensbefriat som då Nooshi Dadgostar krävde att Sverige skulle kapa alla el kablar till Europa.
nyligen.
Re: Lage D
2022-01-17 12:45:28
SV: SAS skulder
Du lägger orden i munnen på den du debatterar med ju. Hen säger bara att det vore rimligt att näringsministern kunde säga vad han tycker om det som sker. Inte att näringsministern ska gå in och göra något åt saken.

Som det är nu säger näringsministern med ett hånleende "jag varken kan, får eller ska tycka något". Det blir tramsigt bara, politiker ska väl ändå stå för något - alltså tycka något.
Blå
2022-01-17 10:49:03
SV: SAS skulder
SAS har med andra ord hittat en lucka i lagen och har valt att tillämpa den nu.

Att näringsministern sen lotsas vara ovetande om den svenska modellen och vad fackföreningarna har för syfte är skrattretande. Han ställer sig på näringslivets sida i frågan punkt slut. Vilken sväng svensk politik har tagit när socialdemokraternas målar i blått.
Lage D
2022-01-17 10:06:50
SV: SAS skulder
@re:Lage D. Att du personligen tycker illa om näringsministern har ingen betydelse i detta fall. Näringsministern (oavsett partifärg) måste vara väldgt tydlig när han säger att ledningen skall följa ägardirektiven och lagar. Ägardirektiven sätts av styrelsen och där har svenska staten 21,8 % av rösterna. Det du efterfrågar är till och med ett steg värre än "ministerstyre" - det är till och med bryter mot aktiebolagslagen.

Om du vill ha den ändring du efterfrågar får du antingen hitta ett parti som vill göra om aktiebolagslagen och andra lagar eller helt förstatliga SAS dvs den svenska staten skall antingen lägga ett bud på alla andra aktier eller helt enkelt konfiskera bolaget. Du hör själv hur overkligt detta låter. Ett annat alternativ är naturligtvis att svenska staten säljer sina aktier och helt lämnar SAS åt sitt öde dvs SAS får fortsätta som vilket börsbolag som helst utan statlig inblandning.
Leif D
2022-01-17 09:20:28
SV: SAS skulder
@@Leif D. Det är absolut inte medborgarnas åsikter som räknas i detta fall. Svenska staten har 21,8 % och de kan rösta med denna andel i styrelsen. Övriga aktieägare - som tydligen helt stöder styrelsen och ledningen har 78,2 % av rösterna. Tycker du att "medborgarna" skall bestämma i alla aktiebolag inklusive alla börsbolag? Vi lever i 2021 och det du efterfrågar finns kanske att hitta i Nordkorea eller kanske i någon annan diktatur.
Re Leif D
2022-01-16 17:24:33
SV: SAS skulder
Jag skrev inte att staten ska bestämma något. Bara att de ska ha en åsikt i denna dråpliga historia.

Om de står bakom ledningen kan de väl säga att de tycker att ledningens strategi med att bekämpa fackföreningarna och flagga ut jobben är bra. Men de vågar inte heller säga det. Det blir istället bara massa svävande svar i stil med ”vi förutsätter att SAS följer ägardirektiven och lagar”. Hur vore det om de faktiskt satte sig in i saken och inte bara förutsatte en massa saker?! De är ju trots allt största ägare och nån form av engagemang borde det innebära.

Det blir löjligt att lyssna på näringsministern när han med ett snett leende säger ”jag varken kan eller får tycka något”.
pf
2022-01-16 17:19:05
SV: SAS skulder
Som sagt før, dette er en SAS-tråd !
@Leif D
2022-01-16 17:13:57
SV: SAS skulder
Hur menar du att det inte är i ägarnas intresse att personalen är anställd i Skandinavien och att skandinaviska modeller och arbetsrätt följs?
Som bekant så ska staten vara = oss medborgare. De flesta medborgare vill nog ha en ordnad arbetsmarknad och skatteintäkter.
sv pf
2022-01-16 16:12:19
SV: SAS skulder
Eller att göra som Norwegian - smita från notan.....
Leif D
2022-01-16 16:03:14
SV: SAS skulder
@Hallonsylten. Hur skall svenska staten som bara äger 21,8 % kunna bestämma själva över SAS? SAS är ett aktiebolag som regleras av aktiebolagslagen. Detta innebär att styrelsen som väljs av ägarna skall se till ägarnas intresse. Alternativet för svenska staten är att sälja alla aktier men då kommer bolaget att vara i konkurs inom en vecka eftersom flera statliga lån då behöver betalas tillbaka. Är det bättre? Men som alla andra piloter här på forumet vill väl också du göra om SAS till en myndighet som har som viktigaste uppgift att vara värmestuga för SAS flygpersonal.
Skattebetalare
2022-01-16 14:13:36
SV: SAS skulder
@K.L.
Kanske det är verklighetsfrånvända fackförbund som ser till att företaget går mot konflikt och konkurs.

Staten vill bara ha utdelning, på sikt, på sin investering. Därför lägger man sig inte i. Det är otroligt naivt att tro att ägarna , inkl. danska och svenska staterna, inte har varit med om att besluta om åtgärdarna som SAS ledning vill genomföra.
pf
2022-01-16 13:24:17
SV: SAS skulder
Sv Fjutt, hvorfor har ikke dere svensker tenkt på det før ?

Følg dine teorier, og ansett alle arbeidsløse svensker i SAS. Staten betaler, og de får mesteparten av det de betaler tilbake i form av avgifter m.v.

Hvilket Columbi egg !
Björn
2022-01-16 12:43:13
SV: SAS skulder
Jag vet inte varför alla önskar SAS i konkurs? Många gamla kollegor som skulle hamna i stora problem då. Är det inte bättre att försöka hjälpa SAS på benen igen?
@ fjutt fjutt
2022-01-16 05:47:55
SV: SAS skulder
Inget flygbolag existerar för att gynna Sveriges ekonomi.
Hallonsylten
2022-01-16 00:20:09
SV: SAS skulder
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/sas_H910226?fbclid=IwAR2ycQteA3oW-E-C0S0ZwG8Q0pe2CtoEBgomyQFR7XyWGyi29DWhuHLYr4c

Det börjar faktiskt bli tragikomiskt att se på sossarna när de duckar den här frågan. Ofattbart att de inte vågar ha en åsikt om att ett av deras ”egna” företag går i bräschen för att montera ner den svenska modellen. Syltryggar!!!
Morten
2022-01-16 00:09:02
SV: SAS skulder
Men problemet med SAS är ju att staten går in och pumpar in pengar så fort det går dåligt.På så vis överlever dom allt ju.
K.L.
2022-01-15 22:55:14
SV: SAS skulder
Varför är man storägare i ett företag om man är ointresserad till den grad att man inte bemödar att bry sig när cheferna på bolaget kör det mot konflikt och konkurs?
Sv Fjutt
2022-01-15 14:20:11
SV: SAS skulder
Tänk över dina uttalanden!

Ett Svenskt flygbolag betalar alla sina avgifter i Sverige, skatter, arbetsgivaravgifter mm. De anställda i Sverige betalar skatt i Sverige.
Pengarna stannar i Sverige!

Utländska bolag med minimalt med anställda i Sverige ger minimalt tillskott till Sveriges ekonomi. De mesta av intäkterna hamnar i något annat land.

Jämför när Norwegian gjorde rekonstruktion. Det kostade Svenska staten stora belopp i obetalda avgifter och skatter. De i Sverige som blev arbetslösa var en kostnad för staten.

Tycker du att allt är bättre utomlands står det dig fritt att flytta.

Ps! Ditt val blir nog att stanna i Sverige.

The Viking
2022-01-15 14:01:59
SV: SAS skulder
@Fjutt
Vad menar du med att “ storägarna bör ta sitt ansvar” Det är väl det dom gör redan. Det ärstyrelsens jobb att leda verksamheten i viss riktning.
Styrelsens jobb är att få verksamheten att gå med vinst, detta är ettuppdrag från ägarna.
Vill du vrida tiden tillbaka till ” den gamla goda tiden” där allt inom flyget var reglerad och monopol var dagens ordning. Flyget var dyrt och verkligen inget vidare
Statsmakten ska inte lägga sig i hur privata aktiebolag drivas. SAS är ett ett privat börsnoterat aktiebolag.
Vill du alternativt att danska och svenska staterna ska förstatliga bolaget efter bästa sovjet tradition, som kommunisterna VPK vill.
Fjutt
2022-01-15 09:04:38
SV: SAS skulder
Tyvärr närmar vi oss en punkt där vi lika gärna kan ha utländska flygbolag i Norden. SAS behandlar nu sin personal betydligt sämre än de flesta flygbolag i Europa och leder därmed ”the race to the bottom”. Jag hade verkligen önskat att storägarna tar sitt ansvar och ställer krav på ledningen. Görs inte det bör Sverige och Danmark sälja sina andelar innan alla skattepengar försvinner i en konkurs.
Sv. Linkan
2022-01-14 09:04:12
SV: SAS skulder
Tack för infon.

Undrar hur länge dessa storägare är intresserade av att täcka upp..
Linkan
2022-01-13 15:32:04
SV: SAS skulder
De fyra största aktieägarna i SAS

Government of Denmark 21.80%
Regeringskansliet 21.80%
Wallenberg Investments 3.42%
Vanguard 1.63%
Jocke
2022-01-13 11:58:21
SV: SAS skulder
SAS har ett skuldberg som en tickande bomb tyvärr.
@sv FC
2022-01-10 19:46:28
SV: SAS skulder
Bra att ha i åtanke att det inte bara är svenska staten och Wallenberg som ägar SAS
Svenska staten äger ugf 21% har svårt att tro att Wallenberg äger mer än 10 %.
Sv. FC
2022-01-10 09:27:34
SV: SAS skulder
Tyvärr kommer staten och Wallenbergarna aldrig släppa taget.

Vad kan man göra?
SAS måste göra sig av med alla dåliga resurser och börja om från början.
Tänk Ryanair, Norwegian, Eurowings och Wizzair.
FC
2022-01-06 22:42:24
SV: SAS skulder
Svenska staten måste sluta att hålla SAS under armarna med mer ekonomiska medel än övriga aktieägare. Annars blir det en ekonomisk doping som sätter konkurrensen ur spel mot övriga privata aktörer. Är dom inte livskraftiga med en gångbar affärsidé så låt dom försvinna för gott!!
Kånken
2022-01-06 17:17:54
SV: SAS skulder
SAS är uppbackade av staten i slutändan…
Utan dessa bidrag/lån så skulle SAS ha gått i konken tyvärr..
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev