Tråden startades av: Börje  2023-03-20 22:20:10
Kan det vara början på slutet för RTC? 
https://www.leesburgva.gov/government/boards-and-commissions/airport-commission/atc-services-to-end-june-14-2023

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv @svsv Steve
2023-06-19 09:33:02
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Du verkar sakna erfarenhet av den fria marknaden. Alla konkurser kostar samhället stora pengar varje år.

De privata företagen är en betydligt större kostnad samt att de i många fall bryter mot gällande lagar och regler och undanhåller oss medborgare gemensamma inkomster. Detta betyder att du och jag får betala mer privat skatt än om de privata bolagen skötte sig.

Allting har två sidor. När det gäller offentlig verksamhet är informationen mer tillgänglig än när det gäller privat.

Messdats
2023-06-19 08:39:54
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Leesburg ska bygga fast torn.
https://www.leesburgva.gov/Home/Components/News/News/10327/5957
@svsv Steve
2023-06-18 17:52:21
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Jasså, det kanske snarare är du som inte ser verkligheten.
Om du har jobbat inom offentliga sektorn måste du känna till att det finns för det första tusentals byråkrater som bara är anställda för att kontrollera att allt är ” rättvist”.

Detta är såklart inte byråkraternas fel, däremot alla odugliga politikers fel.

Men det värsta är inkompetensen som frodas på fram för allt Trafikverket , LFV och flera andra myndigheter och statliga företag

En lilla historia från verkligheten, idet här fallet Arbetsförmedlingen.
Ett kontor i Skåne skulle läggas ner, En anställd kommenterade Att det var väldigt tråkigt, för dom hade så mysigt och god fika. Man hade dock inte varit i närheten av att uppfylla målen för att hjälpa folk till ett jobb.

Ett problem är att styrelser/ Generaldirektör på offentliga bolag ofta är div. avdankade politiker.
Ett av dom värsta exempler är Dan Eliasson, som har haft massor med chefsjobb, en katastrof varje gång.
Men hans sosse partibok är tydligen biljetten till livsvarig hög lön betalt av dkattebetalare.
Korruptionen lever och mår bra inom offentliga sektorn
Sv @sv Steve
2023-06-10 14:39:46
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Du är dåligt underrättad, men du är inte ensam!

Stat, Landsting, Kommun är en öppen organisation där allmänheten har insyn. Privata bolag och företag gör många gånger tvivelaktiga saker med det kommer inte allmänheten till del.

Stat, Landsting, Kommun sköter sig totalt bättre än de flesta privata bolag. För att göra det är man mer noga att följa alla regler det är vad du kallar "BYRÅKRATISKT" .

Har arbetat både inom privat och Stat och kommun. Privata är mindre noga att följa alla regler eftersom de inte är skyldig att redovisa allt de gör.

@sv Steve
2023-06-09 17:33:19
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Ditt svar var ju inget svar på varför allt altid är mer krångligt, tungrodd,byråkratiskt och visionslöst när det är statens olika verksamheter ärinblandade..
Det riktiga svaret är : Det finns tusentals byråkrater anställda av olika statliga bolag och myndigheter som har en sorts hitta på jobb .
Ett exempel på hur illa det kan gå är trafikverket.
Ali
2023-06-06 22:41:03
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
FAA prioriterar istället bemannade torn:
"But the FAA still seems to favor traditional towers. In April, it announced it will replace 31 traditional towers at municipal or smaller airports using standardized buildings 60 to 119 feet tall with environmentally friendly sustainable materials and energy systems."
https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2023-06-01/faa-regrouping-remote-towers
Sv Steve
2023-04-20 16:33:33
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Du är tydligen dåligt underrättad!

Under 2022 försattes 7 299 företag, med sammanlagt 16 159 anställda, i konkurs.

Detta ofta med stora kostnader för oss alla stat, kommun, kunder mm.

Staten betalar ut lönegaranti.

Mycket av våra gemensamma pengar går förlorade.


Steve
2023-04-20 13:00:54
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Som vanligt när Staten och Byråkratin får lägga sig i stiger kostnaderna av olika anledningar. Det främsta är att människorna inom dessa organistaioner är där för att de inte vet hur man är produktiv, utvecklar något, eller på något sätt förstår hur man förvaltar en påse pengar man inte själv tjänat ihop genom valfri form av värdeskapande arbete.

Byråkratin har alltid rätt och är något trots allt fel måste en kostnadsineffektiv utredning bedrivas innan något beslut kan tas.
Lars
2023-04-13 07:33:08
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Tråden handlar självklart om hur FAA:s sågning av SAAB:s Leesburgexperiment kan slå tillbaka mot RTS-utvecklingen som helhet. De allvarliga bristerna man slår ner på är att sårbarheten är för stor i form av påverkan på systemet, och att kommunikation och presentation inte sker i realtid. En annan allvarlig risk man pekar på är också själva bildpresentationen som inte ger en korrekt och säker hantering av trafiken. Hur svenska Transportstyrelsens väljer att hantera denna uppkomna information återstår att se, då man hittills godkänt de svenska lösningarna där LFV varit och är delaktiga. Kanske det gick lite för fort. Men å andra sidan så är inte Transportstyrelsen en oberoende instans, utan ett av regeringens och branschens verktyg för genomförande av nya projekt.
Johan
2023-04-12 11:40:03
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Att det sker många incidenter och olyckor på amerikanska flygplatser (inte där kommersiella bolag flyger) där privatflyg flyger är väl ändå odiskutabelt! USA har valt att acceptera dessa risker och tycker det är ok, vi måste inte göra på samma sätt och politiker, flygbolag mfl har bestämt att det vi gör fungerar bra.
Sen vill jag mena att på de flygplatser som man inte har positiv kontroll i USA så krävs det mer av flygtrafikledningscentralerna med en typ av approachfunktion som leder och separerar trafiken. Det krävs alltså mer folk på ett annat ställe och summan blir väl ungefär den samma.
Ett litet sidospår som Ali har svårt att släppa och som han tror sig förstå. Men rätt irriterande när det hela tiden används som ett narrativ för att det ska "effektiviseras" i Sverige. Om man bortser från RTS intåg i Sverige (som ingen flygplats som själv får välja vill ha) så fungerar flygtrafikledningen i Sverige idag väldigt bra.
När det gäller RTS så förstår inte Ali detta ämne och det har han väl iofs nu erkännt. Lämna då denna tråd och skapa en annan tråd så blir det lättare.
Kjell
2023-04-11 20:04:43
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Vad trådskaparen egentligen ville sagt vet vara denna men det är "Slutet för RTS" det handlar om och det för mig är uppenbart vad som då rimligen ska diskuteras.
I övrigt tror jag du har en övertro till hur det fungerar med flygtrafikledning i USA.
Ali
2023-04-11 11:31:35
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Tråden handlar om flygtrafikledning i USA.
Jag skriver (mest) om flygtrafikledning i USA.
Tråden handlar om en flygplats där man under 10 h per dygn haft klass D och övrig tid klass E.
Jag skriver om att från juni 2023 kan klassificeringen ändras och jämför med vad som skulle kunna vara aktuellt i Sverige.
Olle
2023-04-10 21:57:25
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Ali, du får byta tråd. Du lägger dig i RTC-debatten utan att riktigt förstå den.
Dina övriga argument... tja, det är nog ingen komplott utan snarare någon som tycker att det vi har här är bra. Men som sagt, det kan du ta k en annan tråd.
Ali
2023-04-10 10:07:04
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
@ Pilot Alfa Delta och Jakob

Det verkar som om vi snackar om olika saker. Jag pratar både flygsäkerhet och effektivitet. Jag inser inte vilka "stora" flygsäkerhetsproblem som finns i USA. Här är statistiken för den kommersiella flygbolagstrafiken:
https://www.airlines.org/dataset/safety-record-of-u-s-air-carriers/
Har ni annan statistik?
Man flyger reguljärt på flygplatser utan C- eller D-luft.
Sen finns det instrumentflygplatser med mer än 200 rörelser per dag utan torn. Det verkar funka.
I Nya Zeeland finns massor med instrumentprocedurer utan trafikledning till sjukhusplattformar. Kan man då misstänka att ambulanshelikoptrarna kan operera i sämre väder än i Sverige och därmed rädda mer liv?
Frågorna blir många, varför är det så farligt i andra civiliserade länder? Visa korten istället för trams om annat än flygsäkerhet.
Jacob
2023-04-06 11:54:09
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Re Ali
Det är två olika "problem". 1. RTC är ingen rationalisering utan blir dyrare. 2. Det du beskriver i USA fungerar för att det finns fler flygplatser, MÅNGA fler. Allmänflyget som inte kan följa procedurer har andra flygplatser att använda samt att det till visa flygplatser utan lokal flygledare så finns det en approachfunktion. Denna funktion kräver givetvis också personal. Sen sker det Mycket mer olyckor o incidenter i USA, därom råder inget tvivel. Så man gör det bara lite annorlunda. Flygtrafikledning eller ej är ofta krav från flygbolagen, så ställ frågan till dom.
Pilot Alfa Delta
2023-04-06 11:07:05
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
@Ali
Dina kloka funderingar bör du föreslå direkt till Transportstyrelsen. Det finns ju mycket annat som också skulle kunna rationaliseras och göras "billigare". Varför inte skära ner på underhåll av flygplan och utbildningar som är onödiga. Så länge ingen olycka sker så är ju allt kring säkerhet onödigt. Varför skall man ha brandsläckare i sitt hus och veta hur den skall hanteras, och hemförsäkring? Så länge det inte brinner så är ju allt sådant onödigt. Men bra att ha som förebyggande åtgärder eller hur?
Ali, jag tror att du har varit inne på FT och framfört liknande förslag tidigare. Ett förslag från mig är att du köper eller lånar lite litteratur, eller googlar, på allt som rör flygverksamhet. Du kommer säkert att hitta bra beskrivningar om varför det tex är säkrare att ha en funktion som har kontroll över flygtrafiken och även exempel på okontrollerade flygplatser där det ibland eller ofta blir lite vilda västern med olyckor eller nära olyckor som följd. Läs gärna på och utvidga dina kunskaper innan du skickar dina förbättringsförslag till Transportstyrelsen.
Ali
2023-04-06 09:42:21
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Slutet för RTC borde följa någon typ av logik.
Varför skulle vi inte nyttja möjligheten att rationalisera flygtrafikledning? Bra fråga kräver övertänkt svar.
Mer än hälften av IFR-flygplatserna i USA saknar all form av lokal flygtrafikledning. Alla flygplatser med E-luft medför att procedurerna kan flygas vilken tid på dygnet som helst utan någon som öppnar ett luftrum.
Flygs det mindre i USA? Krockar man mycket vid dessa flygplatser? Svaren borde vara självklara...
FL
2023-04-03 23:31:54
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
@ Linkan
Visst får även du ha din uppfattning, men om du skulle sätta dig in i vilka orimliga kostnader som RTS innebär nu och i framtiden, så skulle du inte stå fast vid din nuvarande uppfattning. Jag tror att du mycket väl förstår hur fel du är ute i din uppfattning. Även LFV själva förstår hur fel ute de varit ända från början. Men det är klart att du skall kämpa på i din uppfattning.Tyvärr kommer den inte att leda till annat än besvikelse för din del. De rationaliseringar som du hävdar får starka negativa konsekvenser för flygtrafiken och ökade kostnader för samhället. Anledningarna till det är nämnda av många på flygtorget så jag tänker inte upprepa alla dessa en gång till. Men om du tar av skygglapparna och börjar tänka själv så skall du se att det inte är en lönsam affär i någon aspekt med att fortsätta bygga ut RTS.
Linka
2023-04-02 17:18:03
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Ni vill tydligen ej förstå. Det syns helt klart av era svar.

Ni får gärna ha er uppfattning. Det är på samma sätt som i Riksdagen.
Det finns vitt skilda uppfattningar från vänster till höger.

Ha en bra dag.
Charles Chef&HRExpert
2023-04-01 23:05:08
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Då får Linkan skriva: "RTS är dyrare" 100 gånger, så kanske, kanske det går in att hans inlägg blir knasigt.
Anders Kjellsson
2023-04-01 16:33:04
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Re: Linkan
Men det är ju precis det som är problemet med RTS! Hur kan du ha missat det?! Det blir sämre och dyrare! Och vi missar chansen att faktiskt utveckla bra system.


Linkan
2023-04-01 12:11:57
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Att: Anders Kjellsson

Kostnaden för trafikledare ökar med åren. De flesta av oss har fått betydande löneförhöjningar under de år som varit. Hela den Svenska industrin har gjort rationaliseringar. Färre anställda i en industri producerar betydligt mer per person idag än på 1950 talet. Rationaliseringar med hjälp av tekniska hjälpmedel har gett oss betydande förbättringar.

Varför skulle vi inte nyttja möjligheten att rationalisera flygtrafikledning?

All annan verksamhet har genomgått betydande rationaliseringar. Det har kommit oss alla till godo.

Det var inte många som hade råd med bil på 1950 talet. Nu finns flera familjer som har fler än en bil. Man har även råd med semester resor utom lands mm.

Utvecklingen går vidare.



Anders Kjellsson
2023-03-31 19:19:39
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Det som kommer från Ekonomifakta handlar om lönestatistik och har INGET med RTS att göra o resten är reklam från SAAB!
Vad i hela friden vill du säga med det?! Klipp o klistra!
Kjell Andersson
2023-03-31 11:53:46
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
According to ekonomifakta

Inflation increases the cost of traffic management regardless of RTC. With RTC, cost increases can be limited.

SEK 1,000,000 January 2006 corresponds to SEK 1,400,265 January 2023

Did you know that salaries in Sweden increased by 24 percent from 2006 to 2023, AFTER inflation?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/

The average wage cost for a traffic controller is today approx. one million per year. That cost will increase, for which reason there is a need for a rationalization of the business.

RTC will reduce cost increases for local traffic management.


Anders Kjellsson
2023-03-31 00:09:41
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Men så blev det dubbelt så dyrt som traditionell flygtrafikledning!
FL
2023-03-30 22:35:29
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Svar Kjell Andersson
Alltid kul att läsa reklam från förr i tiden. Tråkigt för ”pionjärerna”, LFV och Saab, att korthuset RTS nu börjar skaka och vackla för att till slut falla ihop. Tänk den dagen när kostnaderna redovisas och det blir tydligt hur mycket som slösats bort som kunde använts till vettig utveckling.
Kjell Andersson
2023-03-30 16:33:48
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Remote tower revolutionises air traffic management!

https://www.saab.com/newsroom/stories/2017/february/remote-tower-revolutionises-air-traffic-management

Air traffic control has looked much the same since the Second World War. High towers, various technical systems and binoculars have been important elements of an activity which, for natural reasons, has been characterised by stringent safety requirements and regulatory control. At the same time the need for cost-efficiency is growing, and many small airports in sparsely populated areas are threatened with closure. In a small airport air traffic control can account for 30-40 per cent of the operating costs. This was the reason why Saab and LFV started to collaborate in 2006 in the search for a more efficient way of handling air traffic control in Sweden. It would take ten years of intensive development work to realise the vision of a remote tower system and take the technology overseas with successful test installations in several countries.
Klas
2023-03-29 15:42:46
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Instämmer med Seth. Det är otroligt naivt och ansvarslöst av politiker och beslutsfattare att låta fjärrstyrd flygledning få fortsätta sin kostsamma och riskfyllda resa.

SAS, BRA och övriga som tvingas att betala för etableringar av fjärrstyrda torn - är det verkligen okej att låta pengarna flöda ut på detta okontrollerade sätt? Ni borde efterfråga kostnadseffektiva tjänster och även för flygledningen i Sverige.

Stoppa dumheterna NU och se istället till att våra viktiga flygplatser runt om i landet har rätt operation för att stödja och säkra upp samhällsviktiga transporter. Inte digitalisera bort alla funktioner och med relativt enkla medel erbjuda de som vill vårt samhälle illa unika möjligheter att stänga ner vår infrastruktur.
Seth
2023-03-28 16:10:16
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
RTS må vara bra investering ifall man har en plånbok därefter. Det finns inget business case som visar att det är billigare eller effektivare drift med fjärrstyrda torn. Har visat sig de senaste åren. Enligt flera källor så har satsningen i Sundsvall kostat staten och Saab väldigt mycket pengar. Långt över 100 miljoner över några år och operationen går fortfarande rejält back med de fyra påkopplade flygplatserna. En vild satsning som inte hade sett sitt ljus om inte staten och flygbolag via undervägstjänster varit med och finansierat RTC. LFV central på Arlanda är en ekonomisk katastrof och det är omöjligt att förstå att den får vara i drift. Flygbolag och myndigheter m fl borde skrika högt.

Vid dåligt väder så kan kameror med hög upplösning vara till fördel för den operative. Till dags dato har flygledare runt om i världen hanterat dåligt väder och utan större problem. När luftfartsmyndigheter runt om i världen börja godkänna multiple/tripple operationer då kan verksamheterna börja närma sig break-even i bästa fall. Låt oss se. Men glöm inte all dyr overhead och sidoverksamheter som krävs för att hålla systemen igång. Tillkommer!

Det lutar mot att det blir Vladimir Putin och hans krigsförklaringar som blir det största hotet mot en fortsatt utveckling av fjärrstyrda torn runt om i Europa. Har vi respekt för Putin och hans allierade så bör våra framröstade politiker och myndigheter börja tänka om och dra i handbromsen. Borde ha gjorts för 5-6 år sen då det blir en katastrof för flyget den dagen som fientliga krafter vill skada vår flyginfrastruktur. Blir otroligt enkelt att slå ut en eller två centraler och flygplatserna får stänga ner för väldigt lång tid.
Jacob
2023-03-28 11:12:18
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Det enda "personen utan namn" skriver är att det blir bra och att utveckling är bra... Är det fakta...? Eller är det bara att man inte vet någonting och skriver här endast för att man hoppas att det är dåligt för en yrkesgrupp...?
Ingenstans i "personen utan namns" inlägg framstår det som att han/hon har någon kunskap om detta ämne. Ihåligt o tomt!
Absolut, det är fullt tillåtet att tycka ändå men rätt tjatigt.
Sv Kjell
2023-03-27 16:01:00
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Du skriver "Mannen utan namn är imun mot fakta."

Du har endast bevisat att DU SAKNAR FAKTA!

Hur vet du att det var en man som skrivit?
Ett namn var också angett.

Ditt svar visar bara på att du saknar fakta och kommenterar det som inte hör ämnet.

Johan
2023-03-27 09:38:43
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Re: ALI
Detta går för att man har en appfunktion som leder in flyget. Vilket också kräver personal. Så det är två olika sätt att göra det.
Ali
2023-03-26 21:23:53
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Det var alltså inte ens acceptabelt för luftrumsklass D. I Sverige används det enbart i den högre klassen C.
Det finns flygplatser i USA med ännu mer trafik, men det är ju imponerande med 300 rörelser per dygn - varje dag året runt.
Sv FL 4
2023-03-26 18:21:59
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Du kritiserar mitt namn "Sv FL 4" det är väl lika mycket namn som "FL 4" eller hur tänker du. Så om jag skriver "Dam" då har jag ett riktigt namn.

Det dunkelt sagda det dunkelt tänkta!

När man saknar argument för sin sak då försöker man hitta på något som inte har med frågan/diskussionen att göra!

FL 4
2023-03-26 14:56:42
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Svar till dig som inte vet hur man skriver ett namn.

Jag har bara återgett vad FAA anger som orsak till att man inte anser att låta RTS-driften fortsätta i Leesburg.
Jag föreslår att du upplyser dem om din syn på vad som är bäst att göra och att de inte förstår att alla teknikpåhitt är bra. Hänvisa gärna till Neandertaltiden och hur bankboksystemet fungerade förr i tiden så kanske de ändrar sig. Lycka till!
Kjell
2023-03-26 09:00:17
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Mannen utan namn är imun mot fakta.
Sv FL 4
2023-03-26 08:41:49
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Du skriver: "medför allvarliga risker och att systemet är för sårbart för cyberattacker och störningar."

I stort alla våra "nya" system är sårbara jämfört med gamla manuella system. Ta bara vårt digitala banksystem.

Tidigare hade vi en bankbok som var helt skyddad från cyberattacker.
Men då fanns andra risker.

Det kallas utveckling. Man får nya fördelar men också vissa nackdelar, som bedömt mycket osannolika.

Johan
2023-03-25 11:34:52
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Sv FL 4
2023-03-23 21:57:21

Berätta vad som har blivit bättre med RTS.

Inga flygplatser vill ha RTS.
Ingen vill flytta till RTC.
Inga elever från skolan vill dit.
Det kostar astronomiska summor.
Alla remissinstanser är emot det.
De flesta inom LFV förstår hur dåligt det är.
Försvarsmakten vill inte ha det.
LFV har blivit av med minst 12 flygledare pga projektet.

Men du menar att det är bättre...? Hur tänker du då?

FL 4
2023-03-24 23:16:01
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Vad jag kan se i de dokument som finns i länken som trådskaparen hänvisar till, så är anledningen till att FAA stoppar testet att bristen på djupseende medför allvarliga risker och att systemet är för sårbart för cyberattacker och störningar. Vad ska man säga; äntligen en instans som säger ifrån. Förmodligen kommer de också att uppmärksamma pilotföreningens berättigade kritik om problemen med att färdplanera destination och alternativ i samma RTC.
Jacob
2023-03-24 15:47:58
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Sv Jacob
2023-03-24 10:15:00

Absolut har vi det bättre, nu har vi krig överallt och jorden håller på att implodera av miljöförstöringar osv.
ALLT är inte bättre, en del utveckling är bra, annan utveckling är dålig. Det förstår alla... utom du.
RTS tillhör tyvärr avdelningen "dålig utveckling". En utveckling som förhindrar att vi utvecklar bra, effektiv och säker flygtrafikledning.

Skriv då hellre, "Jag hoppas att RTS är dåligt för flygledare och att många flygledare blir arbetslösa, för jag är lite avundsjuk på denna yrkesgrupp." Det blir liksom lite mer ärligt.
Sv Jacob
2023-03-24 10:15:00
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Så du tycker Neandertalare hade det bättre!

Enligt min åsikt har vi det mycket bättre!

Men du får självklart ha din åsikt.
Charles Chef&HRExpert
2023-03-24 10:14:45
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
"Men för mänskligheten har förändringar gjort mycket gott."

Nu stannar vi alla upp och tar till oss av dessa visdomord! :D :D :D

Herrejisses, vem skriver så?! Antingen en brådmogen brorduktigperson i 25-årsåldern, helt utan livserfarenhet, eller en chef på lägre nivå som gått sin första chefskurs på ABF.

Jacob
2023-03-24 08:51:29
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Sv FL 4
2023-03-23 21:57:21
Nej så är det inte. Det är ett direkt felaktigt påstående.
Sv FL 4
2023-03-23 21:57:21
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Vi är många som kämpat emot förändringar även jag tidigare.
Med åren har jag insett att utan förändringar hade vi fortfarande levt som Neandertalare.

Det är många gånger svårt att ta till sig att förändringar ofta är mycket positiva för helheten. Visst kommer enstaka personer i kläm. Men för mänskligheten har förändringar gjort mycket gott.

FL 4
2023-03-23 16:48:18
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
RTC är bra om man bara bortser från säkerhet, kostnad och effektivitet. Om man dessutom kan leva med försämrad arbetsmiljö och villkor så är det alla tiders.Att gena i kurvorna när det gäller utbildning och kompetens har ju också visat sig spara in några kronor i RTC. Många bäckar små…
Andersson
2023-03-23 10:26:03
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Absolut, det blir bra om en 150-200 år!
Pilot s
2023-03-22 18:21:24
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
All början är svår. Det har jag upplevt många gånger. Men saker utvecklas och förbättras hela tiden.

RTC kommer att vara stort världen över inom tio år.

ESSA pilot
2023-03-22 14:21:39
SV: Kan det vara början på slutet för RTC?
Det sista brevet från FAA bland allt det som går att läsa från den hänvisade länken låter ju intressant. De hade inget annat val än att ta beslutet att stoppa verksamheten av säkerhetsskäl. I övrigt många läsvärda dokument i länken. Kommer förmodligen att påverka de svenska installationerna.
 

Tillbaka

Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev