Skavsta får ny ägare
http://www.di.se/artiklar/2013/7/22/skavsta-far-ny-agare/
svar
Någon som vet när dem nya ägarna tar över?
Haha, lycka till säger jag bara. Sannolikhet 5%. Och i bästa fall klart typ 2035.
Re. Harald, har du inte hört talas om ostlänken? Det lär bli snabbtåg och då är Sth flygplatsfråga med att ersätta Bromma löst.
Vaddå snabbtåg till Skavsta? Vad är det för påhitt?
Som alla vet blev det inget av med flytten av Flygmuseum till Skavsta.
Fraktterminalen står tom och skulle ta emot museet.
Nu talar mycket för att man vill nyttja terminalen igen. Hoppas att nya ägarna är inne på samma linje.
Kanske många minns vilket drag det var när KLM dominerade frakten på Skavsta? Det kan uppstå igen.
Då kanske de kan skicka sin personal på en grundkurs i service!?
Jag tror tyvärr inte något annat passagerarbolag än Ryanair och Wizzair är intresserade av Skavsta. Och dessa två är nog bara intresserade såvida det är gratis. Kanske kan kommunen sponsra en stor fraktterminal och betala lönebridag till alla fraktanställda i ett par år? Kanske kan kommunen också erbjudas något attraktivt reklamavtal inne i kabinen på fraktplanen?
Jag tror även som förgående skribent att Ryanair inte har något med saken att göra till att Skavsta inte har någon större chartertrafik. Helt enkelt inte lönsamt och Skavsta upptar bara en mindre geografisk del utav den totala marknaden.
Dock kan jag tänka mig att Skavsta kommer få en helt annan position när snabbtåg kommer trafikera flygplatsen. Då kanske man flyttar en större del chartertrafik från Arlanda (och kanske NRK) till Skavsta. Men då ska det ju självklart hänga på vad restid med tåg kommer att ta.
Om Ryanair skulle försvinna från Skavsta förstår vi alla vad det kommer innebära. Från att vara tredje stört i Sverige ner till till de allra minsta flygplatserna. Och det vore ju synd när företag satsat på flygplatsen… t ex. Connect hotels osv.
Att charten är borta på Skavsta har inget med Ryanair att göra. Det var helt enkelt inte lönsamt.
Hipp, hipp, hurra – äntligen är man av med bakåtsträvarna från Spanien!
Nu kanske entusiasmen och arbetsglädjen lyfter Skavsta mot lönsamma höjder.
Om Ryanair bråkar – sparka ut dem. När Ryanair är borta kommer intresset från andra flygbolag att höra av sig.
Tidigare var EasyJet på tapeten. Kanske inte heller helt rumsrena men ändock bättre än Ryanair.
Charterflyget vill komma tillbaks till Skavsta – om Ryanair försvinner.
Hursomhelst, ljusare stunder kommer till Skavsta. Bara man byter ut en svag ledning för flygplatsen.
Det här blir ett bra uppsving för Skavsta. Då kanske man börjar med linjer till USA?
Blir jobbigt för Norrköping och Linköping nu.
Som någon skrivit på DI – Tur att inte Swedavia tog över driften…..då hade det sett ut som ett Åhlensvaruhus inom 1 års tid……..
Om Swedavia får välja hade de helst sluppit ha banor, taxibanor, uppställningsplatser, tankbilar till förmån för parfymer och klockor….
Hoppsan. Nu kanske Ryanair får en tuffare part att förhandla med. Risken är att Ryanair drar sig bort från Skavsta om det blir för tuffa tag med amerikanarna.
Ändock måste denna affär anses vara ett klart lyft för Skavsta. Ny ägare brukar medföra förändringar.
Inte minst i ledningen – vilket sannerligen behövs. T ex VD Dot Gade har inte en susning om fraktflyg. Charter kanske hon förstår bättre.
Skönt att bli av med de spanska fattiga ägarna. Kanske jänkarna har lite mer kurage och vill satsa stort på frakt och charter.
Förhoppningsvis får Nyköping tillbaks lite av satsade pengar. Om de kommer att behålla sitt 9,9% ägarskap……
Då hoppas jag att frakten kommer tillbaka till NYO!