Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sveriges luftrum

Tråden startades av Fredde

Hej!

Har funderat lite kring detta med luftrummen.

Om Sverigest regering skulle vilja, kan de stänga luftrummet för all trafik som inte ska till eller från Sverige?
Vilka följder skulle detta få för övrig flygtrafik?
Hur “högt upp” är Sveriges och när tar internationellt över?
Vad skulle detta isf få för konsekvenser för övrig flygrafik mellan Europa och Asien som går över Sverige?

Publicerad den 2013-09-28 23:11
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Puckadest
2013-09-30 22:37

@Ali, högst osannolikt….

Ali
2013-09-30 14:29

Om man inför luftrumsklass A från GND till UNL och sen förbjuder IFR-trafik, antingen i all luft eller under en viss höjd, kan man nå totalt flygstopp alternativt bara tillåta överflygningar. Konsekvenserna blir givetvis omvägar för de som normalt nyttjar svenskt luftrum

AIPn
2013-09-29 19:12

Men att det är G-luft har väl ingen betydelse? Det är ju ändå Sveriges FIR (eller till och med UIR). Det är väl UNL på UIR?

x
2013-09-29 13:34
x
2013-09-29 13:04

Du har helt rätt, men i teorin och praktiken så kan du flyga VFR på den höjden då det är G luft och således behövs ingen FPL

APL
2013-09-29 12:42

Är inte FL 195 maxhöjden för VFR?
Dessutom är det omöjligt att nå FL460+ utan att passera genom C-luft.

X
2013-09-29 08:37

Över FL460 är det G luft och därmed onkontrollerat vilket innebär att en färdplan inte behövs så i praktiken så kan du flyga VFR där uppe.

pf
2013-09-28 23:56

Tja, em konsekvens skulle bli färre chemtrails över Sverige.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500