Sveriges luftrum
Hej!
Har funderat lite kring detta med luftrummen.
Om Sverigest regering skulle vilja, kan de stänga luftrummet för all trafik som inte ska till eller från Sverige?
Vilka följder skulle detta få för övrig flygtrafik?
Hur “högt upp” är Sveriges och när tar internationellt över?
Vad skulle detta isf få för konsekvenser för övrig flygrafik mellan Europa och Asien som går över Sverige?
svar
@Ali, högst osannolikt….
Om man inför luftrumsklass A från GND till UNL och sen förbjuder IFR-trafik, antingen i all luft eller under en viss höjd, kan man nå totalt flygstopp alternativt bara tillåta överflygningar. Konsekvenserna blir givetvis omvägar för de som normalt nyttjar svenskt luftrum
Men att det är G-luft har väl ingen betydelse? Det är ju ändå Sveriges FIR (eller till och med UIR). Det är väl UNL på UIR?
FL660 ska det vara, http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR%201/ES_ENR_1_4_en.pdf
my bad 🙁
Du har helt rätt, men i teorin och praktiken så kan du flyga VFR på den höjden då det är G luft och således behövs ingen FPL
Är inte FL 195 maxhöjden för VFR?
Dessutom är det omöjligt att nå FL460+ utan att passera genom C-luft.
Över FL460 är det G luft och därmed onkontrollerat vilket innebär att en färdplan inte behövs så i praktiken så kan du flyga VFR där uppe.
Tja, em konsekvens skulle bli färre chemtrails över Sverige.