Västflyg Visby – Bromma
Nu ska det bli mycket intressant att se utvecklingen på deras trafik Visby-Bromma OM dom gör någon vinst!
För dom måste ju tjäna pengar.
svar
Man kan elda på utomskärs
Får man till en restid på några tim
så konkurrerar man nog ut flyget
I Göteborg kördes snabb färga Göteborg fredrikshamn och i konkurrens med stenas reguljära trafik. Här borde underlaget vara mkt större
Inomskärs så blir det svårt med snabbfärja då dessa måste gå långsamt pga att de skapar för stora svallvågor!
Varför sätter ingen in en snabbfärga
VBY STO ingen security check kan gå till Värtahamnen eller stadsgårdskajen.
Den rutten skulle totalt gå snabbare än via ARN
Utan Bromma kan man lika gärna ta färjan.
“Håkan” Marknadsundersökning är grundläggande till alla affärer, man måste veta.
Speciellt flygbranschen som fordrar tunga investeringar.
Man kan inte gissa eller tro det tillhör kyrkor samfund.
Den bör göras av de som drar igång flyglinjer, och innan start.
De tidigare bakom Gotlands flyg gjorde nyligen en sådan men det var snarare en historie beskrivning de producerade.
Men de cashade in 90.000. som de inte satsade på nytt inrikes bolag.
Det blev väl uppenbarligen dyrt för ”marknaden” när kommun/region inte går in och täcker hälften av framtida förlusterna såsom Växjö…
@thomas. Du upprepar konstant dina ”marknadsundersökningar” när det diskuteras nya flyglinjer. Du borde starta ett företag som tillhandahåller dessa undersökningar. Då skulle du säkert tjäna en bra slant om det är som du säger!
Västflyg har inget eget aoc
det blir mellanhänder i flera led
Blir dyra flygbiljetter för slutkunderna
Det fungerar inte mot marknaden, blir få pax vilket redan visat sig i liknande satsningar.
Nu har finansiärerna äntligen förstått vilka pengar man måste upp med och börjar dra öronen åt sig. Västflyg tar ingen ekonomisk risk utan det är de lokala företagen som står för rikserna och pengarna. Är det rimligt att t.ex ICA MAxi i Visby skall sponsra något sånt här.
Räkna med högre priser där.
Verkar gå sådär med flygningarna mellan Bromma och Visby https://www.helagotland.se/nyheter/gotland/artikel/samarbetet-inte-i-hamn-inget-flyg-pa-bromma-till-midsommar/jvdwyeoj
Ska man starta flyglinje måste man först ta reda på vad marknaden är villiga att betala för flygbiljetterna. Detta är grundläggande. Man kan inte utgå från sina kostnader. Tvärtom man kan inte ha total kostnader som överstiger betalningsviljan sammanräknat.
Når Gotlandsflyg startade fick man fullt initialt då låga introduktionspriser.
Man har att konkurrera mot andra trafikslag operatörer eller avstår från att resa.
Det är lågprisflyget som visat sig fungera ekonomiskt över tid.
Blir det Saab340 på denna linjen likt Bromma-Trollhättan och Växjö-Bromma?
@737
Vet med 100% säkerhet att SAS inte tjänar stora pengar på denna linje men att den hålls igång av en bra sommartrafik. “Höga” priser beror på höga kostnader i samband med att det är en så kort flygsträcka. Handling, start/landnings avgifter på ARN är detsamma för en flygplanstyp oavsett flygningen längd.
sv 737, Om SAS tjänar “sjuka pengar” på denna linje var på vilka linjer förlorar de då sina miljarder? Kanske på långlinjerna från CPH?
Västflyg kommer nog att tjäna lite eftersom de inte står för fiolerna. Hur länge ICA Visby och andra är beredda att betala för kalaset är nog den stora frågan.
Även om SAS erbjuder gratis Arlanda express får man tänka att resenären får betala den summan genom påslaget på flygbiljetten. SAS tjänar sjuka pengar på denna linje, och nu är det äntligen lite konkurrens på gång.
Oavsett Arlanda express är krånglet på Arlanda mycket tidskrävande. Man måste vara på plats någon timme innan avgång och tvingas vandra igenom oändlig shopping för att nå gaterna.
På Bromma? check in fram till 15min innan avgång.
Jo sas måste självklart göra detta drag, och bättre än att de satt in eget flyg till BMA. men securityn är kvar där kan det vara långa köer.
SAS kommer att lägga sig på samma priser
Så utsikterna att initiativet lyckas är tyvärr inte så stort.
När blev affärsresenärer så priskänsliga för en biljett? Man betalar gladeligen tusentals kronor för en flygbiljett men när tågresan kostar några hundra då faller hela kalkylen…
Sv Thomas
Fast så länge Arlanda Express ingår finns inget särskilt tidskrävande med ARN.
Du kommer upp i T5 och SAS åker från E och F piren så knappt något att gå heller. Samma vid landning.
Jag åker till Paris då och då. Varför får inte jag gratis biljett på Arlanda Express? Det är särbehandling och kan inte vara enligt reglerna