
Nu startar Västflyg flyglinjen Visby – Bromma
Publicerad den 8 maj 2025Sedan slutet på december har det inte gått några reguljärflyg mellan Visby och Bromma, vilket det nu ska bli ändring på.
– Vi är väldigt glada att vi nu äntligen är framme och kan meddela denna satsning. En enkel och snabb flyglinje mellan Visby och Bromma är kanske en av Sveriges mest logiska och nödvändiga förbindelser, säger Västflygs vd Anna Petre.
Bromma flygplats med sin närhet till innerstaden har varit saknad av gotlänningarna. Det är lokala aktörer och entreprenörer som möjliggör satsningen; en nödvändighet sa Anna Petre i en intervju med Flygtorget 24 april. Bakom satsningen på Gotland står Gotlandsbolaget, Tofta Intressenter, ICA Maxi Visby, SweProd AB, Ulixxes AB och entreprenören Sakarias Ronquist.
Flyglinjen ska drivas med en stark förankring på Gotland och med lokal personal. Linjen Visby – Bromma blir verklighet igenom att Västflyg AB bedriver den operationella verksamheten i nära samarbete med de lokala investerarna vilket även är fallet för den nya linjen Växjö – Bromma som Västflyg presenterade nyligen.
– Gotland är beroende av goda kommunikationer med både färja och flyg, och här har Bromma historiskt haft en nyckelroll. Genom den här investeringen bidrar vi tillsammans med ett antal andra gotländska aktörer, till att skapa förutsättningar att upprätthålla en god flygförbindelse även i fortsättningen, säger Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget.
– Vi får nu in ett gäng nya ägare i bolaget, lokala entreprenörer som gör detta för sin region och för att möjliggöra smidigare resor för företagen som verkar där och människorna som bor och arbetar där, avslutar Anna Petre, VD Västflyg.
Kommentarer
Jättekul att Bromma får trafik! Om man sen tittar på vilka som stöttar inser man ju att det inte är någon satsning på ”Gotland”, utan en satsning på dom själva då det är jobbigt att åka färja för dom. Har absolut inget emot detta, men satsningen på Gotland är marginell. Samtidigt har ersättningen till färjetrafiken minskats med 280 miljoner så de som inte är affärsresenärer eller måste ha tillgång till bil får många gånger avstå att resa då det blivit för dyrt.
Särskilt inte när området består av sankmark. Hur många meter asfalt är det inte på brommas rullbana? 9 meter tror jag att jag har läst någonstanns. Den sjunker konstant…
Det är staten som skall stå för saneringen.
Det är dags att börja med saneringen om det skall bli klart inom rimlig tid!
Det är vi flygresenärer som borde betala!
Många miljarder att sanera flygplatsen o när området , det är inte bara flygplatsområdet .
Kan inte vara lönsamt att bygga där.
Framförallt så måste infrastrukturen måste bli bättre runtom . Katastrof redan nu .
BEVARA FLYGET
Marken där Bromma flygplats ligger ägs av Stockholms stad!
Stockholms stad förlorar mycket pengar varje år.
Bebyggs marken kommer Stockholm att få stora intäkter.
Ref: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm-Bromma_flygplats
“Flygplatsen ligger på mark som ägs av Stockholms stad, men drivs av Swedavia, ett statligt företag, genom ett hyresavtal med staden som löper ut 2038. Swedavia och Stockholms stad vill stänga flygplatsen, som nu har årliga förluster som beräknas till en miljard kronor. Den nuvarande svenska regeringen har dock meddelat att den inte kommer att godkänna en nedläggning av flygplatsen innan dess mandatperiod löper ut 2026.”
Slöseri med våra skattepengar!
Härligt besked! Bromma är en mycket smidig flygplats. Helt oslagbar när det gäller korta avstånd. Ett par minuter från parkeringen, bra kommunikationer med taxi till city eller tvärbanan var 10e minut. Arlanda är tyvärr en ren katastrof, särskilt för inrikesflyget för man är tvungen att gå en lång omväg genom T5 för att komma till gaten.
Härligt med nya satsningar och spännande att Bromma får lite trafik. Hoppas på några fler linjer, kanske Ängelholm, Göteborg och eventuellt någon norrut.
Kommer flygplanen vänta på varandra på Bromma så passagerare kan flyga från Tex, Växjö till Visby?
Det enda som är lite tråkigt är att Svenskt inrikesflyg ska flyga runt med gamla Saab340.
Härligt
ARN är helt värdelöst när det gäller inrikes.
För att inte tala om priserna SAS har.
MP dom kämpar på för att ta död på landsbygden….
Men efter nästa val är vi sannolikt av med pajaspartier som MP,L
Jag flyger själv och kan tycka att det är trevligt att dom satsat på SAAB 340 också över ATR av många anledningar, men främst i flygförmåga över komfort.
Tittar man komfortmässigt får man en annan debatt.
CARL B: Att tycka att det är oklokt att försvaga Stockholms attraktionskraft genom att dela upp flygtrafiken på två flygplatser är inte att vara negativ till flyg. Tvärtom.
Om alla som engagerat sig i BRA & Bromma nedläggning verkligen flugit med dom och därifrån så hade det varit en lysande affär! Det räcker inte att “Östermalmsexpressen” till AGH är full juli, augusti och att mormor&farmor åker och hälsar på barnbarnen några ggr om året…
Roligt med nya initiativ. Grattis Gotland!
Blir det med Saab340?
Mycket bra inititiv! Ingenting slår Bromma!
Det kommer bära sig. Spelar ingen roll om butiker finns öppna eller inte i Bromma: vill man handla kan man gå 5minuter promenad till Bromma blocks där ica maxi, coop forum och allt möjligt finns.
Stor flygplats har många anslutningar – Liten som Bromma har i stort sett NOLL.
“trodde” inte att alla som flög till Bromma med BRA bara skulle till Stockholm och
inte vidare i Sverige eller utomlands. När det ljuset går upp för investorerna
så drar de sig snart ur! Finns inget att göra på Bromma idag heller. Inget fik eller annat.
Det märkas att någon trollar forumet här med negativa saker om Bromma och flyg.
Ska vi gissa på att det är en sosse som sitter på Sveavägen och som tror att ett land kan leva på bidrag och att jorden går under om inte Sverige slutar flyga.
Bra Bromma börjar leva igen, nu hoppas vi bara
på linjer till Ängelholm och Malmö också.
Sv Linjeflyg åter
SAS använder E och F piren i T5 till 99% så handlar bara om några minuter för att ta sig till Arlanda express. I värsta fall 5-10 min om man hamnar en bit ut på F piren.
Från E är det som att landa på Bromma.
Tänk bara på den snabba boardingen och avstigningen, ingen trängsel i luftrummet, straight in approach. Det här ska bli toppen, tack till alla som gör det möjligt!
Varken en flygbuss eller en normal taxibil kommer stå där när en enstaka gammal SF340 trillar ned med enstaka passagerare. Men lycka till ni som plöjer in era stålar i bolaget och verkligen ger allt för få landa på Sthlms centrala men mest otillgängliga flygplats. Räkna inte med den dagen ni vill transferera på ARN och behöver ta er vidare att det naturligt finns en aktör som på marknadsmässiga villkor står med öppen arm och hälsar er välkomna. Kan ju sluta med en snöplig sorti där varken den ena eller den andra finns kvar.
Hur kommer det sig att lokala ICA Maxi är med och startar en flyglinje? Jag ser inte logiken i att det skulle vara ett företag som drar nytta av det här. Eller är det så lönsamt att driva butiken att ägaren har mycket pengar över och ser det här som en kul donation till välgörenhet?
För att det tar 1,5h för att ta sig från landning till Stockholms innerstad.
Stor flygplats=lång taxitid
Stor flygplats = långa gångavstånd på flygplatsen
Väntetid på tåg + 22 minuter med Arlanda express från terminal 5 (nej det tar inte 18 minunter som dom säger). Med taxi tar det 45 minuter i rusningstrafik (dvs är när affärsresenärer kommer dit) + dyrt.
Från centralen ska man vidare från Arlanda express.
Bromma är smidigare. Går inte att bortse ifrån.
Kul grej men tycker synd om det lokala näringslivet som snart kommer att inse att 50 veckofrekvenser kostar mycket och då blir det mindre pengar och färre flygningar som steg ett innan det försvinner helt.
Strunt samma om SAS drar ner på antalet turer, det är ju att man nu åter kan flyga till Bromma som är grejen. Arlanda har från att på 80/90 talet fungerat perfekt för inrikesflyget nu helt blivit en katastrof för inrikesflyget, spiken i kistan kom när
T4 slogs ihop med T5 och man inte kan gå ut i T4 när man landar utan måste gå en halvmil via T5 + varför går det inte hämta lämna med bil utanför terminalerna?
Kul men samtidgt självmål. SAS kommer att dra ned i mostvarande grad. Vi får väl se vilken prisnivå det nya kommer att lägga sig på.
När börjar de att flyga, försäljning datum lanseras?
Går inga flygbussar från BMA längre så enda alternativet är tvärbanan som inte går lika ofta och tar längre tid än Arlanda Express.
Ingenting är öppet och finns att köpa på Bromma heller.
Det här tar nog slut fortare än Air Gotland.
Svårt att dessa nysatsningar kommer bära sej i längden för Västflyg. Visst sommarmånaderna men till hösten blir det nog röda siffror. Undra vad biljettpriserna kommer ligga på och om några privatpersoner vill betala vad det kommer att kosta
En liten fundering, varför är det så viktigt att människor som ska till och från Visby måste ha Bromma? Är det något jag missat som gör det extra viktigt för just den skaran resenärer..
Men kul med nya flyglinjer och dessutom verkar ju näringslivet satsa pengar.
Det slutar väll med att byggbolagen får köpa Västflyg för att stoppa utvecklingen av nya flyglinjen, 😂
Det här måste vara det största som hänt flyget på länge med tanke på debatten som pågått. Grattis alla Gotlänningar!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten