Nya gatebryggor Landvetter ?
Har nu rest ganska frekvent från de att den nya terminalen på Landvetter invigdes och har då ankommit in ganska ofta på Gate 21 22 och 23 som är de nya gaterna.
Har VARJE gång fått gått av via plattan in till terminalen, även när man kommer in med en större maskin.
VARFÖR används inte de nya fina bryggorna som står där?? Tänkte första gången de hände att det kanske var pga tekniskt fel. Men nu efter 2 år och kanske runt 10 ankomster på dom gaterna så är det fortfarande disembark på plattan?!
Någon som vet varför ?!?!
svar
@Robban
Ja, och det är ju inte direkt första gången heller. Regeringen måste inse att det inte går att ha det så här. Bolagisera och släpp fri är nog vad som vore bäst för ARN och GOT. Finavia och Avinor gör ju dock det bra, men som så mycket annat funkar det inte i Sverige. Sorgligt.
Det som dessutom stör mig vansinnigt är ledningen på Swedavias som lyfter mångmiljonlöner som inte på långa vägar är i paritet med vad de faktiskt presterar.
sv. Aerodromutvecklaren
Svaret är enkelt: Swedavia
Sv Jens
Swedavia mäktar inte på något sätt med sin uppgift att driva och utveckla Främst ARN och GOT. Det är en jäkla skandal ta in proffs bolag för dessa flyg platser. Swedavia är en löjlig amatör , som har förstört mycket för flyget.
Ursäkta språket, men hur i helvete kan man sköta det så här illa? Fem år! Ett spädbarn hade styrt upp det bättre.
Skall man ha tbx. Qatar eller något annat bolag måste man lösa sådana hära basic saker. Skalll inte ta 5år att lösa. Så dåligt så finner inga ord. Byt ut ledningen.
Åkte idag kl 07.25 från Gate 21 och fick som vanligt boarda via plattan, idag i ösregn och 4°C. Till skillnad från alla andra gånger så kommenterade piloten det hela. Han bad om ursäkt och sa att det var ett elfel och att de väntar på en elektriker som skall komma från Spanien kl 8 för att laga felet…
Har ingen tryckt källa, men har hört att man i dagarna skulle börja använda den nya bryggan på gate 21 åtminstone. Någon som vet om det stämmer och hur det har gått? En av tre nya bryggor i bruk efter 5 år, wow Swedavia!
Tyvärr saknar GOT finess. Det sitter i väggarna över hela länet. Bruksort och slarvigt överlag. Bara sätta sig i bilen och åk ett varv i Göteborg. Samma mentalitet och okunskap.
Muteborg är väl inte för inte. 🙂
Dom behöver styrning från andra.
Är man förvånad över Swedavia på Got
Dom där bryggorna är ombyggda för att passa till att boarda flygmaskiner, egentligen är dom till för färjeterminaler. Kul var att när gaten hade penetrerat genom två flygmaskiner så skulle sedan den kunniga från Swedavia visa hur det går till, då körde han själv gaten genom skrovet på Turkish, för andra gången på Landvetter. skulle köpt riktiga (dyra) gater från början, då hade det nog fungerat från start.
Senast jag flög (början på maj-25) så hände det som inte få hända och som inte hade hänt om bryggorna varit i drift. Passageraren framför mig trampade fel på näst sista trappsteget när vi deboardade. Personen trillade framlänges ner på plattan och landade på sitt handbagage, och endast tack vare detta så undkom han med smärta i handleden och ett mindre skavsår. När skall vi som betalar för bryggorna få börja använda dem.
Nu söker Swedavia personal som ska som har arbetsuppgift att kör apron drive bryggorna som de heter. Intressant take på det, verkar som man inte litar på handlingbolagen att hantera dom, alternativt någon försäkrings fråga. Rollen innebär även någon form av tekniskt ansvar för bryggorna. Blir väl bra att de äntligen kommer till användning ett halvt årtionde efter att terminal började användas.
Gjort två resor i oktober, det är bara att gå ut i höstrusket till och från flygplanet, pinsamt. Ynkligt att ingen ansvarig försöker kommunicera till “kunderna” vad som händer, men vi blir säkert rikligt kompenserade. Det är (4) fyra år sedan jag flög från “nya” terminalen första gången, även den gången bordade vi genomblöta.
Hörde från några kollegor att bryggorna varit i drift totalt 6% av tiden sedan de stod klara. Lät lite väl högt…
Nej, bryggorna är fortfarande inte i bruk och kommer förmodligen inte att tas i bruk heller. De har orsakat flera skador på flygplan så majoriteten av samtliga bolag som flyger till Landvetter vägrar använda dessa om de skulle tas i bruk.
Så det är upp till Swedavia att ta ett beslut att riva dem och montera dit andra bryggor från annan leverantör.
Någon som vet hur det går? Är bryggorna fortfarande inte i bruk?
Som du säger så har de varit i bruk till och från, mest från… dessa bryggor av lägsta kvalitet och har orsakat en del skador kan man säga, både ekonomiskt och materiellt -.- det är bara att acceptera att dessa bryggor bara kommer stå där framöver som kosmetika och inget annat.
Flög från “nya” terminal delen första gången i oktober 2020, därefter har det blivit 4-6 ggr/år från den delen av terminalen som har de nya bryggorna, senast för en månad sedan. Endast vi ett tillfälle har jag bordat via bryggorna. Detta är milt uttryckt ynkligt och pinsamt, har försök få någon förklaring från flygplatsen vid flera tillfällen utan framgång. Vi flera tillfällen har det varit snö och isigt på såväl flygplanstrappan som delar av plattan. Hur kan ledningen på Landvetter låta det gå så långt, snart 4 år utan att åtgärdat problemet ?
Hans L
Bryggorna på Got är liksom synonymt med hur flygplatsen skötts.