Featured article image

Airbus hårt drabbat av bristen på motorer

Publicerad den 9 maj 2025
Kommentarer
56 leveranser till 33 kunder och endast 11 beställningar, det blev resultat för Airbus i april månad. Bristen på motorer är problematisk och nu rapporteras det om att motorlösa flygplan börjar torna upp sig på Airbus produktionsanläggningar. Men trots leverantörsproblem står Airbus fast vid sitt årsmål att leverera 820 flygplan under året – en ökning med sju procent.

Under april månad levererade Airbus totalt 56 flygplan till 33 flygbolag, vilket är en minskning med 8 procent jämfört med samma månad 2024. Antalet leveranser för hela året uppgår nu till 192, cirka 5 procent lägre än förra året. Enligt Airbus förväntas svårigheterna i leveranskedjan pågå fram till sommaren.

Som väntat var A320neo-familjen den mest producerade modellen i april månad och stod för 40 av de 56 levererade flygplanen – trots bristen på CFM International Leap-1A-motorer. Airbus tillverkade även sju A220-modeller och på widebody-sidan två A330neos och sju A350.

De exakta siffrorna blev 27 A321neo, 15 A320neo (varav SAS fick en), sex A220-300, tre A350-900 till Delta Airlines, Turkish Airlines och Starlux Airlines, två A330-900 till Malaysia Airlines och Kuwait Airlines, en A220-100 och en A350-1000 till Etihad Airways.

Trots leverantörsproblem står Airbus fast vid sitt årsmål att leverera 820 flygplan under året – en ökning med sju procent jämfört med 2024. Airbus har meddelat att motorförseningar förväntas förvärras under andra kvartalet, men att situationen förväntas att börja stabiliseras till sommaren.

På ordersidan var siffrorna låga jämfört med månaderna innan: endast en A321neo beställdes av en anonym kund, men det vägdes kanske upp av China Airlines beställning på tio A350-1000. Flygplanen ska operera på långdistansrutter till Nordamerika och Europa, och komplettera det taiwanesiska flygbolagets befintliga A350-flotta bestående av femton A350-900. China Airlines verkar bli ytterligare ett flygbolag som satsar säkert genom att beställa liknande flygplan från både Airbus och Boeing.

Tittar vi på hela året är antalet Airbus-leveranser lägre än förra året med 192 levererade flygplan jämfört med 203 vid samma tidpunkt 2024. Det är framför allt A320neo-familjen som verkar ställa till med problem på grund av bristen på motorer från CFM. Antalet levererade A350 ligger på samma nivå som förra året, totalt 13, medan A220-leveranserna ökade från 15 till 24. Trots leveransproblem har Airbus ökat sitt leveransmål för året med sju procent till 820 flygplan.

I april firade Airbus den 12 000:e leveransen av A320-familjen, ytterligare ett bevis på flygplanets enorma popularitet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

realist
2025-05-09 14:06

Ja, okej det är ju ensak att ha en målsättning .
Något annat är verklighetens inflytande, ugf som EUs verklighetsfrånvända klimat mål…

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500