Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Berätta VARFÖR man bokar longhaul med Norwegian!

Tråden startades av Axaton Sax

För att på något litet sätt försöka sammanföra alla olika trådar betr. Norwegians långlinjesatsning så skulle det vara lite intressant att veta VARFÖR man valt att boka sin långresa med Norwegian? Vad är anledningen till att man valt just detta? Kan någon berätta om fördelarna – och kanske nackdelarna, som vi förvisso redan har läst en del om? VARFÖR gör man valet? I nuläget så tror jag även att Norwegian borde gå ut öppet och klart och förklara vad det innebär att inte samarbeta med andra flygbolag – och att man inte bokar om kraftigt försenade gäster med andra bolag, till fullprisbiljetter. Jag tror att många kunder, som inte är flygintresserade, ej förstår vilka förutsättningar som gäller när man bokar ett bolag som Norwegian på en långresa. Tror att bolaget i nuläget enbart skulle få goodwill om man klart deklarerade vad lågprisalternativet innebär de gånger det inte “flyter på” som det skall!

Publicerad den 2013-12-30 16:52
Skriv ett svar
Antal svar: 48

svar

Agaton Sax
2014-01-01 17:25

TACK Ior! Dagens garv…….:-) Dock skall jag, om än något skamsen, erkänna att jag är en av “aktieägarna” – men det spelar mindre roll. Jag hade aktier i Fermenta också……;-)

Jag blir även anklagad för att vara “Sas-kramare”, eller t.o.m. anställd på SAS. Det stämmer inte. Dock så tror, och tycker jag, att Norwegian absolut INTE klarar av uppgiften att utföra långflygningar. Logistiken, när det blir “problem”, blir för dem övermäktig. De har tagit sig vatten över huvudet helt enkelt – och nu pratar jag inte om själva teknikstrulet, utan om allt runt omkring.

Ior "den första"
2014-01-01 17:13

Jo, folk brukar ta mitt nick ibland. Men första gången jag ser någon med mitt nick som faktiskt skriver något som kan uppfattas som seriöst 😀
Eftersom det bara är att skriva “ditt namn” så är ju inte IOR direkt låst till mig heller så why care?

Ior2
2014-01-01 16:50

Nu är vi visst två med samma nic… Mitt inlägg det långa. 🙂

Ior
2014-01-01 16:48

Tidigare fanns säkert även resenärer som t.ex. önskade en kvällsavgång till NY, en dagflygning från Bangkok, ett direktflyg till Florida eller liknande. Nu gissar jag att samtliga dessa resenärer försvunnit då de inte längre om de varken kommer dit eller hem på rimlig tid.

För att fylla maskinerna pumpas ytterligare e-posterbjudanden ut till allt lägre priser och bolaget rear ofta ut sina sista minuten stolar (vilket jag gissar skapar ilska hos de som bokat till högre pris).

Jag tror att följande bokar;

1. Patriotiska Norrmän och stackars aktieägare.
2. Personer som tror att de får billigast biljett där (utan att undersöka konkurrenternas priser).
3. Kunder som fått “dolda” interneterbjudanden med närmast gratis resor.
4. Resenärer som är i behov av enkelresor till hyfsat pris.
5. Anställda inom den egna koncernen på ID-biljetter.
6. Resenärer som trott att “någon gång måste eländet ta slut”.

Och lite skämtsamt:

7. Resenärer som kallt räknar med att det blir ersättningsflyg och att planet därmed avgår på tid.
8. Sekreteraren som vill jävlas med chefen.
9. Mannen som tycker svärmor ska få igen.
10. Föräldrar som tycker tonårsbarnet ska lära sig den hårda vägen.
11. Affärskvinnan som gärna slipper man och barn några dagar till.
12. Flygnörden som vill resa med HI-fly dit och Euro Atlantic hem.
13. 5:2 bantare som inser att Norwegians nattliga ostmacka på ett transithotell i ett industriområde passar perfekt in på deras 500 kaloridag.
14. Snuskgubbar som hoppas hamna på samma förseningshotell som flygpersonalen.
15. Kvällstidningsjournalister på jakt efter något att skriva om.
16. Personal från konkurrerande bolag utskickade för att studera hur de inte ska göra.
17. Teknikintresserade som inte bara får nöjet att dimma fönstret utan också får se mekaniker i arbete timme efter timme.

18… Fyll på!!

Ior
2014-01-01 16:46

Sen går man in på Aftonbladet och läser ännu en snyft histori! Vilken ironi… Man får det man betalar för som sagt.

Ior
2014-01-01 16:39

För en icke insatt bokar man en resa till USA / Asien, om det är Norwegian eller Emirates spelar mindre roll om priset vore det samma.
Tyvärr är priset lägre hos Norwegian, därför bokar man där.
För den icke insatta tror man uppenbarligen att priset bara är siffror, och att flyget inte ingår i regeln ” du får vad du betalt för “.

Jesus
2014-01-01 16:02

Troligen samma människor som spelar på postkodlotteriet, dom vet helt enkelt inte bättre.

Nadja
2014-01-01 15:30

Om du vet svaret, varför ställa frågan?

FR
2014-01-01 14:54

Du kan ställa samma fråga till de som reser med Ryanair. Lär få liknande svar…

Fundersam
2014-01-01 14:29

Därför att dom lagar flygmaskinerna när de går sönder, som man ska, isf att fulåka hem och mygla att felet blev på hemresan. Därför ska man flyga Norwegian. Jag vet ställen som inte lagar sina maskiner först det passar tidtabellen. Undrar vilket bolag en passagerare skulle välja om han/hon visste vad som händer i endel bolag och bland mindre operatörer.

Agaton Sax
2014-01-01 13:26

Ja, och nu står väl några hundra personer i BKK och väntar på sin hemresa – blir väl åtminstone en 24-timmarsförsening. “Ingen information” skriker folk. Nä, det ingår inte när man valt lågprisvariant för långflygning. Tror ni på allvar att Norwegian anställt egna handlingagenter utomlands? Nä! Man får klara sig själv – det ingår i den billiga biljetten! Norwegian klamrar sig fast vid sin självklara policy att INTE försöka boka om gäster med andra bolag. Man är ett lågprisbolag – och sådana utgifter aktar man sig noga för. Jag vill inte säga att gästerna får vad de förtjänar – det vore elakt, men: man får det man har betalat för – speciellt när det blir “strul”. Då är det det finstilta i resevillkoren man har att luta sig emot…….

Chuck Norris lillebror
2013-12-31 18:08

Därför att media förespeglat folk att det är billigt samtidigt som de flesta föredrar att flyga nonstop. Tror därför heller inte att de operationella problemen kommer att ha någon påverkan, utan människor kommer fortsätta att boka “uppstickaren”.

Bowing!
2013-12-31 15:13

Det är definitivt NORWEGIANS fel och INTE Boeings!,

Ush och fy jag kommer ALDRIG! att Flyga med Norwegian!

Ell
2013-12-31 14:57

Hehe… NAS går snart i konken

Gustav Urban David
2013-12-31 14:39

@Loadmastern

Det är inte fråga om att hata en uppstickare. Det är Norwegian som måste inse att deras bad will kommer att stjälpa dem. De kommer aldrig att lyckas!

Agaton Sax
2013-12-31 14:28

Jag vet att de har haft en del teknikstrul – det är ingen nyhet. Tror dock att Norwegian i skrivande stund fortfarande har cirka 300 passagerare som är strandsatta i New York. De VÄGRAR att försöka boka om dessa med annat bolag – för det kostar pengar. Har ingen större aversion mot Norwegian, men tror inte att “folk” har förstått vad det innebär att ge sig iväg på långflygning med ett “ensamt” bolag, den dagen det blir strul.

Teknikstrulet kan kanske Norwegian inte rå för – men hanteringen av passagerarna kan man knappast skylla på Boeing?! Du ÄR ensam om du valt Norwegianalternativet och det blir “strul”. Förstår inte folk detta? För att återgå till min ursprungliga fråga så tror jag, i nuläget, att Norwegian bara skulle vinna, och få goodwill, om man klart och tydligt förklarade hela lågpriskonceptet på sin hemsida så att ingen tvekan uppstår om vad som händer när allt inte “går på räls”. Jag har flugit en hel del med Norwegian inom Europa och det har fungerat galant – så snälla: Jag är inte den “SAS-kramare” som några av er så gärna vill att jag skall vara.

Nisse
2013-12-31 14:23

Jag föreslår att ni följer vissa forskarrapporter, det är en myt att hela tiden byta flygplan eller byta bil för att man skall vara miljövänlig.
Det tystas om att allt nytt som tillverkas faktiskt också kostar miljöförstöring och att underhålla ting längre faktiskt kan spara på miljön trots att produkten drar mer bränsle.det kostar energi att bygga samt det kostar energi att distruera.
Energin som behövs för att återvinna eller att skapa nya material samt produkter kommer oftast från kol och olja till 80 procent i världen.
Men det håller industrin igång i alla fall 🙂

Hej

Loadmastern
2013-12-31 13:45

Det är otroligt hur många det finns där ute som verkligen hatar en ny uppstickare på flygmarknaden.För det första så funkar väl Norwegian bra med punktligeten inom europa.För det andra så,ja flygplan går sönder.Nya som gamla.

Sen tycker jag att Norwegian sköter det ganska bra när det väl går sönder en och annan maskin genom att snabbt hyra in andra flygplan med besättningar på relativt kort tid.

Att 787:an får teknik så ofta är knappast Norwegian`s fel utan Boeing`s ansvar som inte leverarar en bra produkt.
Att det skulle vara besättningarnas eller meckarnas fel är ju helt absurt,Boeing har haft sina tekniker på plats också.

Det bästa för oss alla vore om Norwegian skickade tillbaka sina tre 787:or till Boeing och plockade ut tre nya maskiner istället.

Sluta klaga så mycket på någon som inte har med saken att göra,klaga isåfall på Boeing.

Klaga istället isåfall på t.ex SAS som sitter och kör 10-15 år gamla maskiner,som visserligen nästan alltid går på tid men som inte är i närheten av bränslesnåla och miljövänliga som 787:an eller fräscha,invändigt som utvändigt.Skitigare flygplansflotta får man leta efter.

Gott nytt år på er.

Oscar
2013-12-31 12:57

Ryanair!

-For the lowest fares and the best on time records!

Pf
2013-12-31 12:51

Knappast nån som är förvånad…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500