Featured article image

Flygbranschen jublar – EU och USA undantar flyg från nya tullar

Publicerad den 29 juli 2025
Kommentarer
Det kunde ha blivit riktigt dyrt – men nu kan flygindustrin dra en lättnadens suck. I det nya handelsavtalet mellan USA och EU undantas nämligen flygplan och flygkomponenter från den 15-procentiga tull som börjar gälla den 1 augusti för de flesta andra europeiska exportvaror.

När Donald Trump och Ursula von der Leyen skakade hand på golfbanan i Turnberry i helgen landade inte bara ett politiskt avtal – utan också en viktig trygghet för flygindustrin. I ett läge där de flesta EU-varor till USA nu får 15 procents importtull, lyckades flyget undvika avgifterna helt. Allt tack vare ett “zero-for-zero”-undantag för flygplan och komponenter.

Att just flyget undantas är ingen slump. Flygbranschen har länge varnat för konsekvenserna av tullar på en global och redan hårt ansträngd försörjningskedja. Nu kan både Boeing och Airbus, liksom underleverantörer, leasingbolag och flygbolag, andas ut – i alla fall för stunden.

Flygtillverkare och flygbolag andas ut
Det globala samarbetet inom flyg gör branschen extremt sårbar för tullar och handelshinder. Många företag inom flygbranschen har förberett sig på att omförhandla kontrakt, eftersom både amerikanska och europeiska flygplan ofta byggs i flera länder med delar som korsar Atlanten flera gånger innan leverans.

Airlines for America, som representerar USA:s största flygbolag, applåderade beslutet och sa i ett uttalande att ”Det här är en stor seger för flyget. Avtalet stärker jobben, säkrar försörjningen och ger industrin stabilitet.”

Ryanair och Delta förberedde sig för det värsta

Enligt amerikansk media levererade Delta Air Lines en Airbus till Japan i stället för USA – för att undvika att den officiellt “importeras” och därmed skulle ha beskattats. Ryanair var i sin tur redo att registrera nya flyg i Storbritannien eller skjuta upp leveranser för att mildra effekterna. Michael O’Leary sa i en kvartalsrapport nyligen att man räknade med att Boeing skulle ta kostnaden, men att flygbolaget ändå diskuterade alternativa lösningar – som att utnyttja Storbritanniens egna frihandelsavtal med USA.

Frågetecken kvarstår – hur stabilt är avtalet?
Men nu kan flygbolagen lägga tullplanerna på is. Frågan är bara hur länge. Avtalet är än så länge en politisk överenskommelse, inte ett bindande avtal i juridisk mening. Vita huset har signalerat att Trump-administrationen när som helst kan återinföra tullar, särskilt om EU inte lever upp till vissa åtaganden i andra delar av avtalet. En fortsatt diplomatisk balansgång, alltså.

Ändå är lättnaden i branschen påtaglig. Underleverantörer och MRO-aktörer slipper kalkylera med nya avgifter, och leasingbolagen kan fortsätta planera flygplansflottor utan extra kostnader – en stor lättnad för flygindustrin, som slipper ytterligare påfrestningar i en redan komplex och pressad leveranskedja.

Eller som Ursula von der Leyen uttryckte det:
– I osäkra tider skapar vi trygghet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500