Flygstrejker lamslår Europas flygplatser – ytterligare en helg med förseningar och kaos

Publicerad den 2025-07-26 18:17av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-07-26 18:17
Kommentarer
Säkerhetskontroller som slutar fungera, väskor som inte lastas och avgångar som aldrig lyfter. Europas flygplatser är mitt i ännu en konfliktvåg – och den här gången är det inte flygledare, utan markpersonal som sätter tryck på systemet. När markpersonal säger stopp, stannar allt. Terminallogistik, ombordstigning, bagage, pushback, till och med catering. Allt sker i tyst samspel – tills någon bryter rytmen.

En sommar fylld av strejkhot – igen
Vi skrev redan i juni om den växande strejkvågen som skakade kontinentens flygtrafik. Från franska flygledare till finländska ramper – konflikterna har duggat tätt. Nu kommer nästa våg. Under helgen är det Italiens tur igen, när säkerhetspersonal och bagagehanterare lägger ner arbetet under fyra timmar mitt på dagen.

Samtidigt går Voloteas personal i Spanien ut i konflikt, och i Portugal väntas en serie helgstrejker hos Menzies Aviation slå hårt mot trafiken i Lissabon, Porto och Faro.

Det här påverkas
Det rör sig inte om de mest spektakulära strejkerna – inga 48-timmarsavbrott eller landsomfattande ATC-stopp – men tajmingen är känslig. Fyra timmar i ett sommarhett Italien mitt på lördagseftermiddagen räcker för att skapa köer, förseningar och ombokningar som spiller över på hela dagen. I Portugal och Spanien är effekten mer utdragen: störningar under flera dagar i rad, ofta med kort varsel.

Branschen mitt i kläm
Strejkerna är ännu en påminnelse om hur bräckligt systemet bakom flygbranschen är. Trots optimerade tidtabeller, ny teknik och effektiv drift och planering blir förseningar ett faktum när personalen sätter stopp.

Strejker i Europa juli 2025
Italien
26 juli
Kl. 13–17
Vem strejkar? Säkerhetspersonal och bagagehanterare
Var? Flera större flygplatser, inklusive Rom, Milano och Venedig
Påverkan: Förseningar och längre väntetider i säkerhetskontrollen

Spanien
Från 26 juli
Vem strejkar? Kabinpersonal på Volotea
Var? Främst baser i norra och östra Spanien
Påverkan: Inställda avgångar, särskilt på inrikeslinjer

Portugal
Helger i juli–augusti
Vem strejkar? Markpersonal (Menzies Aviation)
Lissabon, Porto och Faro
Påverkan: Risk för bagagekaos och förseningar, särskilt vid avgångar på fredagar och söndagar

Skriv en kommentar

Kommentarer

En admin
2025-07-28 15:53

@Anomynus
De flesta som jobbar som tjänstemän i Sverige jobbar dagtid med övertiden obetald. För det ges en extra semestervecka, alltså sex veckors semester. Restid i tjänsten utanför arbetstid är obetald och en ingenjör med runt 15 års erfarenhet får en månadslön på ca 40-42000 och det ligger över statens krav på god försörjning för arbetskraftsinvandring. Tur det, för det finns få inom landet, eller inom EU som nappar på det. Kanske en bra lön i mångas ögon, men kommer det vara värt att utbilda sig i den banan?

Anonymous
2025-07-28 15:15

@En admin:
Ni har väl ändå rätt ok lön och bra schema? Eller vilka villkor är ni missnöjda med? Fast du skriver AOC- är det AirPort operation center du menar?
Vi i säkerhetskontrollen får vårt schema 6 dagar innan det börjat gälla för nästkommande månad och nattob ligger på drygt 25kr/timmen. Skamligt med tanke på att det är ett säkerhetsjobb. Grundlönen dvs timlön el månadslön är dock helt okej.

En admin
2025-07-28 15:11

@Fd Fackordförande.
Nu är jag för all del inte medlem i Unionen, men du har en poäng där. Jag har själv jobbat fackligt men en större fråga för mig är om Unionen är rätt förbund att teckna kollektivavtal för tjänstemän i kärnan av ett flygbolag, alltså i AOC’t eller i dess underhållsorganisationer?
Ett problem är att det allmänt inte finns några lönestegar för tjänstemän under Unionens kollektivavtal i Sverige som det gör för de flesta såsom piloter, kabin, tekniker och mekaniker, utan det är bara märket som ger en årlig löneökning.
Sen avtalade Unionen centralt för 2025 att omvandla 3,4% utrymme för att höja lönen, till 2,9% för lönen och 0,5% i arbetstidsförkortning och som inte gick att frångå i lokala avtal. Detta med att majoriteten av arbetstagare vill ha högre lön och inte mer ledigt i form av arbetstidsförkortning.

Anonymous
2025-07-28 15:11

Förstår att personal strejkar. Tror inte gemene man vet hur uselt ob vi har som jobbar tidiga mornar/ nätter ( vanligast börja runt 03.30) och varannan helg etc.
Innan jag började jobba på flygplats förstod jag inte logistiken kring allt, att det ena kan påverka allt. Lastarna har också ett otroligt tungt fysiskt jobb- tror inte folk alltid förstår det.
Det är ett roligt jobb för det händer mycket men man får ta otroligt mycket skit också.

Hakaol
2025-07-28 14:27

Håller med Fd Fackordförande gäller att medlemmarna engagerar sig. Sedan förstår inte jag vad Unionen har att göra med Strejker ute i Europa

Fd Fackordförande
2025-07-28 10:48

Om Unionen är flata beror det på att medlemmarna är flata.
Facket blir inte bättre än medlemmarna.
Det är du som är medlen som är ansvarig.
 

FL
2025-07-27 18:48

Ofattbart att det ska vara så svårt för många arbetsgivare i brachen att förstå hur otroligt dyrt det lätt blir med missnöjd personal. Kvalitet, schyssta villkor och nöjd personal är nyckeln till framgång.

En admin
2025-07-26 18:47

När kommer admin att strejka? Finns inga som är nöjda med sina villkor i Skandinavianens största AOC iaf. Flata Unionen som har avtalet där och dags att något annat förbund tar över. SFF kanske?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten