SAS piloter billigast i Europa
Finnairs piloter skrev nyligen ett nytt avtal som innebär: medellön alla piloter i bolaget 144.000sek/mån. Snittlön Kaptener 201.000sek/mån. Högst betalda kaptenerna 342.000/mån.
Topplönen på SAS ligger på 115.000sek/mån efter 25 år i företaget. Alltså tjänar den gamle SAS piloten en tredjedel av sin jämnlike i Finnair. Det är en helt galen skillnad. SAS borde aldrig mer klaga på pilotkostnaden och att den sänker företaget, för så är det ju uppenbart inte. Företaget borde väl tjäna mer pengar än alla andra nu då med så billiga piloter.
svar
Man blir luttrad när man ser vad som försiggår inom SAS. Man har det sämsta avtalet för nyanställda inom Europas maincarrier, bolaget har problem att hitta nya piloter.
Ändå stämmer facket bolaget över att 60+åringar inte får välja semester.
Vad är det för dagisnivå. Vilka skygglappar vissa har.
Sean
Ryanair gör vinst på runt 9–10 miljarder, Norwegian går plus med nästan 1,9 miljarder, medan SAS backar nästan 4 miljarder. Ändå skylls problemen på piloternas löner?
Om konkurrenter kan betala bättre löner och ändå tjäna pengar, då ligger felet knappast i cockpit, utan högre upp i organisationen. Kanske dags att titta på ledningen istället för att jaga besparingar bland dem som faktiskt får planen i luften
Sean
Visst, piloter är utbytbara, men det är även SAS för dem. Om villkoren är sämre än branschstandard söker sig de erfarna vidare, och kvar blir mindre rutinerade piloter. Det påverkar inte bara säkerheten, utan också ekonomin. Att utbilda och träna upp nya piloter tar tid och är dyrt, vilket knappast är en besparingsstrategi
Om du varit ett tag i branschen så vet du att piloter alltid klagar. Det är en konstant som måhända är galen men dessvärre är verklighet. Det som är galet är att piloter baserade i Sverige, läs Stockholm, har Europas lägsta pilotlöner.
Det som är galet är väl att våra nya kollegor på exempelvis Link accepterar 1/3 av lönen och sen går runt på basen och klagar.
Att en kapten tjänar DKK 150 000 per månad är inte galet, det är helt rimligt. Det som är galet att en SAS link kapten accepterar att få SEK 65000, 11 gånger på ett år.
Helt galet om det stämmer att ni har gamla SAS kaptener sitter på DKK150.000+ per månad.
Och de nya kaptenerna inom SAS Link ska ha en lön på ca 65000Sek som man kan dra bort 15PR dagar från och lämna med 11 månadslöner.
Snacka om A- och B-lag.
Förstår att ni bara sitter av tiden.
@Pilot
Man märker ju ganska tydligt att du tyvärr är en av de som jobbar på Link. Dagligen hör vi på SK ert klagande om att ni har så dåliga villkor och löner. Ja, men varför accepterade ni det då? Det är ju tyvärr lite så att det är ni som kör oss andra i botten.
Har varit i SAS i snart 30 år, men varit både på Thai och Emirates under några år och då varit tjänstledig från SAS.
Har idag 150,000+ DKK utan tillägg eller traktamente. eftersom jag varit där så länge så har ju såklart lönen även justerats upp under åren. Men snart dags för pension, men tänker inte gå tidigare utan kör tills det är klart.
Piloterna som flyger flygplanen ägnar sig inte heller åt välgörenhet. För din information.
@Kaptenslogik. Om SAS behöver fokusera på sin struktur och lönsamhet är knappast piloter en kärnkompetens. Piloter är utbytbara mellan flygbolag men de som skall strukturera om och skapa lönsamhet tillsammans med styrelsen är den verkliga kärnkompetensen. Och en av förutsättningar för lönsamhet är att utnyttja personalen inklusive piloter mer effektivt.
Vad innebär bra avtal i SK nu för tiden? Jag flyger turboprop och har 102 500 SEK i grundlön, brutto, efter 15 år på bolaget. Med flygtillägg, traktamente, etc har jag 70 500 SEK netto med max 5 nätter hemmifrån/månad.
Jag har svårt att köpa argumentet att ”om piloterna får högre lön så finns det inget SAS kvar”.
Om bolaget inte kan överleva med löner som ligger i nivå med branschstandard, då handlar problemet inte om piloternas löner, då har SAS djupare strukturella problem de borde fokusera på istället.
Dessutom om villkoren fortsätter vara sämre än hos konkurrenterna så kommer SAS förr eller senare stå utan kompetenta piloter. Det är knappast något som gör investerarna gladare i längden.
Företag som vill vara konkurrenskraftiga måste kunna attrahera och behålla sin kärnkompetens, och i ett flygbolag är piloterna just det.
Sv ”SAS Kapten”
Det där var ett riktigt dåligt försök att försöka framstå som någon du inte är. Du är inte en SAS kapten, för då hade du haft koll på verkligheten och hur det ligger till med avtal mellan de olika AOC:erna. Det du skrev visar att du till 100% inte är pilot och framförallt inte kapten.
Ytterligare ett försök från någon som försöker driva in kilar och osäkerhet bland de flygande i SAS?
sv yttre. För din information är det inte piloterna som äger AF/KLM. Ej heller SAS. Ägarna är investerare som vill ha avkastning. Det är ingen välgörenhetsverksamhet för ledsna piloter.
Om vi ska få samma avtal som våra branschkollegor så har vi inga jobb kvar.
Det AOC man först kommer ta bort är SK där alla vi som jobbat länge är anställda i och har bra avtal. Man kommer behålla Link och Connect där alla som har nya avtal med betydligt annorlunda (sämre) T&C.
Så låt det vara som det är, och anställ alla nya i Link och Connect så länge.
Eftersom SAS numera delvis ägs av AirFrance-KLM måste SAS piloter jämföra sina avtal både med hemmamarknaden, dvs Norwegian och Ryanair och även med AirFrance-KLM.
I alla jämförelser ligger SAS avtal solklart i botten. Det ända rimliga är att avtalen höjs till nivåer i närheten av KLM. SAS piloter borde inte kunna acceptera att de är ett billigt B-lag i AF-KLM koncernen och framför allt inte att de ligger långt efter Norwegian (och Ryanair).
@AFKL
I princip 0. De vill inte att folk hellre ska flyga den ena eller andra typen, så alla har i princip liknande T&C just för att folk på exempelvis EMB och B737 inte ska vilja byta till longhaul bara för att få bättre lön.
Till skillnad från SAS så tar de hand om sina anställda.
Hur är löneskillnaden mellan KLM Cithopper och KLM samt Air France Ihop och Air France?
Löneskillnaden mellan SAS Main/Connect och Link för nya Kaptener är 16%.
SAS Link Emb195:
Starting salary of 62 692 DKK / 67 429 NOK / 64 514 SEK per month (depending on base)
SAS Main/Connect A320:
Starting salary of 72 800 DKK
Fryst lön 4 år. Dra bort 15PR dagar per år så räkna med 11 månadslöner per år.
Alternativt 83% tjänst på A320.