SAS piloter billigast i Europa
Finnairs piloter skrev nyligen ett nytt avtal som innebär: medellön alla piloter i bolaget 144.000sek/mån. Snittlön Kaptener 201.000sek/mån. Högst betalda kaptenerna 342.000/mån.
Topplönen på SAS ligger på 115.000sek/mån efter 25 år i företaget. Alltså tjänar den gamle SAS piloten en tredjedel av sin jämnlike i Finnair. Det är en helt galen skillnad. SAS borde aldrig mer klaga på pilotkostnaden och att den sänker företaget, för så är det ju uppenbart inte. Företaget borde väl tjäna mer pengar än alla andra nu då med så billiga piloter.
svar
Vi ska absolut vara stolta över vår roll och vårt arbete. Det är ett yrke som många av oss har satsat stort på, både i utbildning och i personliga uppoffringar. Just därför tycker jag också att arbetet bör speglas i rimliga villkor och respekt för vår professionalism.
Jag håller helt med om att lön inte är allt. Det handlar också om arbetsmiljö, trygghet och en känsla av sammanhang. Och ja, SAS har haft en kultur och en stolthet som varit något alldeles speciellt. Men den kulturen har också byggts upp av generationer av piloter som stått enade och vågat säga ifrån när något inte varit hållbart.
Att vi diskuterar de försämrade villkoren i SAS, särskilt jämfört med andra europeiska bolag, är inte ett tecken på illvilja eller bristande lojalitet. Tvärtom. Det är ett uttryck för omsorg om yrket och en vilja att värna om det som gör det långsiktigt attraktivt. Annars finns det i alla fall för mig många alternativ som känns mer attraktiva och stimulerande än detta yrke.
Skulle vara önskvärt att piloter höll ihop. Men tyvärr finns det inget kollektiv inom flyg. Enbart egon som behöver mätta sina behov. Ingen är solidarisk. Man ser enbart om sitt egna hus.
Ni har gamla nvr piloter hos er nu så det där med sammanhållning kan du glömma! Jag jag jag jag tänket är deras mantra!!!
@Flygande. SAS bör föregå med gott exempel och ge bra avtal och villkor säger du. Tydligen har SAS gjort detta i alltför många år och tvingats genomgå en rekonstruktion för att överleva. SAS är ingen “skyddad verkstad” utan verkar i en konkurrensutsatt bransch. Om du representerar åsikterna inom yrkesgruppen de “flygande” finns inget hopp att SAS skall bli långvarig innan det är dags för nästa rekonstruktion. Kom ihåg hur det gick för Facit, Kodak och Götaverken.
Håller helt med dig ”flygande”. Saker ska jämföras med andra bolag.
Jag menade om pilotyrket i stort mot andra jobb. Ibland kan man jobba väldigt mycket under fem dagar men slår jag ut det över en månad är jag rätt säker på att jag aldrig jobbat mer än 40h per vecka.
30-35h duty time i veckan kanske. Just nu ligger jag på dryga 20h veckoarbetstid senaste 28 dagarna.
Jobbar man med variabelt schema i SAS får man en massa extra semesterdagar för att det ska motsvara 5/4.
Andra jobb är oftast 5/2.
Ja vi är lediga fler dagar men jag jobbar i alla fall lika många timmar som ”vanliga ” anställda. Hur många yrken jobbar 12-14h per dag?
Hela den här debatten är ärligt talat helt snedvriden. Folk debatterar och jämför olika saker som egentligen saknar en direkt koppling.
Sas betalar dåligt hur man än vrider på det. Ta nästan vilket företag som helst med motsvarande flotta och jämför. Räkna in att Sas då även ska vara ”legacy”. Då är det ett skämt.
Sas måste upp ordentligt i lön då dom bör föregå som gott exempel med bra villkor och avtal.
Som slutsats, vi piloter måste hålla ihop oavsett vilket bolag vi jobbar för. Vi har alla olika anledningar och saker som motiverar oss men att säga att vi har det för bra eller att vi ska ta en reality check det är att gå för långt. Håll dessa åsikter till dig själv då det bevisligen inte är många som tycker detta. Vi ska ha så bra villkor det går oavsett vilket bolag det är då den skandinaviska marknaden är köpstark.
Jag är i alla fall stolt över att jobba på SAS. Som jag sagt innan, lönen är inte allt och jag bär med stolthet min pilotmössa när jag går i terminalen.
Att jobba på SAS är inte bara lön, det är även en del av en kultur som sitter hårt i väggarna på basen. Att många här pratar illa om varandra inom Main, Connect och Link är bara tragiskt. Vi måste stå enade! Vi är SAS!
Väldigt få dagar är kortare än 9-10 timmar och många är närmare 11. Mig veterligen är det bara Ryan som har 5/4 i Sverige. Alla andra jobb har tillägg för helger, nätter och röda dagar. Inte flyget.
Även om man jobbar kvällar och helger så har man betydlig fler lediga dagar än alla andra jobb också. Jobba 5/4 som många piloter gör får ofta folk att höja på ögonbrynen.
#Anders… Nu hoppas jag verkligen att du skojar..? Du menar, på fullt allvar, att det är en bra lön? Utbildningen kostar 1,2M, du jobbar alla dagar i veckan, alla tider på dygnet, alla lov, högtider och helgdagar utan kompensation. Du jobbar lååååånga dagar, i ett flygplan som kostar närmare miljarden, med ansvar för hundratals människors liv. Du checkas var sjätte månad och medicinskt varje år. Och du tycker att 40k/mån är bra? Grattis, då kan du ju jobba på SAS och kanske be dem sänka din lön lite, ännu en gång. Ingångslönen på SAS år 2000 var 36.000. Idag, 25 år senare, är den detsamma. Är det också bra, enligt dig? Du ser inga problem med utvecklingen..? Jag är ledsen men då är du inte begåvad med ett särskilt analytiskt tänkande…
Sv Xflight.
SAS har rätt i dagsläget att många vill jobba för bolaget. Men mer korrekt är egentligen, många vill få sitt FÖRSTA flygjobb, det är det som är det svåra, men i SAS finns en möjlighet för nya då erfarna lyser med sin frånvaro.
Förr ville erfarna piloter få ett jobb i SAS då det var attraktivt, de ville stanna / komma hem. Nu vill elever från flygskolan få sitt första jobb, och SAS är en riktigt bra flygskola att börja på för att ta språnget ut i pilotkarriären. Så att anställa för SAS är sannolikt inga problem i dagsläget. Problemet skjuts ett par år i framtiden. Ett hundratal erfarna piloter försvinner varje år nu pga pensioner eller att man tröttnat och tar ett annat jobb, om ett par år kommer även de nyutbildade (som förr till stor del har stannat i bolaget) att återvända hem och ta ett jobb som genererar ett inkomst som kan betala av den dyrköpta privata flygskolan. Detta kommer nog bli en dyrköpt historia för SAS för det går inte driva ett flygbolag med enbart oerfarna / nyutbildade, + att det är otroligt dyrt och ineffektivt att konstant utbilda nya piloter.
Ja, SAS har rätt i nuläget. Men att de redan börjat skruva åt reglerna och möjligheterna för nya styrmän att få relevant erfarenhet på pappret för att försvåra för dem att ta andra jobb är ganska talande… Kanske man redan börjas se vad som finns i horisonten?
Har vi inte börjat tappa lite sans och vett i den här diskussionen? Herregud, vi måste börja inse att vi har hyfsade löner för det jobb vi utför. Det är ju inte Biggles jobb vi har.
För dom som så önskar är det väl bara att söka sig till en annan, mer lukrativ arbetsgivare? Troligtvis i Långtbortistan någonstans.
Stolt att jobba i SAS, jag var stolt över att vara SASare i början några år på 80 talet sen så fick man mer och mer inblick om hur saker och ting fungerade. SAS befinner sig i en ständigt nedåtgående spiral, så mycket fula saker som försiggått i SAS på alla plan, dålig personalpolitik, fusk och slarv med teknisk underhåll, kartellbildningar m.m och på det som en våt filt över allt så har vi politik som förstör. SAS har lyckats hålla en bra fasad utåt för den stora massan men vi som är i branschen vet hur det verkligen står till.
Kan meddela att 90% av ansökningarna som SAS får är från icke-skandinaver. Tror SAS verkligen att greker, fransmän, spanjorer, portugiser och italienare VILL bo i Skandinavien? Garanterat inte. De tar två år, varav 1/3 är utbildning, och sedan får de jobb på hemmaplan eller i Mellanöstern, där lönerna är 200% högre. Den som får ihop den ekonomin för SAS är inte särskilt begåvad. SAS tror än idag att piloter kommer för att stanna, vilket var fallet för 20 år sedan. Nu är det språngbräda och uppsägningarna kommer stå som spön i backen, samtidigt som pensionsavgångarna är enorma de kommande åren. Finns ingen analys i Norwegian, de går på gamla meriter och kommer få extremt svårt med bemanning framöver. Glöm inte att de nu tar in folk som aldrig suttit som kaptener och sätter dem direkt i vänsterstol på Embraer. 1000 timmar som kapten på SAS och därefter tack och hej! Kaptenslönen på Link..? 62.000/mån, minus PR och annat tjafs. 54.000 kanske. Före skatt. Lycka till SAS…
Var ska man vara stolt för att jobba på SAS? Med acceptans av dom villkoren borde man väl snarare skämmas.
@Pricken. Jag bedömer att SAS har rätt i sin analys att många vill jobba för bolaget. Det finns inte en rimlig anledning att SAS skall betala högre löner än de gör idag om de kan få personal till de löner de erbjuder. Det finns inte många arbetsgivare som erbjuder villkoren att kunna bo och arbeta i Skandinavien som de villkor SAS erbjuder. Nästa alla läkare stannar i Sverige trots att de teoretiskt skulle kunna få mycket högre löner i andra länder. Pilotyrket är inte unikt att ha en internationell arbetsmarknad. Många forskare och ingenjörer är efterfrågade utomlands men de stannar i Sverige. Problemet med piloterna är deras nostalgiska syn på att allt var bättre förr. Både med villkor och yrkets status.
Sv till ”sv pricken”
Nja, på ditt nja svar.
Som jag skrev tidigare, lönerna är internationellt länkade. Om SAS rekryterar piloter rekryterar man från flygskolor, eller andra flygbolag. Inte från Synsam eller ICA.
Ett flygbolag behöver därför matcha villkor/löner eller andra fördelar om man vill locka andra piloter. Givetvis blir lönerna ALLTID lokala, men de är länkade internationellt.
För SAS del så är det tex BRA, Norwegian, Eurowings, Wizz, TAP, easyjet, air lingus, Ryanair etc man kan hitta arbetstagare hos.
I nuläget är det främst flygskolor som bidrar med nytt pilotmaterial då SAS lockat mycket få från tex ovan nämnda bolag. De med erfarenhet tar andra jobb, kvar är de utan erfarenhet som SAS måste lägga stora pengar på innan de är klara att producera, i nuläget är det ca 6-8 månader i skolbänken och träning innan de är klara.
Med ovan nämnda flygbolag som tävlar om att få piloter att söka hos dem är det endast ett som har sämre villkor än SAS. (Det bolag som har sämre lägger snart ner verksamheten som flyger tyngre flygplan.)
Vad tror du händer med den skara SAS nu utbildar om ca 1,5-2 år när de fått erfarenhet att börja jobba på de andra bolagen? (SAS har gjort den kostsamma sållningen och utbildningen.) De flesta som anställs nu är inte ens bosatta i Skandinavien, många vill hem till nära och kära…
Jag tror SAS stenhårt kommer hålla i att hålla ner ersättningarna då de lever i gamla tron att ”alla vill jobba på SAS”. Blir intressanta år framöver.
Det är bra att vara stolt över att jobba för en viss arbetsgivare, det vill no alla. Det är bara svårt att motivera för familjen att det är värt 75000kr mindre i månaden. Jag jobbar också i ett skandinaviskt bolag, är också stolt, men har en lön som är skälig för det arbete som utförs.
Så är det inte hos SAS där inte bara lönen är dålig, den är dessutom opålitlig då de kan ta lön ifrån dig.
Stoltsera med att jobba för SAS?! Hahaha! Finns ingen stolthet i SAS längre, vad har du missat på vägen? Lägst löner, sämst roster, PR-dagar, obefintliga möjligheter att påverka sin arbetsplats, påtvingad deltid, semestern är ett skämt och konstant på ruinens brant… exakt vad är du stolt över?
Nja… flyget är globalt, marknaden är lokal. Löner i olika regioner skiljer sig således.