
Airbus överträffar Boeing – men leveranskedjan bromsar
Publicerad den 16 juli 2025Leveranserna släpar – och risken är hög att målet spricker
Även om Airbus gärna lyfter fram sina starka ordersiffror och en månad med 63 leveranser, är verkligheten mer komplicerad. För första halvåret ligger leveranserna faktiskt efter fjolårets takt (306 jämfört med 323 vid samma tid förra året). Målet på omkring 820 flygplan i år kräver därför en kraftig ökning i slutet av året – en så kallad backloading-strategi som är både känslig och riskfylld.
Dessutom fortsätter problemen i leveranskedjan att kasta skuggor över planen. Airbus har öppet varnat för störningar kopplade till motorbrist och underleverantörer, och det är långt ifrån säkert att dessa utmaningar är lösta för gott. Lägg till en global marknad där konkurrensen är hård och politiska spänningar riskerar att slå mot exporten – så blir bilden mindre entydigt positiv än vad enstaka månadsrekord kan ge sken av.
A220-produktionsökning välkommet besked
En ljuspunkt i junisiffrorna är A220-programmet. Airbus lyckades leverera tolv A220-plan i juni – mer än en fördubbling jämfört med maj. Totalt har 41 A220 levererats i år, och planen är att nå en produktionstakt på 14 i månaden till 2026.
För Airbus är detta ett strategiskt viktigt segment – inte minst i konkurrensen med Embraer på marknaden för mindre narrowbody-flyg.
Kort om övriga leveranser
För A320neo-familjen var leveranserna mer blygsamma än önskat, med totalt 43 enheter. Här är det framför allt bristen på CFM Leap-1A-motorer som hämmar takten.
Widebody-leveranserna var få – bara två A330-900 och fem A350-900. Totalt sett är widebody-volymerna fortfarande försiktiga, även om Airbus försöker skruva upp A330-produktionen månad för månad.
En beställningsmånad dominerad av widebodys
Om leveranserna var lite dämpade så var däremot beställningarna en muntrare historia. Airbus tog in hela 203 bruttoordrar i juni – rejält fler än Boeing under samma period. Och för en gångs skull var det widebodies som dominerade.
Särskilt A330-900 gick starkt med 61 beställningar – inklusive stora ordrar från IAG Group, MAB Leasing och VietJet. A350-1000 sålde också bra, med 35 ordrar, bland annat från Saudiarabiens nya flygbolag Riyadh Air.
A220 fick 40 nya ordrar under juni, mycket tack vare en stororder från LOT Polish Airlines under Paris Air Show.
Leveranskedjan fortsatt en utmaning
Airbus vd Guillaume Faury har själv varnat för att årets leveransprofil blir “backloaded” – det vill säga att en oproportionerligt stor del behöver ske sent på året. Orsakerna är välkända: brist på motorer, en komplex global leverantörskedja och eftersläpande effekter från pandemin.
Samtidigt är konkurrensen från Boeing intensiv, även om Airbus för närvarande leder leveransracet med 306 mot Boeings 280 hittills i år.
Airbus hoppas hålla försprånget
Med 14352 Airbus-plan i drift världen över och en full orderbok går det ingen nöd på den europeiska flygjätten. Men för att infria sitt 2025-mål krävs att de ökar tempot i fabrikerna – och håller leveranskedjan i schack.
Flygbranschen lär följa den kampen noggrant under hösten. För Airbus är frågan inte bara hur många flygplan de kan bygga – utan hur många de faktiskt kan leverera.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.