Varumärket – Skyways
Vad är varumärket Skyways värt efter konkursen? Att Skyways har varit Sveriges största regionalbolag och matat SAS under decennier kanske inte räcker för att anses vara ett värdefullt varumärke?
Hur har Skyways förvaltats de senaste åren med linjer som kommit och gått i snabb takt. Flygplanstypen fokker 50 har heller inte lyft varumärket utan snarare placerat varumärket på museum.
Efter konkursen har konkurrenterna trasat sönder deras linjenät vilket blir tufft att hämta tillbaka.
Vad finns det för substans kvar i Skyways mer än loggan som de också ändrat x antal gånger?
svar
@ Dr watson. Inte FlyNordic för det köptes av Finnair som i sin tur såldes till Norwegian. Annars är det det mycket riktigt en tråkig utveckling.
@JP. Håller med dig om nutida regional bolags penning problem, men kommer ihåg att Teknikerna på Skyways of Scandinavia sa att det var skönt att Salair köpte upp deras bolag för nu har vi kredit igen. Salair och Avia var väl ganska solida bolag då på 90 talets början? Vem som ägde Skyways of Scandinavia kommer jag inte ihåg men någon äldre på detta forum kanske minns?
Swedair, Linjeflyg, AMA-flyg, Falcon Air, FlyMe, Transwede, FlyNordic, Salair, Skyways, TransAir, Viking etc,etc. Verkar inte spela någon roll vad bolagen heter. De har alla gått samma väg till mötes. Köps upp av hugade spekulanter och läggs ner.
@tekmek. Initiellt var det väl ingen skillnad på gamla eller nya Skyways ?Regionalflyget har i alla år jag jobbat där haft pengaproblem och i kombination med inte helt idealiska ägare medfört en del strul. Gäller väl de flesta bolag och Skyways är inget undantag.
För att hålla mig till tråden så är Skyways för mig ett väl inarbetat namn, ett bra varumärke och givetvis har det ett värde.
JP: Skyways med Metron var det gamla Skyways of Scandinavia (köptes sedan av Salair) och har inget att göra med det “nya” Skyways som uppstod efter Avia hade köpt Salair och sedan såldes tillbaka till fam Salen som återanvände namnet Skyways.
Dom ingår i Braathens och därmed Sverigeflyg där så vitt jag vet alla planen går på Goldens tillstånd.
Det var många år sedan jag flög på Golden, men sopa saker under mattan känns som ett magstarkt påstående. Kan du presentera fakta som styrker detta ?
Golden känns väl inte riktigt som ett regionalbolag då dem endast flyger på en linje själv, Bromma-Trollhättan…alla andra flygplan hyrs ju in av andra bolag, typ Sverigeflyg och Nextjet…
Ja kanske Golden är trevligt att jobba för men Skyways var mer proffesionella, jag vet inte hur Golden gör för att klara audits etc men det är väl mycket som sopas under mattan, mycket som inte är rätt där. Skyways körde med öppna kort och hade en kunnig personal.
Var själv med när skyways, som då hade bas på bromma, skulle dra igång saablinjen NYK-LPI-THN med sina Metro och det var cirkus som hette duga. Det har annars stormat en del genom åren kring detta bolag.
Ska man tala om sveriges bästa regionalbolag så anser jag Golden borde ha den titeln. Bortsett från den onödiga konkursen 1993, har dom alltid varit ett trevligt och professionellt bolag att jobba för.
Så mycket kvalite´att det gick i kånken?
Vad du bedömer som skitbolag eller inte säger allt om din kompetens inom svensk flygindustri. I fortsättningen tycker jag du ska hålla dig till dina modellflygplan, där är du säkert kung.
Rufus, i vilken värld lever du egentligen? Skyways har de senaste 10 åren varit ett riktigt skitbolag som ingen vill åka med, vilket syndes på siffrorna. Så många dåliga beslut som tagits av Skyways management genom åren är svårt att ta till sig. Namnet Skyways är draget i smutsen under en lång tid och jag hoppas att något respektabelt bolag lyckas med de linjer som faktiskt var något att ha.
Skyways är det enda regional flygbolaget som står för riktig airline kvalitet i operationen. De övriga bolagen är mer eller mindre förvuxna taxibolag utan riktig struktur.
Inte mycket. Namnet Skyways bör lämnas i fred på botten. Vore tragiskt om någon försökte göra pengar på det igen.
Du har fel om F50 förutom exteriör designen som tyvärr var passe redan när den lanserades. Underbart tyst att åka med tanke på att det är en turboprop.