Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian er bare en katt blandt hermelinerna !

Tråden startades av pf

Singapore Airlines, en av dom “fiinare” i bransjen, legger heller ikke sine pax på hotell

http://www.smh.com.au/travel/travel-incidents/singapore-airlines-a380-superjumbo-makes-emergency-landing-in-azerbaijan-20140107-30efl.html

Publicerad den 2014-01-07 09:11
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

DC-10
2014-01-08 14:13

Go’natt

Sv DC-10
2014-01-08 09:53

Du skrev att förlora kabintrycket är en allvarlig händelse.

Då spelar det ingen roll hur många flygplan av typen det finns eller hur gamla flygplanen är.

Men sannolikheten att jag som passagerare råkar ut för att kabintrycket försvinner är betydligt större i en B737 än en A380.
Just därför att B737 är det flygplan som jag flyger oftast med inom Sverige och Europa.

Sv DC-10
2014-01-08 09:53

Försök inte föra en vettig diskussion med trollen på Flygtorget. Deras banala argumentering fortsätter i evighet. Jag uppskattar din kunskap, men själv har jag slutat “föda trollen”.

DC-10
2014-01-08 09:40

Hur många 737’or finns det jämfört med A-380?
Att jämföra över tjugo år gamla 737’or med nya A-380’n är att jämföra äpplen med päron. Ageing aircraft fenomenet var något man tog lärdom av efter Aloha.
Inte bara Boeing utan även Airbus gjorde det. Än en gång – flygtekniska kunskaper är en bristvara här på forumet.

Sv Dc-10
2014-01-07 22:33

Och hur många fall av förlorat kabintryck har inte B737. I några fall for en bit av taket bort!

“At least two people passed out after the roof fuselage skin was breached and an open hole in the roof caused rapid depressurization of the cabin of a Southwest Airline Boeing 737-300 on April 1, 2011.”

“Aloha Airlines Flight 243 (AQ 243, AAH 243) was a scheduled Aloha Airlines flight between Hilo and Honolulu in Hawaii. On April 28, 1988, a Boeing 737-297 serving the flight suffered extensive damage after an explosive decompression in flight”

Vågar man flyga med B737???

pf
2014-01-07 21:24

DC-10 og andre, her er fra AVHerald

http://avherald.com/h?article=46e1dcdb&opt=4097

Så vidt jeg erinder er dette første de-compression med A-380, QF hadde ellers en stygg sak ved Singapore for noen år siden. http://www.atsb.gov.au/newsroom/2013/atsb-releases-report-into-qantas-a380-engine-failure.aspx

Dc-10
2014-01-07 19:25

Jag anser inte att någon annan skall göra allt. Men jag konstaterar ett onyanserat Boeing hat, och undrar därför varför inte det finns en tråd om A-380’ns nödlandning.
Du verkar ju inte tycka att en sådan allvarlig händelse är något att skriva om.
Kommentarerna här visar på stor okunnighet.

Sv DC-10
2014-01-07 18:15

Är du en som anser att någon annan alltid skall göra saker och ting?

Tycker du att det borde finnas en tråd klarar du väl av att starta en?

DC-10
2014-01-07 18:05

Konstigt att det inte finns en tråd eller kommentar till A-380 nödlandning som pf länkar till.
Tappat kabin tryck är inte att leka med.

Hm
2014-01-07 13:41

Jonas Nilsson måste vara, förlåt ÄR ett troll!

RT
2014-01-07 09:57

Vid det här laget borde DY vara världsbäst på att ta hand om pax vid förseningar. Om viljan hade funnits..

Sv pf
2014-01-07 09:46

I Norwegians fall fanns inga problem med viseringar, eller hotell rum.
Bangkok och New York är stora städer med stor hotell kapacitet. Det är mest en fråga om hur mycket det får kosta.

Hen
2014-01-07 09:45

Blev ett otroligt syftningsfel i första stycket. Självklart har de informerat! 😀

Hen
2014-01-07 09:43

Fast man verkar iallafall kunnat kalla in en backup, och som framgår i artikeln fick även Singapore airlines också ros, inte enbart ris, för att de inte hymlat och informerat.

Och som föregående skribent (Mark) påpekar, att jämföra Singapore Airlines med Norwegian är som att jämföra frukt x med frukt y. Dessutom har Singapore Airlines aldrig haft problem tidigare med någon av sina A380 sedan de började tas i bruk 2007. Vilket kan jämföras med Norwegian som har haft mer än ett problem med sina 787 som togs i bruk i fjol… Statistiken säger ganska mycket. Just saying.

Pass
2014-01-07 09:42

I detta fall tillkommer ett par problem. För att lämna flygplatsen (transitarian) krävs visum. Beroende på regler i de land man landat kan detta ta mycket tid. Beakta följande:

1) Gick ej att inom rimlig tid ordna visum för all 467 passagerarna (detta är utanför flygbolagets kontroll).

2) Fanns det lediga hotellplatser för alla?

Har själv blivit strandad i Förenade Arabemiraten. Där ordnades snabbt visum till alla passagerare. Däremot fanns ej hotellplats till alla, vissa blev placerade i baracker vilka normalt nyttjades av gästarbetare. Dagen efter kom ett ersättningsplan och hämtade oss.

pf
2014-01-07 09:33

Mark, I’m NOT comparing it, just like to show how difficult it is sometimes when incidents/tech failures incur to help pax.

As for SQ I presume immigration would be the first obstacle. I have been to Azerbadsjan myself, not an easy country to visit (visa etc).

Mark
2014-01-07 09:14

You have to be a norwegian to compare SQ with DY.

pf
2014-01-07 09:14

Er det ikke så, at man booker i sånne tilfelle om innen sin allianse, er det ikke det noen skriver her på Flygtorget?

Ellers var det 467 pax ombord, kabinfaktor 99,15

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500