Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Strul med Air Europa, hur allvarligt var detta?

Tråden startades av Flight AEA751

Jag ställer mig frågan hur det står till med säkerheten och rutinerna hos detta flygbolag. Har varit med om ett flertal mer eller mindre allvarliga incidenter det senaste året med dem.

Förra året på en resa från Gran Canaria till Sundsvall (Midlanda) Fick planet, en Boeing 737-800, vända tillbaks och nödlanda, två gånger i rad. Den information vi fick när vi klev ombord var att planet hade ett tekniskt fel som gjorde att man inte kunde nyttja en av bränsletankarna, därför skulle man mellanlanda i Madrid. Vi hann dock inte ens upp på marschhöjd innan vi fick höra att ett annat fel uppstått med en bränslepump och planet gick ned snabbt, dumpade bränsle och landade igen.

Vi fick kliva ur planet men trots dessa problem så fick vi kliva på samma plan igen eftersom det andra felet (med bränslepumpen) nu skulle vara åtgärdat. Dock var det första felet uppenbarligen fortfarande kvar så planet kunde inte nyttja en av bränsletankarna och det var fortfarande mellanlandning i Madrid som gällde. Vi hinner väl upp på uppskattningsvis kanske 15 000fot eller så, sedan hör jag hur varvtalet börjar pendla på ena motorn (jag sitter intill vingen) kaptenen ropar snabbt och stressat upp “we have to go back to gran canaria…) flygvärdinnorna springer och gömmer sig och sedan dumpning av bränsle och landning igen….

Mina frågor är:
1. Borde detta flygplan ha startat överhuvudtaget när det fanns ett tekniskt fel som gjorde att en bränsletank inte kunde nyttjas?

2. Hur allvarlig var denna incident egentligen? Tänker på att flygplanet fick gå ner och landa igen efter att en “bränslepump” inte fungerade som den skulle. Dessutom två gånger i rad…

3. Borde man inte ha tagit detta flygplan ur trafik för noga översyn när man upptäckt detta fel istället för att försöka starta en andra gång bara kort efteråt?

Nästa incident var nu förra veckan, likadant plan, en Boeing 737-800, också resa från Gran Canaria till Midlanda. Då fick vi höra att piloten vägrade landa på midlanda pga “dåliga väderförhållanden” och flög istället till Arlanda och vi fick sitta på en buss i 6 timmar hem. Senare fick vi dock höra att Midlanda flygplats varit öppen hela tiden, alla andra bolag hade landat och startat sina plan. Jag pratade även med personalen på flygplatsen och de bekräftade detta. Friktionsvärdet på banan låg över 40, det rådde lätt snöfall men de såg inget hinder till att planet skulle kunna landa.

Jag läser senare att flygbolaget har som förklaring att “vi har som policy att inte landa under vinterförhållanden med torr snö”. Jag vet inte om man skall skratta eller gråta när man hör detta. Mina frågor är:

1. Vad har ett bolag med en sådan policy att göra i Sverige överhuvudtaget på vintern?

2. Är det vanligt att flygbolag har en sådan policy? Låter som ren bullshit i mina öron?

3. Kan det vara så att flygbolaget mörkar sanningen, och att anledningen att de inte ville landa egentligen var något annat? (Ett tekniskt fel på tex bromsar, pilot som är osäker att landa på kort bana under vinterförhållanden..?) Jag har landat med Air Europa tidigare på denna flygplats, under vintern, i betydligt värre förhållanden så därav mina misstankar.

Publicerad den 2014-01-22 14:08
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

B
2014-01-23 12:51

Är sant att med bränslepumpar som inte fungerar måste man landa med mer bränsle i tanken, detta eftersom en stor del i tanken betraktas som “unusable fuel”. Då är det alltså ganska logiskt på en så pass lång flygsträcka att man måste mellanlanda och tanka i Madrid. Det här är inte farligt egentligen, sålänge du har de extra bränslereserverna.
Angående att de inte kunde landa på Midlanda pga. snön. Omöjligt för oss att veta exakt hur förhållandena var just då.
Klart är iaf att ofta när man pratar med tex. flygplatspersonal som säger “jo men det såg bra ut, bara lätt snöfall”. Dessa vet dock ingenting om flygplans begränsningar osv. Så lyssna inte så mycket på dem och ta det med en nypa salt.

Dock, ifall det var .40 i friktionsvärde så går det oftast att landa, vet dock inte hur lång banan är på aktuella flygplatsen och hur tungt planet var.
Vi har tabeller där vi går in och beräknar landningssträckan beroende på den aktuella situationen. Att ha som policy att inte landa vid torr snö låter konstigt.

På Ryanair har vi 0,25 i friktionsvärde då vi inte får landa, även om vi räknat ut att banans längd skulle räcka.

Flight AEA751
2014-01-23 12:21

Aha, så en 737-800 kan inte dumpa bränsle, det var inget jag visste. Men min flygerfarenhet begränsar sig till ca 60 timmar segelflyg så motorer och bränsle är inte min starka sida.. 🙂
Intressant det här angående bränslepumparna, det är alltså möjligt att hålla igång en motor även om en eller till och med båda bränslepumpar lägger av? Kan någon förklara mer ingående hur detta fungerar?
Någon nämnde att man får vad man betalar för. Skulle ett annat flygbolag såsom tex sas inte ha tagit detta flygplan i luften överhuvudtaget eftersom en av bränsletankarna inte kunde nyttjas? När det gäller säkerheten, har inte alla flygbolag inom EU gemensamma rutiner och regler som de måste hålla sig efter?

Bengt
2014-01-23 11:33

Första:
1. Det låter okej att starta om man planerar med en mellanlandning för att tanka.

2. Inte speciellt allvarlig, det finns två bränslepumpar i varje tank men motorn kan klara sig utan båda pumparna.
Det är även tillåtet att starta med en av pumparna ur funktion, förutsatt att bränslenivån i tanken är över en viss nivå och i detta tillfälle var vingtankarna troligen fulla.
Om båda pumparna lägger av så kan det leda till problem på högre höjd. (Eftersom lufttrycket i tanken sjunker kan det leda till luft i bränslet som orsakar lägre bränsleflöde och således variationer i dragkraft eller motorstopp.)

3. Det kostar massor med pengar och du får vad du betalar för. Bolaget gjorde säkert inget som inte var tillåtet.

Andra:
1. Nej, det kan man tycka men det är pengarna som styr och passagerarna vill ha billiga biljetter.

2. Tror inte att det är så vanligt men det kan mycket väl vara sanning.

3. Ja, vem vet?

Silver
2014-01-23 08:38

738 har inget bränsledump system, ang bussturen, de kanske hade andra restriktioner än de andra maskinerna om de opererade under MEL restriktioner.

Sv ABC
2014-01-22 23:56

Sex timmar är inte konstigt. Medelhastighet 70 km/t samt en dräneringspaus eller två.

ABC
2014-01-22 23:51

Kan förstå om de flesta hade valt att starta en fullastad 738 från en längre bana än på Midlanda.

Sex timmar i buss från Arlanda till Sundsvall? Körde de på tvåan hela vägen eller har du en stor benägenhet att överdriva 50%?

"Anonym"
2014-01-22 15:00

4) En Boeing 737-800 kan inte dumpa bränsle

Gee
2014-01-22 14:16

Man får vad man betalar för, så enkelt är det!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500