Danskar bättre än Svenskar på att driva flygbolag
Jag har en känsla av att vi i Sverige har svårare att driva ett flygbolag än tex. våra Danska grannar trots att det än ett mindre land. Är det ngn som gar en teori om hur det kan vara så?
svar
Skrattretande inlägg. Har ni alla blivit avstängda från andra forum nu???
Inför inloggning här igen, snälla flygtorget.
@svar Fakta 2 , see no evil , hear no evil , det må väre dit ordsprog…..
Kan ngn översätta pierre holmgren åt mig?!
V2500, kan du inte räkna eller vilken tid lever du i?
46milj Dkr är nog “lite” närmare 54milj Skr än den fantasisumma du beskriver…
@Fakta. Ännu en bitter 08 som sitter och är sur för att Stockholm har 2 medelmåttiga flygplatser istället för en bra. Vi andra svenskar åker gärna via CPH och får oss en rödpölse och en gammeldansk.
@svar fakta , Måske du bare skulle tale for dig selv , de svenskere jeg arbejder sammen med forstår dansk aldeles glimmerende = checked.
Danske fagforeninger har den magt som de bör have og hvis det er mindre i Sverige så er det selvforskyldt , måske fordi man som ansat i Sverige er noget bedre beskyttet end i Danmark= checked.
Når övrige norden pumper , som du kalder det , pass. ind til cph er det jo nok fordi det er den enkelste vej ud i verden =checked.
Samarbejde dansker-svenskere forgår også rigtig godt når svenskerne forstår at det faktisk er tilladt at tänke uden for boksen selv og tillige träffe egne beslutninger uden det har väret i plenum , des större bliver deres arbejdsgläde også ved den vundne frihed fra stramme töjler.
Sverige kunne läre rigtig meget af DK da mange arbejdsgange i Sverige minder mig om noget fra en svunden öststat , har erfraet det ved kontakt med utallige instanser , isär det offentlige samt bankväsenet er i en klasse for sig.
-Danskar pratar så att ingen annan i Norden fattar vad dom säger=Checked
-Danskar´s ego tack vare CPH är som en ballong. Bara en massa luft.
Övriga Norden pumpar ju in pax via SAS gamla tankesätt=Checked
-Danskar är slöa och deras fack.föreningar har och styr fortfarande allt så att det
påverkar resp. ev. arb.givare negativt.
-Danskar är inte vana att sköta större företag. Maersk undantaget.
Frågor på det?
Var det 1972 eller?
Och kom ihåg at 46 mill danska kr er ungefär 90 mill svenska kr.
Jovars Sunair gjorde tom 46mille i overskrudd bästa resultatet någonsin
http://vafo.dk/article/20140122/ARTIKLER/140129849
Påstående:
Danmark har lång historia som handelsmän (& grisbönder)!
[endast överträffade av Holländarna, som också är mycket större i luften (förvisso har Nederländerna ~=befolkning som SAS) ]
Sverige är en industriellt/tillverkande nation (+ skogsbrukare)!
[endast överträffade av Belgarna, som också var betydligt mer framgångsrika tillverkare civilt (Fokker är i o f s liks avsomnat som SAAB) ]
Fakta: ungdomar i Danmark blir könsmogna innan dom lär sig prata och förstå danska.
Säger ett och annat. Vi kan nog lägga ner den här diskussionen nu eftersom vi inte kan komma längre.
Hur gick det för Jørgen Lindegaard med Snowflake?
Hur många är fortfarande arbetslösa efter Cimber-Sterlings konkurs?
SunAir drar ned. Kan vi få en källa på de 40 miljoner i vinst de hade 2013?
Har ingen åsikt om vilka som är bäst på att driva flygbolag, svenskar eller danskar, men att dom inte kan driva ett flygbolag tillsammans finns det inget tydligare exempel på än SAS 😉
Danskarna har alltid varit bättre på att driva företag. Vi svenskar har alltid varit för fega. Dom har Cimber, DAT, JetTime, och Sun Air of Scandinavia. Maersk är väl kvar i flyget via Star Air. Sen räknas väl Thomas Cook Scandinavia och Primera Air Scandinavia som danskt. Vad har vi?
Sunair går bra, vinst 40 mille tror jag
Jag håller nog inte med.
Se på Sterling, Maersk..
Men visst Jettime går kanske bra.
De anställda flyger ju dock på subpart Q, vilket svenska regional bolag inte gör.
Så det blir lite snedställd konkurrens.