När tar vansinnet slut?
Dagens DN
“Flygbolaget SAS vill ta in 2 miljarder kronor i en nyemission av preferensaktier, för att stärka flygplansflottan och den finansiella beredskapen. Det skriver SAS i ett pressmeddelande.”
Utskrattat bolag, utskrattade ägare, utskrattade fans i detta forum!
svar
Varför pissat alla på SAS personal? Rätta mig om jag har fel men SAS har lägre lön både för kabin och FD än Kjoswegian.
Håller med Biggles. Norwegians koncept är inte unikt, snarare illvilligt i längden. Det är bara för andra bolag att kopiera om dom vill. För mig är det inte en utveckling av branschen i Norden utan snarare en form av avveckling. Jag förstår inte varför just flygbranschen självmant skall välja att bli en anorektisk bransch i en tid när köpkraften utvecklas. Flyget tar inte betalt för sin produkt!! Det tackar andra för, tex Arlanda Express, taxinäringen till flygplatserna, parkeringsbolagen. Dom skär in och höjer sina priser. Det är ju absurt att det snart kostar lika mycket att parkera en bil som att flyga ut i Europa. Förlorarna är alla ni i branschen – särskilt om ni tänker lite längre framåt i tiden. Vi får alltid det vi betalar för. Fråga Stockholmspaxen som nu sitter med en dryg försening i BKK med Norwegian och har den stora äran att komma hem i morgon med ett obskyrt bolag som heter Livingstone. För vilken gång den här veckan som Norwegian har parkerat sina PAX i JFK och BKK vet jag inte. Kan vara lönsamt att köpa ett hotell där. Jag tror snart att alltfler är beredda att betala lite mer för att få en bra prdoukt. Jag som passagerare ser till helheten.
Billiga biljetter = låga produktionskostnader = låga löner.
Detta koncept hyllas av en väldig massa människor, för alla vill ju köpa billiga biljetter, eller hur?
Samtidigt så tror jag inte att att någon av oss läsare vore intresserade av att detta koncept kopieras på produktion av alla varor och tjänster vi behöver i vardagen, för vad skulle det betyda? Jo… att vi alla hade fått sänka våra löner!
Detta skulle dessutom i slutändan betyda slutet för LCC´s framgångar, för om man inte kan hålla lönerna nere i sin egen verksamhet samtidigt som de hålls uppe i alla andra branscher, dvs köpkraften i samhället hålls uppe, så finns det ju till slut ändå ingen som har råd att köpa varorna/tjänsterna? Hela konceptet bygger som sagt på att snåla själv och hoppas på att alla andra arbetsgivare betalar bra till sina anställda.
@DC-10
Man brukar leasa flygplan, så leasingavgifter för 3,5 miljarder räcker till några plan 😉
Jag hörde i korridoren att Angelina Bermudez visat intresse för styrelsepost på SAS..
Frågan är om hon blir insläppt överhuvud taget.
Spågubben:
Där tror jag du har fel! SAS finns inte kvar om tre år.
Norwegian tar över SAS inom 3 år.
Inte lätt när man har en RASK på 0,30. Det hjälper nog inte att skriva skit om konkurrenter.
Det blir inte många nya plan för 3,5 miljarder
Hm, finansierar inte de flesta bolag nya flygbolag genom lån? Vad är problemet denna gång?
Ojda ta in 3,5 miljarder för att finasiera nya flygplan det blir inte lätt.
SAS har haft ägare som har pumpat in miljarder i bolaget och utan dessa ägare hade bolaget redan varit där det är på väg, slutet. SAS byggde en stark kassa under de år som man bestal passagerarna i sitt monopol och det som nu sker är en slags historisk rättvisa.
SAS kommer kanske att bli uppköpa och det är nog den enda räddning som återstår. LH tror jag inte ett dyft på för deras egen VD har i en intervju sagt att “vi är inte intresserade av SAS för vi har helt egna problem att lösa!”.
Alla bolag kämpar för sin överlevnad och under tiden har SAS varit som den bortskämda Östermalmskillen med dyr Rolex på handen och denna eviga tillgång till föräldrarnas nedärva pengar pengar. Detta är ju slut nu för SAS del men ändå liksom inte…
SAS är historia, snart! Ju tidigare desto bättre.
Heja Kjos! Han vet hur en slipsten skall dras och hans koncept kommer säkert att kopieras.
DY mupparna är historielösa …nyemmisiorna avlöste varandra i ett flertal år innan bolaget kom på fötter …dagen då det behövs igen kan mycket väl vara nära förestående främst för långlinje delen.
När ska någon granska vilka underleverantörer SAS har och hur kostnaderna flödar igenom bolaget?
Det vore ju tråkigt om det visar sig att frontfigurer i SAS sitter som dolda underleverantörer till samma bolag.
Det är inget nytt hur man kan styra flödena i flygbolag. Det är heller ingen nödvändighet att flygbolaget ska göra något jättevinst, titta istället vilka som skruvar på knapparna under.
Börja med leasingbolagen!
Jag känner rätt mycket flygfolk och en kille som jobbar som manager (nämner inte vilken bas) sa såhär; “Jag tror inte att vi behöver fundera så mycket på vår framtid för jag tror som många med mig att det blir ett naturligt slut. Det kan inte fortsätta såhär!”.
Jag och branschen är böjd att hålla med. I en allt mer globaliserad och avreglerad omvärld finns det inte plats för flygjättar som inte kan stå på egna ben. När man inte kan stå på egna ben så faller man, förr eller senare.
SAS har ingen framtid, det är MIN övertygelse!
vad definierar service ?? gamla flygplan, gamla flygvärdinnor, dyrare biljetter..
kaptener som tjänar mer än regeringsfolk??
som vill att pax skall betala för dessa (högre biljett pris) o få bättre service??
NÄÄ DAGS ATT TÄNKA OM !! ORDENTLIGT…
Ja, denna tråden skapades säkerligen av SAS……….
Ja men åk mer med DY då eftersom din ribba för bra service ligger nere vid hälarna. No problems, flyg på! 🙂
Och förresten “Suck”…
Tråden skapades väl av SAS som återigen står med brallorna nere?
Ja du suck,
Tack för goddag yxskaft svaret till inlägget som handlade om SAS.
Men eftersom du nämner Norwegian så är det ju ändå lite märkligt att man 2014 kommer gå om SAS i antalet årspassagerare?
Måste vara en bunt idioter helt enkelt!
Typiskt Norwegianälskare att skapa dessa sorts trådar… Gå och köp er en billig flygbiljett till ett förstört turistparadis med tyskar som flockar hela stranden och knip igen så man slipper er nu. Är ej SASare men de gånger jag har flugit med DY har det varit skit i princip varje gång.
Heja långlinjerna förresten!