Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS gråter ut hos US DOT

Tråden startades av Sten Broman

SAS bedriver lobbyverksamhet och försöker göra allt för att inte Norwegian ska få Open Skis tillstånd. Länk till nettavisen:

http://www.nettavisen.no/na24/beviset-pa-at-sas-delegger-for-norwegian/5170083.html

Publicerad den 2014-02-25 15:11
Skriv ett svar
Antal svar: 52

svar

DC-10
2014-03-03 12:44

Det handla om människorespekt i allmänhet och inte pilotrespekt i synnerhet.

@DC-10
2014-03-02 19:27

Nämn någon annan branch där man får satsa så mycket pengar och samtidigt har så stort ansvar.
Respekten för piloter är skrämmande låg från din sida.

DC-10
2014-03-02 18:39

@Yngve
Du tycker alltså att det är okej med social dumping i andra branscher.
Om det är så, har du en skrämmande människosyn.

Linkan
2014-03-02 13:31

@sv Yngve. Alla kan kräva återbäring det är enkelt!
Men det är osäkert om man får någon återbäring.

sv Yngve
2014-03-02 13:28

Ingen kan kräva återbäring på gjorda investeringar. Inte ens piloter.

Yngve
2014-03-01 23:06

Det är inte okej i flygbranchen eftersom vi piloter har satsat mycket på våra karriärer och lagt ut både pengar och slit. Vi har också ett stort ansvar för allas säkerhet.
Vi ska ha något för allt vi satsat!

DC-10
2014-03-01 18:50

Är det någon som har några synpunkter på att Svenska storföretag outsourcar till typ Estland eller Lettland. Har inte SAS ett callcenter i Mumbai? Varför skall flygbranschen vara helig när man accepterar “social dumping” i andra branscher?

Kl
2014-03-01 18:35

Jag tyckar alla företag i Sverige kan göra sig av med sina anställda o bara anställa billiga Thailändare, Rumäner motsv. Då slipper vi ge socialbidrag till Anton med nappen eftersom det inte finns några skatteintäkter kvar i Sverige, det är ju toppen. Sedan lägger vi ner all sjukvård o skola samtidigt för vem ska betala den? Thailändaren som skattar i Thailand, nej just det tänkte inte på det….

läktaren
2014-03-01 17:57

Teoretiskt sett kan alla stora flygbolag ersätta sin dyra personal med inhyrd billigare men det blir för stort sprängstoff och politiskt självmord bland de styrande i EU. Dom har redan häcken full.

Anton
2014-03-01 10:08

@Anton med nappen. Hurra, äntligen någon som fattar. Jag håller fullständigt med dig. Jag vill inte heller att mina skattepengar skall gå till feta personalkostnader med bonusar som ingen har gjort sig förtjänt av. Dyra utstationeringskostnader har man som väl är gjort sig av med (då linjerna är nerlagda). Hade SAS tagit tag i detta tidigare, så kanske man hade stått på egna ben idag, istället för att ta hjälpa av dina och mina ben också.

Anton med nappen
2014-03-01 09:56

SAS kan väl också anställa cabin crew från låglöneländer ? Något som hindrar egentligen finns väl inte. De kan göra likadant med piloterna.
Då har man kapat största utgiftsposten och kanske kan lägga de där 3,5 miljarderna på något vettigt.

Vill se mina skattepengar gå till annat än fetare lön åt kapten grin-Olle.

Kurt
2014-03-01 09:12

Köp aktier i Duni och andra pappersnäsdukstillverkare. Om ett par år så startar Ryanair longhaulflygningar till USA. Då får SAS bygga en gråtstuga i Washington
och stitta där och gråta floder i H24. Stackars SAS, klarar fortfarande inte av konkurrensen trots att det har gått över 20 år sedan avregleringen.

Hasse
2014-02-28 14:55

låt dom gråta!!

Konkurrens
2014-02-28 13:23

3,5 miljarder bränner SAS snabbt upp. Sen börjar samma visa igen. Sanna mina ord.

Anton
2014-02-28 00:17

@ Sv Anton, nu är så din lille skit att jag pratar både engelska och spanska, vilket är en stor fördel när man reser till sydamerika. Du skall inte komma med några förhasta påståenden som du inte har minsta belägg för. För du vet ingenting om detta. Vid tidpunkten för min resa hade SAS ett mycket nära samarbete med det bolag som jag flög med. Eftersom var ansvarig för SAS sydamerika linjer hade jag all anledning att prata med den chilenska besättningen under flygningen. Man kan ju lätt påstå att deras lösning med en lokal besättningsbas i SCL, var betydligt smartare än det upplägg som SAS hade med 3 hela besättningar utstationerade i RIO med familjer, med kostnader för bostäder och skolor etc. Det gick ju också åt pipsvängen. En av anledningarna var ju de enormt höga stationeringskostnaderna.

Sv Konkurrens
2014-02-27 20:49

Man får nya pengar i kassan imorgon 3,5 miljarder.
Marknaden tror på SAS. Även om vissa troll har en annan åsikt.

Konkurrens
2014-02-27 19:25

SAS har insett att deras monopolsituation är borta (det tog ett tag),. Nu måste även SAS konkurrera på lika villkor. Men man gör allt för att stoppa konkurrenter med politiska medel. Pengarna är slut och man inte längre köpa upp konkurrenter för att sedan lägga ner de. SAS har aldrig konkurrerat på lika villkor med det statliga stöd man åtnjuter.

Sv Anton
2014-02-27 09:34

USA är en nation med en blandning av många folkslag. För att någon i USA ser ut som Mexikanare, Chilenare, Afrikan, Kines ger det ingen indikation att de inte är Amerikanska medborgare.

Du måste nog be att få se deras pass.

På linjer mellan ex USA och Brasilien finns alltid någon i kabinen som talar portugisiska. På flygningar till Mexiko, Chile, Argentina osv. finns allt någon i kabinen som talar spanska.

OBS! USA har väldigt många spansktalande medborgare.

Anton
2014-02-27 00:25

@Kalle och EBG m. fl. Att jänkarna skriker högt är ju lite märkligt, då de använder sig av billig kabincrew själva. Har flugit med amerikanska bolag till sydamerika, med crewbyte i MIA, där kliver en hel crew med chilenare på, guess why ?? Man har en bas i Santiago. guess why, en gång till. Just det, det är billigare än med amerikansk crew.
Hur var det där med att Inte kasta spjut i radhus, eller sten i glashus.

sv pierre holmgren
2014-02-26 11:24

Vad har min ålder med saken att göra? Förövrigt har jag aldrig varit anställd varken i LIN eller Transair. Jag har arbetat operativt i två Danska charterbolag, men som du säger jag är kvar i branschen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500