Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Cruising altitude

Tråden startades av Hampus

Hej! Jag undrar vad som beror på flygplanens cruise altitude. Jag har hört att det beror på hur mycket ett flygplan väger, att den kan stalla om man ligger gör högt med för mycket vikt. Är det sant och betyder det isåfall att om ett flygplan direkt efter takeoff lägger sig på typ 40.000 feet så har det inte mycket last eller pasagerare? Men sedan finns det sånna fall, som igår när jag kollade på flightradar så flög primera air från finland ner till malaga på 24.000 feet den första timmen, varför flyger man så lågt?
Tack på förhand! ~ Hampus

Publicerad den 2014-05-03 12:38
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

hallå va
2014-05-06 14:00

Anledning till val av flyghöjd:

*Vikt (högre vikt-> lägre flygnivå pga begränsningar)
*Turbulens (inte turbolens)
*Medvind (sparar bränsle med mycket medvind)
*Annan trafik
*Andra väderfaktorer
*Om det är en kort sträcka så kan det vara så att man flyger lågt för att det helt enkelt inte lönar sig att stiga hela vägen upp. Alt. att man hinner inte nå en hög höjd.

Generellt så flyger jetflygplan mellan 30.000 och 40.000 fot.
Vissa flyplan når ända upp till 45-50.000ft, men det är oftast privatjet, stridsflyg eller specialflyg (ex concorde).

Turboprop flyger på lägre nivåer då motorerna är mer effektiva där.
Allt mellan 16.000-28.000 beroende på typ och sträcka.

Propellerplan (privatflygare) flyger allt mellan 500ft- 16-18.000

Christian
2014-05-06 13:41

En jetmotor brukar generellt bli effektiv runt 27000 fot och man brukar därför iaf gå över det beroende på sträcka givetvis. allteftersom man bränner bränsle kan man successivt öka sin nivå till den uträknat mest optimala. sen beror det även på vindar och turbolens om man väljer att gå högre eller lägre.

När du kommer över en viss flygnivå så blir Mac-talet avgörande och begränsande. när du kommer tillräckligt högt så blir din indikerade hastighet (luftflödet över vingarna) så låg, samtidigt som mac-talet blir för högt. Det vill säga att om du ökar hastigheten får du en så kallad mac-buffet stall (luftflödet på någon part av vingen blir snabbar en ljudet och skapar turbolent luftflöde) samtidigt om du saktar ner så får du en stall av att din indikerade hastighet blir för låg

Hampus
2014-05-03 18:45

Tack för svar!

hempus2
2014-05-03 14:52

kan ha varit kraftig turbulens så de åkte ner några flygnivåer tillf.

sv Hampus
2014-05-03 12:54

Flygplan har olika prestanda. Fabrikanten har testat fram vilka höjder som är mest ekonomiska beroende på vikt. Ju mer bränsle du bränner efter hand gör att du kan ta högre höjder. Dock finns en certifierad maxhöjd – beroende på flygplans moodell.
Primera på 24000′ den första timmen, är nog en “bug” i FR’s system.

Pilot
2014-05-03 12:48

Troligen var piloten svag så han orkade inte dra i spaken tillräckligt…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500