Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS ska varsla personal

Tråden startades av Petter

Idag fick de anställda på SAS veta att det skall göras en ”organizational reset” inom corporate (inte operational).

SAS VD Anko tycker det är för mycket möten för att ta beslut och gå framåt.

Runt 1500 tjänster inom deras ”scope” som ska gås igenom men totalt ska cirka 200 tjänster inklusive vakanser bort. Facken är redan underrättade i april månad och det pågår förhandlingar. De hoppas ha det klart innan sommaren så de drabbade får veta.

Har ingen källa mer än SAS-intranät, vet inte om det blir något publikt om det.

Publicerad den 2025-05-05 16:04
Skriv ett svar
Antal svar: 40

svar

Besviken debattör
2025-05-13 18:38

Sv Daniel. Så du menar att SAS VD far med osanning då han meddelar att mer än 200 personer skall sägas upp i ett första steg. Att det dessutom pågår diskussioner och analyser i SAS om att dra ner på trafikprogrammet på långlinjer är det naturligt att du som anställd hos SAS i CPH ignorerar sådan information.

Hellman
2025-05-13 16:09

Det gäller även flight deck då man tog bort ansökningsannonserna nu. Det är som många vet problem att få folk att ansöka och stanna, och nu när det ska skäras ner på tjänster så är det ingen idé att söka nytt folk.

Daniel
2025-05-13 10:37

Man skal ansætte ca 200 nye flyvende til 2026, så ingen grund til at være nervøs over opsigelser

S
2025-05-13 07:57

Sv STOOSL

SAS brukar inte anställa eller skola under sommaren. Då går produktionen för fullt och folk har semester.

@STOOSL
2025-05-12 11:19

Snart semestertider och SAS ska själva presentera sina interna biddinglistor, där många internt vill byta typ, bas och upgrade.
Så det sker mycket på pilotsidan. Generellt rätt kort om piloter, och problem med olika AoC, Man har piloter men kan inte nyttja dem optimalt.

STOOSL
2025-05-11 18:39

@Andreas
Annonsen för piloter, även Link försvann för några veckor sedan. Så något icke positivt för flygande skulle kunna vara på gång dessvärre.

Andreas
2025-05-11 06:23

Christos: Inte en chans. Tvärtom så rekryterar man för fortsatt expansion.

Crew
2025-05-11 00:06

Ja de kommer varsla dem i SAS main plus dra ned på långlinjen.

Dansken
2025-05-10 21:53

Är det så att man är påväg att eventuellt montera ner Link? Det är väldigt likt tidigare scenarion när man försökt med ett tredje ben inom SAS sfären.

Deltidare
2025-05-10 07:22

Sv Christos M. Det enda som ryktas om är en kraftig neddragning av långlinjer inför vintersäsongen.

Christos Megapolous
2025-05-09 21:41

Jag har hört att man även ska varsla piloter och i kabinen?, någon som sitter på mer info?

I branschen
2025-05-09 07:02

@Air Hostess
Very well said and all very true👍

Air Hostess
2025-05-08 18:47

Dear All,
The whole joke about having 3 AOCs is really bizarre. As someone already mentioned office ppl sitting in DUB,STO and probably somewhere else as well-doing the very same job. This organization is too complicated to be run efficiently. Just from the crew side: in the same crew base office at Kastrup-
doubled crew managers positions, doubled or outsourced CC reruitment ( completely useless AAP Aviation btw.) Cabin crew unable to operate efficiently on all three fleet a/c types, just because the mainline is kept for old dragons. Of course you will see foreign cabin staff operating on SK, but mostly on LINK and Connect ARN base. The mainline and Connect CPH is kept for the real Scandinavians, the other routes can be operated by category “B” staff. Oh yes, they say we are all one big family. But the truth is we are not, we are divided by flying style, work load, union agreements and many other things. Just to mention that crew from Connect and Link is blocked from internal recruitment to main….Of course if you ask the management they will deny. Then you meet someone from AAP and they say- oh sorry but we are told not to allow anyone from LINk or Connect to move….This is called career progress at SAS. This whole structure should be blown up and built from the scratch.
Hugs and Love from the SK Stepdaughter.

@Besviken debattör
2025-05-08 18:04

Instämmer inte i ert resonemang.
Att skapa flera AoC och dotterbolag där man lägger Crew har visat sig vara dyrt, att hyra in ACMI kräver att någon sammanfogar och kontrollerar allt, billigt för korta perioder, dyrt för lång tid. Dels går det åt många postholders för att hålla igång egna AOC, kontorspersonal som inte producerar, (tex SAS och SAS Connect sitter med kontor i Sverige och Irland med folk som gör exakt samma sak, Chefer, VD, Chefspiloter, Träningsavdelningar, kabinavdelningar osv) SAS har påbörjat resan mot att slå samman sina AoC, men saker tar tid.
Ni nämner Ryan, Easy och Norwegian, alla går ifrån det konceptet. Att få allt att spela tillsammans med flera olika AoCn äter administration.
Ryanair har färre kontorspersonal med 600+flygplan och baser i hela Europa än vad SAS kräver för 3baser och ca 140 flygplan. Det säger en del om hur ineffektiva SAS är. Utöver det får man dålig nyttjande av sin crew. SAS Connect piloter/cabin crew kan inte flyga tillsammans med SAS Main crew vilket skapar problem.
Gällande de strejker ni nämner så är det bättre att föra en sjysst dialog med sina anställda så slipper man sånt istället för att försöka härska sönder kollektivet.
Men det är väl “önsketänkande”.

Till: Förstår ni ens vad som händer
2025-05-08 09:43

Det är alltid i den adm. delen man börjar avveckling av en hel verksamhet, dvs när det går utför rejält.

Förstår ni ens vad som händer?
2025-05-08 07:18

Verkar som att oroväckande många tror att det är flygpersonal som varslas. Det är 200 tjänster som är ”ICKE-OPERATIVA”. Alla frontline arbetare (piloter, cc, tekniker, lastare, you name it) är inte påverkade. För övrigt är det guldläge att börja i SAS sedan corona. Få en bondad rating, vara kvar tills omförhandlingar 2027. Är det dåligt så har man ett eller två eftertraktade ratings med timmar och eventuellt ATPL att söka sig vidare med.

Uffe
2025-05-08 06:55

Jag trodde att det skulle vara kvar 200 och resten sägas upp. Det hade varit realistiskt.

Besviken debattör
2025-05-08 06:33

sv @Besviken debattör. Förstår inte riktigt ditt resonemang hur detta skulle öka administration? En stor del av de traditionella flygbolagens administration handlar om hantering av flygpersonal. Komplexa avtal, personalplanering, strejker, komplexa anställningsprocedurer etc.. Att använda helt externa eller även egna/delägda bemanningsbolag förenklar mycket för flygbolagen. Norwegian, Ryanair, Easyjet är bra exempel där effektiviteten är bra med sådana lösningar. Observera jag med detta inte förutser en minskning av behovet för flygpersonal. Bara ett mer effektivt sätt att driva flygbolaget.

Jag svarade på signaturen “Bella”:s inlägg som efterlyste “korta ledtider och snabba beslut”. Det finns säkert andra områden som kan slimmas eller tas bort om SAS satsar på en enklare och mer renodlad affärsmodell med en kombination av feederbolag till AF/KLM, intraskandinavisk trafik och satsning på semesterresor till Medelhavet. Modellen med en dyr och olönsam nätverkshub i CPH kommer aldrig bli lönsam men kanske fungerar som ett arbetsmarknadsprojekt för Köpenhamnsområdet.

Pilot
2025-05-07 22:10

Kul för dem som just bytt till SAS 🙈

CC
2025-05-07 22:07

Tur man ej sökte SAS

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500