Piloter på Emirates!
Hej,
Jag söker lite svar från er som jobbar på Emirates.
Hur är det för er som är där nere och jobbar?
Skriv gärna en kort sammanfattning om erat schema och en arbetsvecka. Hur långa slingor flyger ni? Mycket ledigt i förhållande till jobb?
Vad tjänar ni i SEK och hur mycket gör man av med på en månad?
Jag funderar på boendet som Emirates erbjuder, vad rekommenderar ni? Skulle ni ta det?
Hur ofta åker ni hem till Sverige och hur ofta kan man göra det?
Hälsn.
Peter
svar
De flesta som jobbar i sandlådan försöker hitta jobb som ger så mycket stopp utanför sandlådan som möjligt samt med så mycket sammanhängande ledighet som möjligt varje månad. Mardrömmen är bolag som mest flyger turn around och har single days off.
Hej
Lånar tråden lite. Hur är Dubai jämfört med Abu Dhabi? Vilket av ställena skulle ni säga är att föredra om man var tvungen att välja?
Flyger en hel del i mellanöstern med mitt nya jobb. Enda anledningen jag skulle ta ett jobb i sandlådan är om jag skulle bli av med det jobb jag har och inte lyckas få något annat jobb inom Europa. Tycker Dubai känns som en väldigt tråkig stad och inte alls samma stadskänsla som vi Européer är vana vid. Inget city centre och allt går ut på att spendera de pengar man tjänar på onödiga lyxprylar. Även de jag känner som jobbar där lägger ständigt upp bilder på paraplydrinkar och Ferraribilar. Blir man kåt av dessa saker kan nog öknen vara något att satsa på men för en normal individ blir prylar tråkigt efter 6 månader. Finns mer i livet än stora jets och medioker lön i öknen. Kom ihåg att pilotlönerna är låga jämfört med om du åker dit som IT snubbe, Advokat eller läkare.
Ja det där låter ju inget vidare, sitter själv på ett bolag i UK och tänkte göra något år här tills man får ihop timmarna så man kan dra till Emirates/Etihad, men man kanske har det bättre där man är idag? Lönen går ju inte att jämföra men å andra sidan så är nog kostnaderna nog lägre här än i Dubai samt att man har möjligheten att pendla hem några gånger i månaden.
Det låter som på dig att man inte har det så bra ekonomiskt där?
Jobbar själv i mellersta östern, jo jag vet att vi Europeer ses som bara white trash oavsett om man är styrman eller kapten.
Funderat på att söka mig till någon just av de sandlådor du räknar upp men det låter inget vidare.
@ ABC
Bra skrivet!
Det är nog sanningen.
Dessutom måste jag tyvärr påpeka att de som går runt och pratar utb typerating och säger…Det är väl bara ta några år i sandlådan eller Far east….
Knappast säger jag…
Det är inte så längre att de tar in allt möjligt folk utan erfarenhet. Inte ens här är man välkommen utan mycket erfarenhet på typ. Inte heller är avtalen så guld kantade som man kan tro. Bäst deal kan man nog få om man flyger corperate där borta/nere. Falcon, Gulfstream eller Bombardier. Men de typeratingarna ligger väl på sisådär 600000-750000sek. Sen vill de fortfarande att man ska ha minst 500tim på typ.
Tack ABC för svar. Fler personer får gärna dela med sig av sina erfarenheter.
Hälsn.
Peter
Har bara generella råd för sandlådan, ej specifikt Emirates.
– Lönen räcker såvida du inte har några kostnader hemma (andrahandsuthyrd bostad som täcker lån+amorteringar).
– Du har lön över om ni äter hemma istället för ute varje dag.
– Har du din parter med dig måste vederbörande ha ett jobb om den inte ska göra av med tio gånger så mycket pengar som ni har.
– Ta erbjudet boende minst första året och sug in dina kollegors erfarenhet och tips.
– Lär dig ducka. Här är du en jä-la gästarbetare även om du är kapten.
Vad du än gör så håll dig till Dubai, Sharjah, Abu Dhabi, Muscat, Bahrain eller Qatar. Det är de enda ställen där du kan leva lite västerlänskt.
Jag har tyvärr inte jobbat som pilot på Emirates men jag brukade spelat FlightSim förut. Det verkar kul!