Air India-kraschen: Första rapporten lämnar många frågor obesvarade

Publicerad den 12 juli 2025
Kommentarer
En preliminär haverirapport från Indien tyder på att motorernas bränsletillförsel stängdes av på Air India Flight 171 sekunderna efter start – en möjlig förklaring till den katastrofala kraschen i Ahmedabad i juni. Men den första rapporten väcker frågor om hur en sådan manöver överhuvudtaget kunnat ske – och om utredningen hittills ger hela bilden.

Den första delrapporten om kraschen med Air India Flight 171 har presenterats. Rapporten från den indiska haverikommissionen (AAIB) beskriver hur de två bränslekontrollswitcharna på cockpitpanelen gick från läge ”RUN” till ”CUTOFF” bara tre sekunder efter att Boeing 787-8 lyft från Ahmedabad.

Indisk utredning menar att:
Den här avstängningen ledde till att båda motorerna omedelbart tappade dragkraft. Trots att piloterna hann försöka återstarta motorerna, fick bara en av dem upp tillräckligt med kraft för att generera något drag – för sent för att hindra planet från att störta in i ett bostadsområde. Totalt dog 241 personer ombord och uppemot 30 personer på marken. Endast en passagerare överlevde.

Vad hände i cockpit:
Rapporten innehåller också cockpitinspelningar som visar förvirring mellan piloterna i de avgörande sekunderna. En av piloterna hörs fråga ”why did he cutoff”, varpå den andre svarar att han inte gjort det. Den korta, kusliga ordväxlingen är en av få ledtrådar till vad som faktiskt hände i cockpit – men ger samtidigt inga definitiva svar på varför motorerna stängdes av. Här saknas information om vilken pilot som sa vad till vem?

AAIB skriver att man inte hittat några tecken på tekniska fel eller fågelkollisioner som skulle ha orsakat att bränslet stängdes av. Men rapporten drar heller inga tydliga slutsatser om huruvida misstag, felbedömningar eller tekniska problem med reglagen själva kan ha varit inblandade.

Flera frågor kvarstår efter preliminärrapporten
Utredarna säger sig nu analysera komponenter från motorerna som tagits till ett säkert område på flygplatsen för vidare undersökningar.

Samtidigt väcker rapportens fokus på piloternas agerande frågor. Hur sannolikt är det att båda bränsleswitcharna – som är separata – oavsiktligt hamnar i avstängt läge sekunder efter start? Finns det möjlighet att en teknisk glitch eller ett systemfel kan ha spelats in trots att det inte påvisats än?

Första haveriet med en Boeing 787
Air India-flygningen var en internationell långdistanslinje på väg mot London Gatwick och var fullbokad med passagerare från flera länder. Det är den första totalhaveri av en Boeing 787 någonsin, vilket gör haveriutredningen extra uppmärksammad globalt. Branschen lär följa de fortsatta analyserna mycket noga – inte minst när det gäller hur säkra moderna cockpitsystem är mot både mänskliga och tekniska fel i de mest kritiska faserna under flygningen.

Behov av djupare analys och öppenhet
Än så länge är det en preliminär rapport som lämnar fler frågor än svar. För alla i flygbranschen blir nästa steg att noggrant analysera om utbildning, rutiner, tekniska system eller mänskliga faktorer måste förbättras – så att en liknande tragedi aldrig kan upprepas.

Länk till preliminärrapporten:

Skriv en kommentar

Kommentarer

Bertil 1
2025-07-13 15:21

Jag tror inte att det undgått någon läsare här att det är en preliminär rapport. Det gäller att ha en hårdför ordförande som verkligen är opartisk i denna haveriutredning. Här kommer flygbolaget att göra allt för att få det till ett tekniskt fel, vilket inte är omöjligt. Boeing kommer att göra allt för att få det till ett pilotfel som också är möjligt om det handlar om någon som är självmordsbenägen.

Mark
2025-07-13 14:32

Den preliminära rapporten skickar ut ett meddelande till omvärlden som drar slutsatsen att piloten förmodligen:

1. Led av psykisk ohälsa
2. Stängde av motorerna
3. Förnekar att han stängde av motorerna
4. Tog sitt liv
5. Klassas som terrorist i sin handling

Olle
2025-07-13 14:07

Därför det är inte en fullständig haverirapport. Det är en preliminär………. läs igen PRELIMINÄR…

Bertil 1
2025-07-13 10:20

@Per, jag tar tillbaka det jag skrev tidigare. Du har rätt, det är ingen utskrift av radiotrafiken mellan flygplanet och TWR som är beskrivet i rapporten. Det är en beskrivning av händelseförloppet. Lite konstigt att man inte ordagrant har skrivit ut exakt vad som kommunicerats, det brukar man göra i en haverirapport.

Bertil 1
2025-07-12 16:44

@Per, de finns redovisade i rapporten. Inget att hämta där om något som skulle bidra till någon lösning.

Per
2025-07-12 16:05

Det vore nog en bra ide att offentligöra ljudfilerna från cockpit och tornet.

@Tower
2025-07-12 15:57

Det påståendet var fake news

Pope
2025-07-12 15:08

Okej, men om piloten vill ta livet av sig så är det ganska märkligt att han sätter switchen tillbaka till RUN, bara en parantes. Och sedan är det obegripligt om Boeings system inte kräver att “power lever” ska var i idle för att kunna stänga av motorerna/bränslet.

Bo Henriksson
2025-07-12 14:42

Det rapporteras att FDR:en (som registrerar tekniskt data, inte ljud) visar att båda switcharna har flyttats från RUN till CUTOFF till RUN just efter start. Det utesluter isåfall ett mjukvarufel eller liknande.
Alla sådana här kritiska knappar och kontroller är alltid skyddade och konstruerade på så vis att dom inte kan aktiveras av misstag av nån armbåge, en förflugen checklista eller så.
På ”mitt” flygplan kan man dessutom bara stänga av motorn genom att både vrida ett reglage till OFF och ”gasreglaget” är på tomgång. Den logiken har uppenbarligen inte Boeing.

Tower
2025-07-12 14:26

Men vad hände med uppgifterna som kom ut direkt efter flygkraschen, att piloten sände till tornet: “Mayday…no thrust, losing power, unable to lift.”

Anna
2025-07-12 14:02

Lek med tanken att det faktiskt skulle vara ett tekniskt fel, hur mycket skulle det kosta Boeing och resten av flygbranschen?

Livorno
2025-07-12 13:53

Visar återigen att det kommer att bli betydligt säkrare att flyga när Airbus och Boeing introducerar flygplan med bara en person för viss övervakning ombord och alla beslut och manövrar tas från markkontroller. Vi är snart där. Pilotfelen börjar bli alltför vanliga.

ABC
2025-07-12 13:01

Vad sitter runt om de nämnda switcharna och borde inte något system reagerat?

Johnny
2025-07-12 11:06

Air India är inte ett flygbolag som jag skulle resa med

Magnus
2025-07-12 09:24

Sannolikt inget mjukvarufel, en switch stängs av och 1 sekund senare den andra. Fullt normalt tidsspann för att släcka båda motorerna. Sen kan det ju också vara så att piloten som gör det kan ha sagt “why did you cutoff?” fast han gjorde det själv för att skydda familjens stolthet exempelvis. Indien är lite annorlunda kulturellt. Vi kommer nog aldrig få någon klarhet i vem som gjorde vad här. Men sannolikt är det ju avsiktligt.

Cockpit
2025-07-12 04:22

…men om man ställer frågan “why did he cutoff”, så måste det ha varit en tredje person i cockpit, eller är rapporten så usel att man inte ens kan skriva korrekt?

C:/
2025-07-12 01:28

Kan det vara ett mjukvarufel som vi aldrig kommer få klarhet i?

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500