
40 år och fortfarande kaxiga: Ryanair går till attack mot EU
Publicerad den 11 juli 2025– Det är oacceptabelt att EU-kommissionen står passiv medan flyget stängs ner gång på gång av strejkande franska flygledare, rasade O’Leary i ett öppet brev.
Enligt Ryanair hade över 90 av dessa inställda flygningar kunnat undvikas om överflygningar över Frankrike skyddats under strejker, något flygbolaget menar borde vara EU:s ansvar att säkerställa. Kritiken mot von der Leyen är inte ny – O’Leary menar att hon bara ger tomma löften om att genomföra ATC-reformer, utan att visa några konkreta resultat.
Samtidigt rekordhög efterfrågan
Trots utmaningarna med ATC-strejker rapporterar Ryanair fortsatt stark efterfrågan i sommar. Populära destinationer som Spanien, Italien, Grekland och Marocko fortsätter att locka resenärer.
– Bokningarna är starka, priserna går upp. Vi ser ingen anledning att ändra vår prognos, har O’Leary kommenterat inför kvartalsrapporten som släpps senare i juli.
Bolaget förväntar sig att resultatet efter skatt för räkenskapsårets första kvartal ska fördubblas jämfört med året innan.
Ryanair förväntar sig faktiskt en fördubbling av resultatet efter skatt för det första kvartalet (juni-augusti) i räkenskapsåret, tack vare den starka efterfrågan inför sommaren och de ökade biljettpriserna. Och trots ATC-problemen ligger kabinfaktorn hittills i år kvar på 95 procent.
Ryanair 40 år – från liten irländsk aktör till Europas jätte
Den 8 juli firade Ryanair 40 år i luften. Från starten 1985 med ett enda plan mellan Waterford och London har flygbolaget vuxit till att bli Europas största flygkoncern sett till flottans storlek, linjenät och passagerarvolym. Med över 550 flygplan, nästan 3 000 dagliga flygningar under högsäsong och mer än 240 destinationer är Ryanair en av kontinentens verkliga flygjättar.
Lågprisstrategin med låga biljettpriser, högt kapacitetsutnyttjande och intäkter från tilläggstjänster har gett bolaget en position som både resenärer och konkurrenter måste förhålla sig till. Dessutom fortsätter flottan att moderniseras med nya Boeing 737–8200 ”Gamechanger”-modeller som ger både lägre utsläpp och fler säten.
Fokus på prispress och tillgänglighet – men också på kundens bagage
Samtidigt som bolaget växer fortsätter Ryanair att justera sina produkter. Bland annat ökar de nu måtten för den kostnadsfria underseat-väskan från 40x25x20 cm till 40x30x20 cm – en tjugoprocentig större volym, som en del av en anpassning till nya EU-regler om handbagage.
För resenärer betyder det mer flexibilitet, även om måtten fortfarande är mindre än exempelvis easyJets eller WizzAirs.
Kommentarer
Ryanair biggest scamming airline.when you gona check in online its not working then when you are at gate they charge big amount for checking in at desk.thats one of the reason they double there profit.
Pengar,pengar,pengar
Man kan nu sitta var som helst och dirigera planen,,,behöver inte vara franskt över Frankrike,, eller brittiskt över england etc…dessutom med AI blir det ännu enklare. Hoppas många flygledare kan sparkas
Ge flygledare bra arbetsmiljö arbetstid och lön så kommer det fungera mycket bättre än en opålitlig dator.
När det det blir pilotlöst i cockpit blir det det även för ATC.
Ersätt flygledarna med AI skulle få ett bättre fungerande system då.