ARN bana 01R – redundant?
Vad är grejen med landningsbanan 01R? Väldigt sällan som man ser den användas samtidigt som vissa aktörer – läs svensk näringsliv – tjatar om en fjärde landningsbana i samma nordsydliga riktning för att öka kapaciteten. Märkligt att man inte jobbar med en redan befintlig bana istället. Någon som vet?
svar
Klarar Arlanda sig på två banor nu, mitt i deras högsäsong, varför i hela världen skulle man behöva fyra?
Lite hårt att gräva i den frusna marken under vinterhalvåret?
Jag håller med om att man borde kunna förlänga Bana 3 söderut med inflyttad tröskel för att kunna erbjuda tunga starter och redundans för långdistansflyg med avseende på Bana 1. Det verkar som att man i den senaste utvecklingsplanen har kommit fram till en sådan lösning på s.16 (fantastiskt!):
https://www.swedavia.se/globalassets/framtidens-flygplats/kapitel-1—executive-summary_v-01-00.pdf
Behövs ingen 4e bana på Arlanda. Arlanda behöver dock gå en kurs i hur man optimerar trafikflöden, framförallt i peaktider. Det är väldigt dålig optimering på Arlanda.
Dock bör man ev se över att förlänga både 08/26 och 01R/19L till 3000m och därmed täcka in olika väder och vind.
Jag tycker inte heller att en 4e bana behövs, men det finns motiv till varför man kollar på en till redan nu.
Att bygga en ny bana kommer ta minst 20år. Så när man pratar om en ny bana så kollar man givetvis inte på dagens trafik utan på vad prognoserna säger om 30-40 år.
Just nu är Bana 3 avstängd pga. banarbete sedan ett par månader tillbaka men kommer att öppnas snart igen enligt:
https://www.swedavia.net/airport/arlanda/airportinformation/Sidor/banunderhall-bana-3-01r-19l-samt-twy-w.aspx
Just nu så är bana 01R/19L stängd för underhåll, varit stängd sedan i våras och ska väll öppna någon gång i augusti. Varför man gör det mitt i sommarpiken är bara swedavia som kan svara på
De håller på att bygga om / renovera den. Det pågår tills ca mitten av augusti
(Banarbete)
Byggs om i sommar så har varit stängd i månader, ny beläggning och sensorer under som möjliggör förarlös snöröjning.
Det behövs ingen fjärde bana på Arlanda, bana 01R/19L är ett feltänkt från början vad gäller banlängden. Den är 2500m och måste förlängas 500m för att kunna tillfredsställa behov för starter av LH trafik vilket den inte gör idag. Den kan förlängas söderut men kan då ha inflyttad bantröskel i söder ( 01L) för landing. Så fungerar det i Köpenhamn CPH vad gäller bana 04L/22R där bantröskel är inflyttad i NO. På så vis har man vid behov full banlängd för starter. Mall of Arlandas ledning har ingen flygoperativ förståelse tyvärr.
bana 01R/19L är för tillfället stängd. Dom jobbar just nu på den, men öppnar igen någon gång i augusti.
Att en fjärde bana skulle byggas tror jag inte på. Speciellt inte inom snar framtid.