Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Olika banor vid start/ landning

Tråden startades av Markus

Hej.
Var på utkiken på Arlanda på förmiddagen idag ( den vid nya banan).
Flygplan startade typ österut ( om jag kan mina väderstreck ) men landade norrut. Eftersom jag är lite intresserad kollade jag vinden och den var nordlig då på 7knop. Är det inte mer gynnsamt att starta i motvind också? dom har ju två banor i syd/norr riktning, en för start en för landing.

Dom som som startade österut skulle alla söder ut men började sin sväng norrut ( höger ) och runt typ över Arlanda igen. Varför? Känns meningslös när det borde vara närmst att flyga vänster.

Kanske är korkade frågor men är nyfiken 🙂

Publicerad den 2014-07-12 20:44
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

FL TMC Stockholm
2014-08-04 20:46

Eftersom jag jobbar på inflygningskontrollen tänkte jag komma med ett litet inlägg här. Vårt luftrum kring Arlanda är enkelt förklarat uppdelat så att det flesta ankomster till Arlanda kommer in söder, österifrån eller norrifrån och de flesta starterna startar ut åt väster och sydväst. Förutom detta har vi Brommatrafiken som ska korsa alla dessa flygbanorna. Detta beror på att det är viktigt för flygbolagen att få kontinuerligt stig till marschjöd samt sjunk under inflygningen. Detta för att spara pengar då det drar mindre bränsle än om man hela tiden får plana ut stig eller sjunk för att man har korsande/konfliktande trafik.

En annan aspekt är att vi försöker landa så nära minsta tillåtna säkerhetsavståndet som möjligt (2,5 NM/5 KM) mellan två landande flygplan på kort final. För att kunna åstadkomma detta behöver man skilja huvudelen av starterna från eventuellt konfliktande ankomster för att kunna sekvensera ankomsterna effektivt OCH säkert.

För övrigt finns miljöregler som gör att vi inte får flyga närmaste vägen, praktexemplet där är “no fly zone” över Märsta och Sigtuna.

Alltså om man då landar från söder på bana 01L och startar på 08 österut och ska till exempel till CPH så blir det en riktigt lång omväg västerut tills man är fri från Sigtuna innan vi får klarera direkt. Det går alltså inte att ha ett förfarande med högersväng direkt söderut får då kommer man inte att kunna ge kontinuerligt stig till starten eftersom landningarna söderifrån som måste sjunkas kommer på kontra.

Frågor på det?

TL
2014-07-27 09:36

Kolla valet av utflygningsväg som SK24 tvingas att göra?
Man fattar ingenting!
http://www.flightradar24.com/SAS24/3eafb62

08/26
2014-07-13 11:25

Man kan starta och landa i kraftig medvind,bara det inte stör Väsbyborna

ole...
2014-07-13 02:19

som sagt.. tänk om ATC fick använda banorna effektivt istället för som idag… Tyvärr för miljövillkor och flygplatsägarna det omöjligt…

Nisse
2014-07-12 21:50

Nordlig vind och off-peak:

Landa 01L och starta bana 08.

Allt enligt bestämmelserna i AIP.

Se punkt 7.1.1 i
http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESSA/ES_AD_2_ESSA_en.pdf

TL
2014-07-12 20:52

Du är inte den första som tycker att trafikledningen agerar konstigt här på forumet.
Man undrar ibland vad de gör eftersom man ska vara så effektiv i allt annat jämt?

Pilot
2014-07-12 20:48

Troligen startade dom åt olika håll för att inte krocka med plan som flyger åt andra hållet.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500