Finns underlag för ett Nytt Nordiskt flygbolag
I flera länder är det 5-10 ggr billigare att flyga ex USA, Sydafrika, Australien trots icke utflaggad crew, fackavtal etc
Svenskt och Nordiskt flyg är ineffektivt och dyrt.
Tror BMA försvinner nu med nya regeringen nästa helg,
det skriver om kartan för inrikes helt.
Den nya prisjämförelsen som sajten Goeuro.com genomfört visar att en flygresa i Finland i snitt kostar 986 kronor per 100 kilometer (138,9 dollar). Det placerar vårt nordiska grannland överst på listan.
Sverige finns inte på tio i topp-listan men det är däremot Danmark med en sjundeplats. Här kostar en flygresa i snitt 485 kronor, skriver Svenska Dagbladet.
Billigast är flygresorna i Indien där 100 kilometer i snitt kostar 73 kronor (10,36 dollar).
Dyraste flygresorna
1. Finland, 986 kronor per 100km
2. Schweiz, 888 kronor
3. Litauen, 829 kronor
4. Österrike, 661 kronor
5. Estland, 566 kronor
6. Tjeckien, 550 kronor
7. Danmark, 485 kronor
8. Island, 474 kronor
9. Georgien, 419 kronor
10. Japan, 400 kronor
Billigaste flygresorna
1. Indien, 73 kronor per 100km
2. Malaysia, 81,2 kronor
3. Sydafrika, 83 kronor
4. Australien, 87 kronor
5. Spanien, 94 kronor
6. USA, 99 kronor
7. Turkiet, 113 kronor
8. Italien, 119 kronor
9. Ryssland, 120 kronor
10. Polen, 132 kronor
svar
till en annan Thomas
ang finansieringen
Kommunerna lägger mångmiljonbelopp på runways ute i landet,
vilken funktion har de i att få flygförbindelser med passagerare till sin ort, är det inte smartare att lägga pengarna på en fräsch operatör.
Ett bra ex är Gotland som fått ner flygpriserna avsevärt med bättre förbindelser när de engagerade sig i själva operationen till och från ön, om även de hyr in kapacitet, de investerade inte i landningsbanorna och byggnader.
Oavsett vad man tycker om Ryanair, de har lyft upp småorter över hela Europa med trafik och tillväxt, och blivit Europas no1 flygbolag,
som ingen kan hota, då de kör branschens effektivaste
affärs modell, drakarna vaknar nu och försöker svara med egna lågprisbolag vilket historien visar inte går. British GO,
SAS Snowflake etc
Tror drakarna nu darrar när även affärs segmentet attackeras av FR.
De länder där det är billigt att flyga har alltid minst ett effektivt flygbolag som gått i front line och visat hur göra och vilka låga priser de kan erbjuda, ex i USA South west eller Australien där Richard för några år sedan skickade in 250 miljoner till Brett som startade Virgin Australia som snabbt konkurrerade ut Ansett.
Ansett hade över 10.000 anställda, Virgin då ca 5.000 körde dubbelt så många pax, klart Ansett konkade,
Där ligger nu priserna 10 ggr billigare än här på inrikes. Den här modellen skulle gynna glesbygden och mindre orter i Sverige som snabbt nu avfolkas.
Ett effektivt lågprisflyg, Sverige har som Australien stora avstånd inrikes, en marknadsundersökning har nu gått ut till alla regionala flygplatser i Sverige.
till annan Tomas
arbetar på detta, idag går/flyger dessutom konkurrenterna på knäna/landställen, så inte helt säkert de kan svara med prisdumpningar.
Affärsidén; köra bara prime time morgon kvällsflygningar
med ca hundra stolar slå ev ihop två städer till ARN,
köra lågränte Jets (lite äldre) Fokker eller CRJs
Stenhårt förankra allt innan ute i kommunerna,
förhandla ner avgifterna ordentligt på flygplatserna, idag kämpar många flygplatser för sin överlevnad, kommunerna vet att det är slut om de inte har flygförbindelser, det är därför Svenska staten pytsar hela tiden in pengar till SAS, utan förbindelser inrikes stängs blodflödet av och patienten dör, det är inte för att de gillar SAS.
Självklart kontraktera näringslivet i förväg.
Stänger den nya regeringen ner BMA finns goda förutsättningar att lyckas. Väntar på detta beslut.
Tror nog du har en poäng men vem vill finansiera en nysatsning..
Svensk, Norsk och Finsk domestic är överprissatt
även om USA har en tot beskattning på ca 25%
(vi ca 50% beskattning overall)
innebär med Skandinaviska förhållanden att
det är 10 ggr billigare att flyga där,
med rättvis skattejustering blir det 9.5 ggr billigare.
Felet är även för stora plan med för höga ränte och fuel kostnader, gäller både SK och DYs operationer på inrikesnäten även med Malmös nya CRJs inrikesplan.
Korta leggar med freqvenser bara på prime time, med plan som uppbär låga ränte och drifts kostnad kan enkelt konkurrera.
Sverige har inte ett enda bolag känns det som nästan, jag vet faktiskt inte om Sverige har ett flygbolag man kan resa på semester med?
Talar om flygbolag som har flygplanstyper från Airbus 319 och Boeing 737 och som är större i storlek.
Andra länder startar och satsar hela tiden men i Sverige är det total dött!
http://www.di.se/artiklar/2014/9/10/storsatsar-pa-lagprisflygningar/
Det går ju inte att jämföra siffror rakt av utan dessa måste jämföras mot konsumentprisindex i respektive land. Hur ser det ut då?
Oing, Boing,
Du har så mycket ilska i dig. Okunskap beror det på. Till den mörka sidan det leder….
Köp en sista minuten resa! Var glad!
Det finns underlag för en ny Nordisk Biltillverkare också. Statistik och realitet är 2 skilda saker
Japp, få som bemästrar det…
…det var därför jag valde att vara övertydlig i mitt ironiserande.
Ironi i det skrivna ordet är det få som bemästrar.
Således tolkar jag dig som du skriver.
Om någon skribent här kan påvisa ett högre iq än undertecknad ska jag äta upp mitt noshjul.
Gör testet på mensa.
Boing
Ååååh vad det är svårt med ironi…
(humor och intelligens går ofta hand i hand)
Jag tycker vi ska ha samma priser på flygresor som Indien har.
Faktum är att jag tycker allt ska vara som i Indien.
Såklart det finns utrymme men är jämförelsen relevant dvs ta den hänsyn till skattesatser?
Boing