Major Airlines retire the dated Airbus 340
Thai, Virgin Atlantic and China Eastern, have all anounced last A340 flight. The type is old and cant compete with modern aircraft
svar
Fingerproblemer, det skulle stå B-787-9
Air Tahiti Nui skal bytte ut A-340 med B-788-9
Begagnade A340 kan man få från Airbus Asset Management. Nytillverkning lades ner i 2011 och det finns ingen chans att få nya A340. Kolla Airbus.com.
Kommentarer på Airbus.com om 4 motorer och ETOPS är löjliga. Det finns många andra anledningar än motorbortfall som gör att man behöver en-route alternates.
Enligt Airbus slutade produktionen av A340 år 2011 när flygbolagen vände ryggen till. “Success story” är relativt.
A340 går fortfarande att beställa!
Ej nedlagd.
Försäljningsmässigt nedlagd. Inte en order på flera år.
Enligt Airbus.com så finns A340 med bland de flygplan som produceras. Under rubriken “Aircraft families” finns A340 med.
Under rubriken “Out-of-production aircraft” finns den inte med.
A340 fanns på ritbordet innan nya ETOPS regler infördes.
A340 har sin plats men den är som BMW inte bland de som säljs mest.
A340 och A330 har mycket gemensamt. Men ETOPS idag kräver inte fler än två motorer för de flesta flygningar. Ett flygplan med färre motorer är billigare i drift.
“Skall jag då svara med något löjligt B747-inlägg?”
Till skillnad från A340 som avvecklades efter mindre än 400 flygplan, så är 747 fortfarande i produktion. Mer än 1500 flygplan har levererats.
Vad var det du skulle säga?
Boeing har säkert ngn längre variant på G av B737.
Jag tror knappast att dom låter Airbus få ett eget segment av markanden som det tydligen ? finns pengar att tjäna på.
Gud…
Greta 🙂
B.S
Vilken prognosmakare?
En prognosmakare tror stt Airbus kommer få in uppåt 500 beställningar under 2015 /16 på A321Neo och A321NeoLR , dom stora USA bolagen står i farstun och kommer att lägga jättebeställningar på typen. Den som lever får väl se, SAS borde beställa A321NeoLR snarast innan kön blir för lång och leveranserna blir långt borta tidsmässigt
Airbus ökar takten efter rekordbeställningar.
http://www.svd.se/naringsliv/airbus-okar-takten-efter-rekordbestallningar_4369291.svd
Sorry lad!
A340 kom 1991. ETOPS reglerna fanns redan 1985 (Boeing 767). Du menar att Airbus inte visste om ETOPS när de designade A340?
Hela A340 produktionen är nerlagd för att flygbolagen föredrar den mycket överlägsna Boeing 777, som finns i följande grundversioner: 777-200, -200ER, -300, -300ER, -200LR, 777F och 777X.
A340 flyger jag hellre än B787 i varje fall.
Jag skulle bara sitta och lukta efter brandlukt i en B787, dvs om ens planet dyker upp vid gate i tid för avgång…..
En B787 må vara NÅGOT modernare, men den är f-n så mycket mer högljudd i kabinen!
Selektiv läskunskap ser jag. DET STÅR A340-300 och 600. ! ! !
A340 var rätt när den utvecklades. Det var INTE Boeing som tog död på den, det var nya ETOPS regler. Om du skall föra en debatt så bör du hålla dig till fakta, inte åsikt. Om du vill framföra din åsikt, så skriver man:
Enligt min uppfattning, så. . . . . . .
Lär ni er inget i Gymnasiet nu för tiden? ?
Mvh/Aviator
PS. Kolla orderboken på 777-200LR
Jag har “fly by wire” lika som B777.
Majoriteten av världens flygbolag undvek detta “fantastiska” flygplan som nu har lagts ner efter att endast ett fåtal (jmft med 777 och 747) har tillverkats. Ett flygplan som aldrig borde ha producerats. Men den hade side stick!!!!! Som F-16.