Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ul-B eller segelflyg?

Tråden startades av Tobias

Hej!
Har efter väldigt lång tid bestämt mig för att börja flyga på hobbynivå. Har testat flyga ett Dynamic wt9 som då går under Ul-cert några gånger och jag känner verkligen att detta verkligen är värt att satsa de förhållandevis små pengarna på. Dock började jag fundera på segelflyg mitt uppe i allt och tänkte att det kunde vara roligt.
Så jag tänkte att jag kan väl ta nån provlektion till sommaren (om det inte går i vinter?) för att testa även det.
Men skulle vilja höra eran åsikt om det hela. Några för och nackdelar för respektive cert?

Själv kan jag tänka mig att ul blir lite dyrare i längden då hyra och bränsle är högre än segelflyg. Dock kanske det är en överkomlig summa utslaget på ett år?
Ul kan man ju flyga lite längre sträckor med och använda som ett alternativt men dyrare transportmedel.

Segelflyg däremot är ju lite mera sport. Kanske mer adrenalin inblandat? Då många flyg är godkända för någon form av akrobatik. Skulle kunna tänka mig att man blir en bättre pilot om jag får säga så, då man använder sig av så mycket annat än en motor för att stanna i luften.
Men här kommer ju det att det inte är något transportmedel. vilket jag tycker är ett stort minus.

Så vad tror ni?

Publicerad den 2016-01-10 23:32
Skriv ett svar
Antal svar: 2

svar

Tessan
2016-08-14 22:54

Du kan väl ta båda, själv har jag börjat med UL-B och hoppas bli klar till våren och förhopningsvis klarar jag mig med ca 50 000 sek mot ca 150 000 sek för ett PPL. Så fort jag blir klar med mitt UL-B kommer jag fortsätta med Segel cert. Sen får vi se om det blir mer?

Om jag vill ha ett PPL efter det så är det bara 3 timmar för att få ett PPL.

Eftersom det är så mycket mindre pengar med UL så tycker jag du ska börja med det.

/ T

christian
2016-01-12 01:25

Med segelcert får du racing och AVA-tävlingsmoment samt möjlighet att flyga in dig på motorseglare som funkar utmärkt som transport och inte inte har de viktbegränsningar som UL dras med.
Väljer du LAPL-segelcert så kan du när du har ca 20 timmar motorseglare flyga in dig på PPL kärror efter teori och minimum 3 timmars inflygning(du måste klara en uppflygning) Ny trevlig regel!
Mer adrenalin om man gillar tävling eller bara racing mot sig själv!

Segel är bra om man tänker sig att flyga en hel del då det blir billigare per flugen timme ju duktigare du är. Segel går att bygga på med AVA, IMC, och motorseglare samt självstartande segelflp(SLG). Segel går att tävla i. Förhållandevis billigt och enl mig extremt rolig flygning. Sen blir man ju inte så orolig om motorn råkar stanna på en motorseglare glider rätt ok ändå och ger således bra säkerhet.

UL är bra om man vill komma i luften på ett billigt sätt och nöjer sig med det. Det finns en del jätteläckra UL-kärror typ Dynamic. Begränsat iom att man ej kan bygga på med flera behörigheter. Lite dyrare cert än segel.
Fast det man väljer beror till stor del vad som finns där man bor.

Mina små tankar… det finns andra bra åsikter också.

Bevakning

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500