Intervju hos Cimber
Någon som har varit hos dom på senaste?
Några tips på hur det går till?
svar
Söker cimber personal nu? Var söker jag?!
Stämmer inte alls, varken att testerna skulle vara svårare (har gjort båda) eller att det skulle vara bättre på JetTime.
Hade valt Cimber alla dagar i veckan. 🙂
Ang gruppövningarna så finns det ett antal olika varianter (olika kollegor har haft olika uppgifter), men principen är att gruppen får en huvuduppgift att lösa (en frågeställning), och varje deltagare ett antal ledtrådar. Med hjälp av ledtrådarna ska man gemensamt komma fram till lösningen på uppgiften. Det är lite som Cluedo om någon minns det gamla brädspelet där man skulle lösa ett mordmysterium, dock inga mord i Cimbers uppgifter 🙂 Men svaret på uppgiften är ointressant, det som är intressant är hur alla bidrar och agerar i samband med att försöka lösa uppgiften. Precis som CRM är fokus i simulatorn så är gruppuppgiften ett sätt att se hur personen agerar i grupp under tidspress. Absolut inget som går att förbereda sig för.
Bättre jobb på Jettime? Ursäkta? Undra då varför c:a 50% av de nyanställa piloterna på Cimber kommer från just JetTime. Piloterna flyr JetTime så fort det bara går…
Hur går gruppövningarna till någon som kan ge ett brett exempel?
Stort tack för svaren!
Visste att man kunde hitta lite vett i forumet. 😉
Testerna till Jet Time är lite tuffare men i gengäld får du en mycket bättre arbetsmiljö och en bättre erfarenhet att ta med dig inför framtiden.
Oavsett så önskar jag er alla lycka till!
Det CRJ900 skriver stämmer alldeles utmärkt. Processen är professionell och mycket trevlig. Det är ingen som sitter där för att sätta dit någon utan för att få ett bra grepp om vem det är man har att göra med.
När jag var där var det 50% som klarade sig vidare.
Lycka till.
Hej,
Det är SAS som sköter rekryteringen åt Cimber och det är EXAKT samma process som för SAS intervjuerna.
Innan du kommer på intervju så får du login till tre webbaserade tester, tar c:a 45 minuter per test. Ett personlighetstest där du får ett stort antal frågor med påståenden där då får välja det som passar bäst på dig. Andra testet är ett rent logiktest/rumsuppfattning där varje uppgift består av fem figurer och du ska välja ut den sjätte. Det sista är ett läsförståelseprov där du får en ett antal texter som efterföljs av ett antal frågor på vad som egentligen står i texten. Alla testerna är knepiga, men det är bara att göra sitt bästa och inget att förbereda sig för. Det behövs inte alla rätt, det räcker med att man är “medelmåttig” så är det ok.
Dag 1 är ett simulatortest på Center Air i Roskilde, du flyger en fixbase simulator som är lite av en hybrid mellan 737 och CRJ900. Två pass á c:a 45-60 minuter, ett pass som Pilot Not Flying och ett pass som Pilot Flying. Du får hemskickat i god tid profiler med farter och limitations, callouts, IAL-kort och flygplansdata som kommer från SAS-procedurer. Passet är även beskrivet i detalj, i korthet är det:
* Start ut på en departure
* Radar vectors till airwork
* Branta svängar
* Stigande svängar, sjunkande svängar, båda med specifika farter
* Radar vectors tillbaka för en ILS och missed approach på minima
* Pådrag och tillbaka för en full-procedur NDB med landning.
Allt i 100% rå-data, inga hjälpmedel!! Simulatorn är OK, men hopplöst känslig i pitchled.
Dag två består av en introduktion till Cimber och SAS, information av flygchefen i en trekvart, samt två intervjuer på vardera dryga timmen. Varje intervju är en one-to-one med en rekryterare som alla är piloter till SAS till vardags. Sammansättningen är en blandning av folk från Sverige, Norge och Danmark. Intervjuerna är helt personlighetsbaserade, dvs inga ATPL-frågor eller teknik eller liknande. Vem du är, varför du söker, vad har du för bakgrund, vad har du varit med om, hur har du hanterat olika situationer, hur skulle du agera i olika lägen mm. Intervjuarna är pålästa och skarpa, var beredda på ganska tuffa intervjuer.
Sist är det en gruppövning på c:a en 45 minuter där en okänd uppgift ska lösas i grupp och alla som varit med under intervjuprocessen (intervjuare, flygchefen, siminstruktören m fl) är med som obesrvatörer. Hos oss var vi 6 man på intervju med 8 observatörer. En “kul” övning, tyckte dom i alla fall 🙂
På kvällen efter dag två så har alla som har varit delaktiga i intervjuprocessen en överläggning, och dagen efter kan man förvänta sig svar om man har klarat sig genom processen eller inte. När jag var där så var pass-rate c:a 30-40% av de som kom till tester.
Allt är mycket proffsigt och vänligt, intrycket var mycket gott och alla gav ett trevligt och välkomnade bemötande men samtidigt är de två dagarna mycket krävande. Skulle man inte ha klarat testen så har man även möjligheten att ringa till Flygchefen för personlig feedback på vilket moment man fallerade på.
Hoppas du har lite mer info, lycka till! Det verkar bli ett bolag med riktigt bra stämning och kul verksamhet!
Har inte varit hos cimber men hört att de är samna gäng som intervjuar på sas.
Och där är de, simulator, två personintervju och gruppövning.