Landa på vatten
Vad får piloter läsa sig om detta?
Finns det nån speciell teknik/metod?
Ethiopian 767:a gick det inte så bra för
men USair A320 lyckad komma ned rätt.
svar
Att landa i Hudson River dar vattenytan var helt lugn och hjalpen anlande omedelbart ar en sak. Att landa i havet med hoga vagor och ingen tillgang till omedelbar hjalp ar en helt annan sak.
737:an i Micronesien i förra veckan höll väl lika bra som Airbusen? Förmodligen har man använt ungefär samma kalkyl vid strukturberäkningen.
@Tomas, det är inte så lätt. Hamnar du under vatten som dessutom kan vara kallt ändras förutsättningarna totalt gentemot ett teoretiskt resonemang i fåtöljen.
Klarar du hålla andan en minut ovan vatten blir de bara 50 sekunder i en verklig situation med stress. Du blir lätt desorienterad och vet inte vad som är upp eller ner. Hittar inte hur du öppnar säkerhetsbältet mm.
En som testat, som tur var det övning med personer som hjälpte till!
I slutet av kursen klarade jag det.
var det inte så att de flesta omkom på Ethiopean därför att paxen i kabinen blåst upp flytvästen istället för efter de nått ytan, det är ganska enkelt följ bubblornas väg sparka hårt uppåt sen inflate när Du ser himlen. Undra hur briefingen gått till innan flighten och straxt innan impacten?
Sulliman var väl även segelflygare van att sätta ner planet där det finns fri yta,
vatten är bra även för ett trafikflygplan då vattenytan fungerar som bromsar med lite nose up attityd, sen måste ju lite cred gå till Fransmännen som byggt planet,
det utsattes för kraftig g force.
Det finns utbildningar hur man skall hantera sådana situationer.
Har deltagit i sådana utbildningar. Under Water Escape.
Bla. https://www.nordtac.com/project/huet-flygfart/
Är du inte förberedd/utbildad är risken mycket stor att det slutar med en katastrof.
Blir jag tvungen landa på vatten behåller jag ställen infällda.
De får inte lära sig ett endaste dugg om detta!
Och när väl frågan dyker upp så handlar det bara om man ska ha ställen ute eller inte.
Varför tror du så många flugit rätt ner i backen i syfte att nå närmsta plana asfaltsyta med tillhörande crewbase och flygledartorn?
USAir hade också de absolut mest perfekta förhållandena samt en otrolig tur
Air Niugini med en 737-800 missade banan och landade i vattnet. Alla klarade sig och evakuerades
Ethiopian hade minst en helgalen kapare i cockpit och inte en droppe kvar i tankarna… USAIR hade i varje fall arbetsro.
Flyger man över vatten kan det väl vara bra att tänka på att klara ett “om”.
Ibland, tyvärr, får bara trams till svar här.
Jag fick lära mig att det är bättre att landa på en lång, rak och platt asfaltsbit.
Låt bli att landa på vatten.
Prefer ditching parallel to the swell.
If that causes a strong crosswind, ditch into the wind.
In all cases, touch down with a pitch attitude of approximately 11 °
Minimize aircraft vertical speed.
Saxat Airbus ovan. I övrigt conf 1 med stället uppe.
Det jag fick lära mig i flygskolan var att pontoner/flottörer är det bästa för detta ändamålet.