City Airline
Hur är villkoren för piloter? Får man betala rating själv? Roster? Lön m. tillägg? Antar att det kommer att ändras en del med nya satsningen men hur ser det ut nu?
svar
Mullemeck din pompösa meckarnisse, du har mycket åsikter för att vara en skruvare. Håll dig till det du kan (skruva och olja in saker) istället för att säga vad vi piloter kan och inte efter 500h. Det är ingen som sitter och säger att 500 timmar är jättemycket tid men det är en hyfsad grund för att kunna kalla sig pilot. Man lär sig hela tiden, det gäller även de som har 10000 timmar och är kaptener.
Du kan inte jämföra era slöa och eviga felsökande meckartimmar med aktuell blocktid. Som du själv skrev, sluta snacka en massa “smörja” om saker du inte vet något om…
Oj vad ni tjafsar om tid och erfarenhet, ALLA måste bygga sin erfarenhet och med tiden som pilot blir man uppgrad till kapten och några år senare en bra rutinerad sådan. Som i sin tur kan flyga med MPL piloter och ge dem fortsatt utbildning, det är lite mer krävande kan jag lova. Har flugit tung luftfart med MPL killar/tjejer och som vanlig line kapten kanske man inte tycker att get är så lattjo alla gånger. Just den attityden som nämns i tråden att styrmän känner sig rutinerade och komfortabla vid sina 500-1000h märker vi kaptener också. Vi kan också skilja av de duktiga rutinerade mekarna från de relativt nya i yrket lika lätt.
Håller med Erik varför är lowtimers sämre piloter än de som är erfarna ??
Dessutom så måste ju alla trafikpiloter någon gång vara nybörjare på passagerarflyg eller hur. Att ta in lowtimers är ju dessuton väldigt ekonomiskt och i dess nya tuffare flygtider ett måste för att kunna hålla nere kostnader. Helt rätt strategi av City.
Okej Pillan,
Skrev att det bara var ett exempel! Vi loggar inte tid som piloterna gör! Självklart borde det vara kalender tid. Läs tråden.
Stämmer som “Tekniker” skrev. I mitt fall, mekaniker i 2,5år och resten som tekniker. Rated på sju olika flygfartyg. 3-4 tentor med luftisförhör på varje typ, 1 uppkörning med examinator på varje typ(simulator lr i kärran) samt praktik-syllabus:-) gjord för alla typer. Allt från 3-7mån på varje typ i mitt fall, beror väl på hur mycket man jobbat med den speciella typen tidigare eller storleken på flygplanet.
Inget ovanligt alls, finns dom med färre tid som löser felen snabbare än jag.
Sorry P,
Denna diskussion har nog inte mycket med din fråga om CityAirlines att göra….
Pillan Mek är man när man gått ut Telex V:ås flyg tekniker linje.Sen skall man jobba
2-3 år numer förr var det 3år yrkesskola telex bil mek.1 år flygteknisk utbildning för att få grund cert. sen är jag osäker på om det är 2 eller 3 år som mek. Förr 7 år.
sen är det 2-3 månaders cert ut bildning på en flyg plans typ.Brukar vara small body som första. Sen kan du kalla dig tekniker.Men då har man lärt sig vad man inte kan förhoppnings vis, och sen några års on the job training.innan man får erfarenhet.Full lärd blir man aldrig.
Okej Mulle:
Jag frågar igen, eftersom jag inte känner till hur din erfarenhet mäts för att bli kallad mek/tekniker……..
Är det antal kalendermånader, moment i en syllabys som skall bockas av ?
Behöver du fler exempel för att förstå min fråga ?
Kan bara hålla med dig Erik:Tråkigt att det har blivit så.Förr fanns det 3p ob så att det fanns en väg in och få erfarenhet .Men det vore bra om det fungerade så att man började med Taxi/frakt flyg.sen efter ett antal timmar börja som 2p ett antal år, innan man fick bli kapten.Att harva pa28 ger inget en sån har tom jag flygit.Och att ni får betala TR själva är skandal.Men det är väl så att vissa har råd och då vill inte Lågpris bolagen betala,och varför skulle dom göra det när finn tillräkligt många som betalar själva.Det är även lite så innom det tekniska.små bolagen anställer gärna tekniker med typcert,som SAS betal för.
200-800 timmar i all ära. Är fullt tillräckligt enl gällande regelverk eller hur? Det finns ju en efaren pilott i vänstersits som är det viktigaste tycker jag. Men all snack om att man är såååå erfaren och sååååå kompetent vid så låga timmar är ren smörja
Jovisst kan jag hålla med om att det vore bra med lite mer kött på benen. Ex köra frakt som du skrev, men tyvärr ser det inte ut så idag. För det första kostar flygutbildningen gissningsvis 600-700 000. Skall man sen själv sitta att få tid i en ex PA28 så kostar det 700-800 i timmen. Så ska man samla tid i små maskiner blir det väääldigt dyrt. Den tiden är tyvärr inte värd mkt när du skall söka jobb på bolag. Har du 300 eller 600 h SE spelar mindre roll.
Det är skrämmande hur många lärlingar som sitter i cockpit på ett passagerar plan i dag.Synd att inte flygvapnet finn längre som skolade piloter.då var dom erfarna när de gick över till civilflyget.Men borde inte gången vara att harva frakt med småkärror innan man får bli pilot på passagerar flyg.500 timmar motsvarar 125 dagar om man flyger 4 tim om dagen eller 4 månader.skrämmande.Skälv jobbade jag som mek 13104 tim som mek innan jag fick cert.sen fick jag jobba 18720 tim innan jag fick förtroendet att ta utestation.
Gör piloten det när han dricker kaffe, spiller cocacola på FMS displayen, läser Aftonbladet, går på dass osv osv….?.
Detta var bara ett exempel. Och Nä, man loggar inte timmar.
Mulle- Hur loggar man tid som meck/tekniker ?
Loggar man man actual när man vrider på skruvmejseln ? eller menar du arbetstid ?
Hmmm, vissa av er piloter är nogräknade i era timmar.. Det är först när ni passerat ex antal tusen timmar som ni fullständigt skiter i det. Då spelar det ingen större roll mer. 400-500timmar är väl för f..n ingen större erfarenhet, varför tjafsa om det? Så är det bara. Man måste börja nånstans och det är ju som rookie styrman. Har sett otroligt många styrmän/kvinnor bli kaptener och gjort detta med bravur. Men visst ska man ha en viss fallenhet för yrket också, gäller väl mekaniker/tekniker också:).
Men vad vet väl jag, har ju bara 400 timmar med praktik (prao), 4000 timmar som mekaniker och 29.000 timmar som certad tekniker.
Jadu mulle meck, det säger väl mer om er intelligens än om oss piloters… 😉 500h räknas som en hel del flygtimmar i sammanhanget och speciellt om det är kommersiellt. Däremot är man ju långt ifrån fullärd men fullärd blir man aldrig som pilot.
Det är därför du är mulle meck och inte pilot. Du har CPL vid min 200H (150) vilket innebär att du kan flyga komersiellt. That´s it!
400-500timmar, ojojoj??
På tekniska sidan kallar vi den erfarenheten likgiltig en prao-elevs…..
Har hört att en av deras piloter hade endast 400-500 flytimmar vid anställningen, och aldrig flugit “passagerarflygplan” tidigare.
Haha, ja du, tänk har du hört att EN av dom hade SÅ lite tid!!! Tyder väl på att många inne på det här forumet inte vet mkt om flyg. I princip alla bolag tar in lowtimers med 250 h och uppåt. Norwegian, Ryanair, City Airline, Malmö Aviation mfl. Inget konstigt alls….
Men när de senare behöver anställa så kommer dem självklart att anställa TFHS eleverna, eftersom de redan har behörighet på typen och redan gjort lite linetraining.
Till göteborgare: 400-500 flygtimmar är generellt sett ganska mycket, även om de aldrig har vart ett passagerare plan, de finns väldigt många som får jobb med enbart 200 timmar kolvmotor.
Det finns ett samarbete där TFHS-studenter gör sin line training hos bolaget som sista steg i deras MPL-utbildning. Studenten betraktas ej som en resurs under denna tid och är enbart där för sin yrkespraktik. Efter avslutad line training finns det ingen som helst skyldighet för bolaget att anställa studenten.
Nähä? Det var så jag tolkade det.