SAS nödlandar i Novo sibirsk.
Flyget från Shanghai har nödlandat i Ryssland! Problem med cabin pressure.
svar
@Trött, om jag minns rätt hadde DC 10 an flera problem, Cargo dörrar och motorer som föll av planet, dessutom väldigt top heavy, ingen höjdare direkt…
Sv sv. Nej, Dreamliners förknippas med bästa long haul flyg i världen. A340, det värsta.
Sv: Mavercik. Nonsense, säkertshetlanding og nödlanding ër ett och samma! Det var mycket dramatisk alla oksygen maskar utlösades, cabin pressure fall och tech problems.
Det ble vel også stilt fråger/spørsmål ved flytypen DH Comet. Slik jeg forstår det ble hele flåten satt på bakken fra 1954 til 1958.
@svABC DC-10 blev grounded 1979, fast det är väl inte modern tid i din värld.
Du var väl inte född då.
Dreamliner förknippas med Mardröm. Enda flygplan i morden tid som fått totalt flygförbud i 3 månader strax efter introduktionen.
Det var en säkerhetslandning INTE en nödlandning. Rätt ska va rätt och för den som vet någonting om flyg inser då att det är en väsentlig skillnad!
Dreamliner är dreamliner….gamla A340, är inte det.
@pf. Jag kan hålla med om att nivån på inläggen när det gäller båda Norwegian och SAS är väldigt låg. Tror det finns för många “fanatiker utan koll” på båda sidor.
Svært ofte er det på sin plass å sammenligne, det gjør også andre.
Og i debatt nytt/gammelt, minns jeg rett tok det ikke lang tid før en fabrikksny E-modell av Mercedes, sorry A-330, ufrivillig måtte stå litt på bakken i Søndre Strømfjord/Kangersuluaq.
Hur många B787 var det som fick flygförbud i mer än tre månader?
Gamla A340, A330, B757 och B777 var det som fick rycka in för att hålla trafiken igång.
Fortfarande trilskas B787, senast av mig kända Norwegian B787 fick landa på Island.
1 A340, gammalt plan 15-20 år, strandade i Novosibirsk, 1 A330 ochså, gammalt plan strandade i Washington.
För att förtydliga, det var en A-340 som fick problem.
Gammalt är bäst?
Bara så att det blir rätt här, den förste som blandar in Norwegian i denna tråd är signaturen pf, ett vanligt fenomen för övrigt.
Hur var det med de splitternya nya flygplanen B787 som fick flygförbud i månader??
Säkra och väl beprövade A330, A340 är betydligt bättre i alla lägen än nytt oprövat (B787)!
Den nya kabinen (“sprit nye indvendig med alskens komfort”) kunde inte förhindra kabintrycksproblem. Tycker inte att du skall diskutera teknik, när du inte begriper dig på det. Varför blanda in Norwegian?
Micke Johansson, selvklart kan man kritisere, og gi ros, både til SAS, Norwegian og andre bolag.
Men, når man velger en type kritikk, e.g. innhold, må man kunne forvente seg den samme type språk tilbake.
@ pf. Jaha, det är alltså för att Norwegian är ett norskt ägd bolag att man inte får kritisera det.. Undrar om det skulle vara okej att kritesera Norwegian om. det var ett danskt eller svenskt ägd bolag? Om nånting somt.ex. SAS gör ger anledning att kritisera SAS är det självklart helt okej att kritisera. Det samma borde gälla Norwegian.
Pierre, det er innsendere på dette forum, som i sin agitasjon mot et privat norsk flyselskap som har satt standarden. Da gir man noe tilbake, og det vises hvor vanskelig/svært det er å yte god service i deler av verden hvor man sakner handlingagenter og/eller facilities gjør at pax får problemer.
Selvfølgelig gjør SAS sitt ytterste for å løse oppsituasjonen. Til det kan det ikke være tvil, og i alle fall SKAL sitterheten ivaretas, her sannsynligvis ved trykkbortfall, standard prosedyre er vel ned til FL 100, for så å finne nærmeste egnede runway.
Jeg tror SAS har løst dette på en så god måte som “skurkene” i denne saken, det russiske byråkratiet har tillatt.
For fremtiden, i og med at det nå, etter sigende pågår forhandlinger mellom “våre” stater og Russland om fremtidige overflygingsrettigheter, så bør slike incidenter tas inn i avtalen. Dette KAN jo skje igjen, på begge sider.
Til sist Pierre, jeg har opplevd det (sannsynligvis som økonomiklassepax) beste og dårligste av SAS i år. En meget behagelig flyreise t/r USA i vinter. Da var jeg imponert over standarden og cc. På den andre side, SAS’s bakkepersonell og datasystemer imponerte ingen ifm reise OSL-LIS noe senere sist vinter.
Ha en fortsatt God helg, uten militærkupp og andre saker som forstyrrer flyet.
Nu är OY-KBA tillbaka i Köpenhamn efter att ha flugit hem på 3000 m höjd. Troligen lite enklare att reparera i Köpenhamn än i Novosibirsk