Medical klass 1 och brytningsfel
Jag har ett brytningsfel(svär -0.75 och cylinder -2,25 på båda ögonen enligt glasögonreceptet), är det då ett hinder för mig att skaffa Medical klass 1? Eller är det andra siffror jag behöver titta på? Det verkar ju inte va helt kört om man överstiger gränserna… men det är också lite halvluddigt formulerat när man läser, tycker jag.
Känns ju dumt att göra undersökningen i onödan om jag redan innan vet att jag kommer misslyckas på syndelen, därav min fråga.
Och OM det skulle vara så att mitt synfel är anledning att underkännas, finns det då möjlighet att korrigera detta med ögonoperation? Det sistnämnda känns dock som en sista utväg med tanke på att det verkar finnas en viss risk för ökad blädningskänslighet och försämrat konstrastseende.
svar
Tack för tipset Surkart!
Har pratat med ett av ställena i Sverige som gör klass 1 förstagångsundersökningar och på dem lät det väl inte helt hopplöst… Är man frisk i ögonen i övrigt står det i regelverket att det kan göras undantag från 2 dioptrids-regeln. Så håller tummarna för det!
Han har inte ett språkligt brytningsfel utan ett synfel haha det var dagens kommentar 🙂
Du får ha ett brytningsfel t ex astigmatism ner till -6 precis som du skriver! Du kan också enbart göra ögonundersökningen som kostar ca 2k, så känner du dig trygg efter det kan du fortsätta med undersökningen! Man måste inte göra hela class 1 i ett svep. Undersökningen är indelat i flertal moment som är enskilda, t ex ögon, hörsel, ekg osv..
Mvh en riktig flygare 🙂
Det skall inte vara några problem, brytningsfel + närsynthet skall sammanlagt inte överstiga -6,0 dioptriner för ett initial easa med class 1. Vissa bolag kan ha hårdare restriktioner ex. Austria mvh Emil
Du pungar inte ut massa tusenlappar — 6-7 lök
sätt det i perspektiv på 800.000 kronor som utbildningen fort kostar med alla tillägg och evt rating därefter på 300.000kronor…
Ring Transportstyrelsen och fråga. Jag vet inte om det fortfarande går att tala med deras flygläkare. Jag hade för omkring 15 år sedan en diskussion med en flygläkare på dåvarande Luftfartsverket angående ett medicinskt problem. Efter att ha talat med Luftfartverkets läkare löste det sig.
Tack för din input, Filip! Blir ju dock en ganska kraftig dubbel käftsmäll om man först ska punga ut alla dessa tusenlappar och samtidigt få beskedet att du ej kommer få flyga kommersiellt… Men jag är med på din poäng!
Anders: …
du gör ju inte medicalen i onödan. vore dumt däremot om du tror du inte kan så visar det sig sen att du visst kunde. gör en ordentlig medical lyssna inte på alla forum. betala och gör class 1. enda rättfärdiga. skiter det sig, se det inte dom bortkastat.
Vilket spåk är det du bryter på? Är det nått av dom mer nordeuropeiska så är det nog inga problem. Har du mer “mellanösternbrytning”, typ “rinkebysvenska” då föstår jag om det blir problem hos dom mer etablerade flygskolorna. Borde ju egentligen inte spela nån roll kan man väl tycka.