Bristande information
Hej alla fina människor!
Släppte av min gamla mamma på ARN för ett flyg med Norwegean till Luleå.
Flyget var försenat och kom iväg 4 timmar sent.
Under tiden det kom nya avgångstider, fick hon ingen info om anledning till förseningen. Varför kan man undra?
Nu hade planet kört in i en fågel vid landning i umeå och man var tvungen att göra rent motorn innan man kunde köra ner till stockholm för vidare avgång till Luleå.
Nu kan det ju vara så att man kanske vill välja att hoppa på ett annat plan till Luleå om man fick reda på anledningen till förseningen, istället för att sitta som ett fån och vänta!
När jag ringde Norwegean hade dom inget svar varför det var försenat. Till slut fick jag tag på en kvinna i umeå på trafikledningen som kunde förklara vad som hänt.
Mina damer och herrar, så här ska det väl inte gå till?
svar
Exakt vad i detta hindrade dig från att köpa en biljett med ett annat bolag alternativt att kontrollera med Norwegian om det fanns möjlighet att boka om till ett annat flyg?
Hello, alla SAS vs DY vs Airbus vs Boeing Lovers …samt byrokrater!
Tänkte ta upp denna tunga tråd igen eftersom jag har lite “fritid till övers”.
Jag har tagit ett glas vin och känner mig skön, till skillnad från en del andra här inne.(skön alltså)
Inte desto mindre är allvaret till trådens uppkomst obevekligt och jag vill här med ytterligare förtydliga min ståndpunkt. Det här handlar om nuet och framtiden och var vi i nuet och framtiden vi och flyget befinner oss. (inga problem)
Låt oss börja…
Det går mer än 1 plan i timman från Arlanda till luleå. Kan väl 2016 beskrivas som tät trafik eller rent av normal trafik och ingen kan väl klaga på det. Jag anser att det ligger i tiden, antal avgångar alltså!! M.a.o gott om avgångar att välja på för den som har den mentala förmågan, eller ekonomi (kommer till det senare), att just kunna välja.
Ok, det här var korta fakta om flyget mellan Arlanda och Luleå.
Å nu till teknikaliteter
Nu tror jag ju inte(skulle vara tacksam om någon flygtekniker kunde flika in här) huruvida en mätt fiskmås eller en talgoxe skulle göra skillnad för den tekniska proceduren att göra rent och kontrollera motorn.
Antar , och jag antar nu, att planet måste kollas oavsett vad (fågelart) vid en sk Birdstrike. Och det tar sin tid, säkerheten först som nån sa
.
Men den här proceduren tog 4 timmar och under den tiden gick det minst tre andra plan till Luleå. Men dom avgår ju som bekant från “östberlin” och är ej bokningsbara.(jaja ta det lugnt..massiv ironi här bara)
Men det är just det, varför ska man bara sitta å vänta utan några utsikter när man kan komma iväg. Helt sjukt. Timmarna går medans plan efter plan lyfter mot Luleå. Finns bara i flyget, om ni frågar mig.
De flesta andra persontransportaktörerna har faktiskt börjat kommunicera med sina kunder. Jag tror det var runt 2002, om jag inte minns fel.
På SL (post kommunism) kommer det ut ur högtalarna -vi har stannat för stoppsignal (what!!), men vi kommer inom kort att köra vidare. Och man gör det. Sånt gillar vi stressade stockholmare. sk Information
Så varför vill man så gärna sitta och vänta på sitt försenade flyg till Luleå då?
Varför ger flygbolaget ingen information?
1. För att förseningar inom flyget är nåt som hör till. Det är nåt man som kund bara tar. Och det vet flygbolaget. Måste ha göra med att det var dyrt och exlusivt en gång i tiden.
2. Det kostar onödiga pengar att köpa ny biljett. All respekt för det.
3. Incheckat bagage. Krångel, vad vet jag.
4. Kan finnas fler anledningar
Men om inget av ovanstående känns igen, vad gör man då?
Jo, man kan fråga en trevlig person(naturligtvis) från flygbolaget vadan denna försening beror på, varpå den trevliga personen från flygbolaget säger..
-Vi beklagar, men vi hade en Birdstrike i Umeå, vi räknar med ett antal timmar försening.
Aha tänker jag, en Birdstrike…timmar…hm Det kommer nog som sagt ta några timmar innan jag kommer iväg. Jag tror jag kollar om det finns plats på någon annan avgång.
Eller den återigen ypperligt trevliga personen säger..
-Beklagar, men kaptenen har blivit sjuk och vi måste flyga upp en ny kapten från Stockholm.
Aha tänker jag, en sjuk kapten….ny kapten..Stockholm…..hm. Jag tror jag kollar om det finns plats på någon annan avgång.
Som sagt 2016 och inte 1974, flyget flyger mer än någonsin. Fler människor pendlar och ännu mera flyg blir det,flyg flyg flyg.
Flygplanet är ett transportmedel som vilket annat färdmedel. Olik alla andra färdmedel men ändå ett i mängden. Inga ursäkter för dåliga rutiner!
Ok nu blir det käk här. Jag ber att få runda av det här med att tacka för alla svar och kommentarer. Jag tror jag har bilden klar.
å som vi säger…
Ha nu en riktigt skön kväll!
Vilken underhållande tråd, fantastiskt skoj att läsa alla inlägg!
Jag förstår bara inte riktigt vart du vill komma Sune då du säger att du inte fick någon info om varför flyget var försenat men samtidigt har du ringt och fått veta att det var en fågelstackare (RIP) i motorn. Då har du ju fått info?
Kanske var lite jobbigt att ringa själv men skriver man långa romaner på ett flygforum så har man nog en massa fritid till övers att lägga på små saker. Som att tex få reda på varför sin mammas flyg var försenat istället för att nöja sig med svaret “tekniskt fel” och tagit en kaffe så länge.
För det är skillnad på Need to know och Nice to know 🙂
Önskar också er alla en fin kväll!
Om det är någon som är byråkrat, så är det du.
ok, till alla byrokrater här inne…
B737.. Jag tror du kommenterar nånting som inte har med saken att göra..
Men nu hör det till saken att man kopplade mig till trafikledningen när jag ringde till umeå flygplats och ställde frågan i första skede ok! Tydligen hade man tid att svara på min fråga och dessutom var damen väldigt trevlig och tillmötesgående, kändes som hon skulle kunna pratat om väder och vind med. Det här var UMEÅ, så SITT NER!
Men vad jag fortfarande inte förstår, är vad det är för problem att säga vad som hänt i fråga om försening. Visst väder är en sak naturligtvis, då drabbas allt. Men annars då, jag kan inte fatta tänket. Varför inte ha bättre kommunikation i bolaget för det första. Varför ett plan är försenat i fyra timmar borde NÅN kunna svara på! HALLÅ 2016 i Sverige. En dryg timmas flyg till umeå.
Vi pratar inrikes i sverige där det går många avgångar till alla större städer.
Om några år kanske det finns ännu flera flyg och då är jag helt säker på att du inte bara kommer sitta på din bänk och vänta på ditt försenade flyg utan att bry dig om anledningen i förseningen. Du kommer helt enkelt ha fler options.
Det ni snackar om här med fågelarter, folk som försovit sig osv osv…är enligt mig hoplappad retorik. Ett sätt att försvara det “fantastiska och komplicerade” flyget.
Ja, flyget är fantastiskt och säkert komplicerat med, med allt vad det innebär. Men 2016 är det passerat att ha ursäkter. Åter igen, INRIKES i SVERIGE.
Så, Ang. kommunist…
Argumenten talar för sig själv, om jag får säga det själv! Kommer inte ändra mig här.
Men när jag skrev inlägget hade jag haft med Postnord att göra! Så i situationen kände jag kundfientlighet från några håll, och då blev alla kommunister. Dock ej helt fel kanske, borde få några att vakna till:)
Definitionen av kundservice och fokus på kund är det inte alla som förstår i vårat land. Det är alltid lättast att ta till ursäkter och hala sig ur situationer när man egentligen bara vill höra..
-beklagar vi har gjort fel
-inga problem vi grejar det
-du får en ny…. exempelvis
För säkerhets skull garderar jag mig med att säga…Naturligtvis skulle jag visa förståelse för dåligt väder och sjukdom etc etc…
Men det är tänket i det stora hela, hos dom som erbjuder service, som jag vänder mig emot. Diskussionen borde inte handla om fågelart.
Åter igen..
Ha en skön kväll
Förutsättningarna är ju ändå givna; planet är försenat cirka två till fyra timmar. Om det sedan beror på vädret, fågel i motor eller att styrman försovit sig är i allra högsta grad ovidkommande för din fortsatta planering. Värre är ju om även inställt flyg finns med som en joker i leken, då kan jag förstå att man eftersöker besked så att man kan boka till ett annat flyg innan sista flighter till ens destination avgått.
Håller ändock med B737, att ringa till trafikledningen för en försening borde nästan vara brottsligt, i paritet med att ringa 112 om man missat bussen. Vill du vara snäll och upplysa mig om varför jag med grundval av denna argumentation är en kommunist? Tröt argumenten möjligen?
@sune Du har ingen användning av informationen. Att den är sen, ja. Men om personalen du talar med inte vet om varför så är det inte ditt uppdrag att ringa flygtrafikledningen och höra varför. Hade jag suttit och tagit emot ditt samtal så hade jag bett dig dra åt fanders då man har annat å göra än att vara kundsupport åt Norwegian. Dessutom har du ingen användning av varför. Allt beror på teknikeråtgång, vart fågeln träffade, reservflygplan om det är illa. Så många fler faktorer än du kan förstå.
DY 4039 10aug avg 12.10 4 timmar sent
Förklara för mig varför jag inte skulle ha nytta av att veta varför en försening uppstått. Är det inte en bra erfarenhet att ha ifall det händer igen.
Jag får liksom lite valmöjligheter här..
1. Sitta och vänta, med hela tiden nya avgångstider
2. Ta ett annat flyg
Vi pratar om ARN-LLA och inte en tripp till USA
Innan du hoppar på ett tåg eller båt eller taxi eller va fasen som helst, så har du nytta av att veta om saker som ligger framför dig.
Så nästa gång jag får meddelande om att mitt plan kört in i en fågel, så vet jag på ett ungefär vad jag har att vänta! Särskilt om det skett i umeå eller liknande!
Men nu är det lustiga här, att jag ska behöva förklara för en byråkrat alt. kommunist, det mest självklara här. Muppsvaret innan har bara med kundfientlighet att göra!
Ha en bra kväll nu
Bør trådstarer styrke sin forklaring/sak med å opplyse oss hvilken dag/flightnr dette er snakk om ?
Jeg tror selvsagt at dette er real, men slikt gjør det lettere.
På vilket sätt hade du eller din mamma gynnats av att veta att flyget stoppats av en fågel i motorn? Räcker det inte med att planet är försenat? Spelar det någon roll varför? Krävde du bilder på spektaklet också att visa för mor din?
Hur mycket information man än ger passagerare i samband med avvikelser och störningar får man ändå i efterhand höra att “det jobbigaste var bristen på information”. Problemet är att inblandad personal inte själva vet – Norwegians kundtjänst kan inte svara på exakt hur lång tid det tar att sanera motorn, eller om det var en svan eller havstrut som blev köttfärs. Detta i sin tur kan bero på ett flertal andra faktorer – som att flygmekanikern som hanterar saneringen själv har svårt att göra en uppskattning av tidsåtgången. Det folk måste börja inse att det är det här priset vi betalar för att flyga fram i 900 km/h. Ibland missar man sin anslutning, ibland får man inte sitt bagage vid ankomsten och ibland går flygplan sönder. Vill man inte vara med om de riskerna – då får man välja ett alternativt transportsätt.
Hade hon anmält sitt telefonnummer i bokningen? Det brukar vara den största boven till att människor inte får meddelande om nya avgångstider!
/jobbar på LLA
Nä verkligen inte! Vem är det som har ansvaret för att utrota allt djurliv i Umeå? Den personen har uppenbarligen inte gjort sitt jobb ordentligt!
Vilken sensasjon! Vilken “gurka” ! “Benlösa fåglar” serverad !
Sunt förnuft försvann på 70 talet i Sverige!