SAIL – Scandinavian Airlines Ireland Limited
Vad tycker Svensk Pilotförening om detta?
Tjänsterna går redan nu att söka via känd kontraktsfirma.
Krav: Rating+Timmar
Bas: Spanien och England
Anställningsform: Kontraktspilot
svar
Andreas, all annet enn SK vil nok lage havok i bookingsystemer.
Varför tror ni att Wizz piloter eller allmänt östeuropeer skulle vara intresserade av SAS?
En pilot på Wizz från Östeuropa är vanligtvis väldigt glad för sitt jobb och lön! Tänk på att en kapten på Wizz tjänar 15-20 ggr så mycket som genomsnittpersonen i sitt land!! Dom är överlyckliga! Och är det verkligen cash dom vill ha så åker dom till Qatar eller dylikt! Östeuropeer är precis som vi, dom vill gärna bo hemma i sina egna länder med sin familj! Det är bara vi i Skandinavien som är dom största loosers i flygbranchen när det gäller globaliseringen! En pilot i Norge tjänar lika mkt som en McDonaldsanställd medan en Wizzpilot tjänar 20 ggr mer i samma jämförelse.
Många på detta forum som tyvärr har fel.
Kvaliteten på piloterna som ställde upp på anställnings intervjun var hög då jag var där. Många som kommit från etablerade mellanöstern flygbolag men även eurowings vueling och easyjet. De jag pratat med prioriterar inte hög inkomst högst utan värdesätter levnads standard inom europa högre.
Att påstå att det handlar om ” bottenskrap” är både fult och oprofessionellt.
Men om det nu handlade om inkomst så är det verkligen inget fel på 7000€ gross med Malaga bas som styrman med 80 hrs block.
Som någon fint sa: Its life in EU with bad money vs life in middle east with bad life………..
Detta kommer gå bra tror jag. Återstår att se.
…nu var ju visserligen anledningen till att man bytte tillbaka något helt annat än att piloterna “klarade Inte det”…
Men låt gå, historien låter ju mycket roligare så! 🙂
SAS prövade för ett antal år sedan med callsign “Scandi”. Men piloterna klarade inte det bytet. Därför gick man tillbaka till “Scandinavian”, som i och för sig är ett schysst callsign.
Vad flyger dom andra underleverantörerna på för kod/callsign?
Vad sägs om “Scandisch” som call sign?
Det är inte klart ännu, men jag kollade på IATAs hemsida och alla IATA-koder som börjar på S är redan upptagna.
Någon som vet vilket IATA/ICAO-prefix och callsign dom kommer att få?
Trodde LHR var en business-destinasjon SAS måtte satse på.
Senker SAS kravene til c/a der, så kan det være kjørt….
On the other hand, gjøres dette bevisst, slik at bolaget kan holde seg flytende noen år ved å selge ut en og en slot ?
Tråkigt nog för SAS behöver norwegian piloter till Malaga också. De betalar betydligt mycket mer.
Nu tror jag väldigt få piloter och kabinpersonal är fullt så puckade som du beskriver. Jag tror inte ens en bråkdel väljer att sitta en vinter i Reykjavik, Sofia, Bergen eller för den delen på Gatwick eller Stansted om de får möjlighet till Malagabas med halva lönen. Livskvalitet väger högre och det är förmodligen därför nya basen öppnas just där.
Sas erbjuder bland de sämsta i branschen på dessa kontrakt. Antar att de får de som blir över efter att easy, wow, norwegian och ryan fått sitt. Kanske måhända några från wizz som inte nådde upp i kraven från tidigare nämnda bolag får jobbet?
Jag kommer om möjligt undvika att flyga med dessa plan, känns inte bra att veta att SAS kommer ha flygplan med piloter av tveksam kvalité… Kommer man kunna se vilka linjer som flygs av vilka?
Vad erbjuder de för T&C?
Tjänsterna i kabin likaså. I Spanien kräver de flytande spanska, dock varken engelska eller något skandinaviskt språk… Undrar om de ska försöka byta ut passagerarna också?
Med tanke på vad man erbjuder rent i kontrakten + timmar på typ får de nog inte många sökande. Östeuropa är förvisso väldigt stort…