Kortare flygtider mellan Kalmar och Stockholm
Äntligen byter SAS ut ATR mot CRJ900 på SK193/194, SK195/196 och SK197/198.
“– Det har varit en diskussion med våra frekventa resenärer och de har undrat om det är möjligt att få ett lite snabbare flygplan, i det här fallet ett jetflygplan. Det är den ena faktorn. Den andra faktorn är att vi också ser att vi gärna skulle vilja ha lite fler stolar att erbjuda marknaden på vissa utav de här avgångarna. Och nu kommer marknaden att erbjudas fler stolar, säger Lennart Dufva.”
http://www.barometern.se/kalmar/kortare-flygtider-mellan-kalmar-och-stockholm/
svar
@M
Det är alltid trevligt och viktigt med diskussion! Alla har olika resebehov och det är självklart svårt att tillgodose alla. Jag tycker synd om säljare på flygbolag som ska sälja biljetter på en marknad som ibland känns obefintlig. Marginalerna är ytterst små. Jag tycker även att man som flygplats eller kommunalråd kan ställa frågan om en linje till flygbolag, men att flygbolaget själva måste göra en utvärdering och och ta det slutgiltliga beslutet. Att på något sätt subventioner eller främja SAS på en linje som VXO-ARN vore galet.
Trevlig helg!
Rädd för att flyga propeller? Det är ju jetmotorer som driver en propeller Turboprop eller en fläkt Turbojet.
@ Snålänningen
Jag (personligen) ser inget som helst incitament i att resa till Bromma i en ATR72. Jag vill åka snabb jet till Arlanda för att därifrån ta mig vidare ut i världen eller snabbt in till city. Oavsett om det är stadsstödda SAS, konkurshotade Norwegian (nja) eller fifflande Ryan Air så vill jag landa på Arlanda för att ha de valmöjligheterna.
Sen att halva Växjö är flygrädda och inte vågar flyga propeller gör ju inte saken bättre, för skulle SAS återvända blir det väl förmodligen med ATR och den maskinen är ingen resenärsmagnet.
Tack för en intressant diskussion allihopa!
Du har säkert rätt, jag försöker bara skapa opinion för att Växjö behöver en Arlanda-linje. Givetvis tar det inte bort behovet för en Ö-vik, eller Kalmar-linje och jag vill inte förringa de marknaderna.
Mailade med Bo Frank och Anna Tenje om detta för någon månad sen. De ligger på SAS som iglar lovade de 😉
@M
Örnsköldsvik (komunen) hade 56 184 invånare 30/ 6 2017. Bidrar med länk från Statistiska centralbyrån. Nästa uppdatering kommer 8/11 och har då siffror från 30/9.
Wikipedia har två uppslagsord för det som har samma namn, del kommunen och dels tätorten. Du har i Växjös fall kollat på kommunen och i Örnsjöldsviks fall på tätorten/centralorten.
Tyvärr finns det många söder om Dalälven som har dåliga kunskaper om Norrlands geografi, historia och kulturhistoria, inklusive demografi.
Vore väl ändå betydligt bättre för Växjö att ha en direktlinje till Arlanda med SAS och alla anslutningar det innebär. Nextjet tror jag lägger ner Ö-vik ganska omgående efter att SAS börjar flyga. Främst för att det är någon uråldrig ATR och de ställer in väldigt ofta.
@M
Det är kul att du tar upp Ö-vik som exempel. Precis det jag pratar om kommer att ske där. Det finns ingen möjlighet att både SAS och Nextjet kommer att konkurrera mot varandra. Det ena bolaget kommer att slå ut det andra. Nästa gång SAS går lite knaggligt så kommer man fylla på med lite skattepengar och avveckla linjer som Ö-vik. En linje som Nextjet lagt många år på att bygga upp. Precis som BRA har gjort med VXO-BMA linjen. Jag skulle självklart också önska att det fanns en ARN destination från VXO men inte på bekostnad att man står med två dåliga produkter alternativt ingen alls.
Sedan måste det ju finnas en orsak till varför SAS avvecklade Vxo en gång i tiden och att ingen lyckats därefter. SAS har förvisso EB till skillnad från Skyways och Nextjet. Men det kan väl inte vara den enda orsaken till varför efterkommande inte lyckats på VXO.
Det låter kanske som jag har mycket emot SAS, det har jag inte. Bara det statliga ägandet.
Monopolets tid är över och med det jetplan från flygplatser i Sveriges landsbyggd. Typ Jönköping, Växjö, Kalmar, Ronneby, Borlänge, Halmstad, Karlstad. Gällivare m,m. Med monopolets hjälp och Linjeflygs ekonomiska gamla jet F28 så funka det då.
Enligt Wikipedia (I know) har Ö-vik 33 700 invånare (2016)
Enligt vaxjocity.se:
Växjö har ca 90 000 invånare och många bor i Växjö stad, hela 62 000 personer. Staden ligger mitt i Småland med en besöksradie på 10-15 mil där det bor 1,2 miljoner människor. Vi har en egen flygplats. Från och med 1 januari 2010 heter vårt universitet Linnéuniversitetet med ca 31 000 studenter. Växjö har ett expansivt och bra näringsliv, över 7000 företag etc etc…
Båda städerna har givetvis ett upptagningsområde, men jag tror (utan att veta) Växjös är betydligt folkrikare. Flygplatsen delägs (3%) av Alvesta kommun där det bor ytterligare
19 000 invånare (Wiki igen) ca 15 minuter från flygplatsen.
Sen tror jag studenter flyger de också, en del läser på distans men behöver besöka universitetet ett par gånger/termin.
Min poäng är egentligen bara att om SAS kan starta Ö-vik i konkurrens med ett annat bolag så borde inte Växjö avfärdas så fort
@Snålänningen
Växjö har “bara” 90 000 invånare (inte 100 000), vara ca 20 000 är studenter. Örnsköldsvik har däremot 56 000 invånare (inte 35 000) och trots officiellt två universitetsfilialer (Umeå + Mittuniversitetet) så är antalet studenter enbart något hundratal.
Båda orterna har däremot en tradition av entreprenörsskap och framgångsrika exportföretag. Så orterna är mer jämställa än vad du skriver. Dock är flyget via Stockholm i princip det enda konkurrenskrafiriga sättet att resa på för Örnsköldsviksborna medan Växjö har både bil- och tågavstånd till såväl Stockholm, Köpenhamn och Göteborg som dess flygplatser. Flygkapaciteten till Stockholm blir då helt naturligt till Örnsköldsviksbornas favör.
Men i sak har du helt rätt i din analys när det gäller Växjöbornas resandeproblem.
@ Snålänningen
Jag skulle ta det så långt som att säga att BRA (tidigare Fly Småland) är det absolut sämsta som hänt Växjö-regionen ur ett resenärsperspektiv. Från en stabil SAS- produktion med jet blev det Skyways och det var ju början på slutet som alla vet.
Bromma är bara bra för de som ska till Stockholm och knappt då. Tiden in till centrum är under rusning kortare från Arlanda. City-city tar längre tid idag än vad det gjorde för 18 år sen. Ska man vidare norröver eller till t.ex Oslo är man rökt (Umeå undantaget).
Att åka tåg 2,5 timmar (om man har tur) till Kastrup är inget bra alternativ. 3 timmar med passkontroll åt andra hållet än värre.
Kan SAS starta Ö-vik med 35 000 invånare i konkurrens, är nog inte Växjö med 100 000 invånare och ett helt annat upptagningsområde omöjligt.
Sen att affärsresenärerna vill ha sina EB poäng gör att många skulle välja SAS framför BRA och deras monopolpriser.
På sikt behöver Växjö också en linje till Kastrup så man hinner med de tidiga avgångarna ut i Europa, de missar man idag fastän man tar tåget vid strax efter 05, men det kommer ju givetvis aldrig hända.
@Edward
Ne jag tror inte heller SAS skulle se det som något dåligt. Risken med att flygplatserna jagar flygbolag är dock att det slutar med en produkt som är sämre än den produkt som var från början. Detta i sin tur drabbar ju såklart regionen.
Jag tror inte att man på tex Växjö skulle kunna få både en linje till BMA och ARN lönsamt. Speciellt inte när båda operatörer kör med ett så stort flygplan som ATR72.
Sedan tycker jag att SAS och andra svenska flygbolag inte riktigt konkurrerar på samma villkor. Men det kanske inte hör till ämnet denna gång.
Att SAS skulle se det som något dåligt att slå ut BRA från en linje känns inte troligt.
Det borde snarare sporra dem.
Du har dessutom fel i att KLR är den enda mindre i Södra Sverige som har trafik till båda flygplatserna,
Ronneby och Ängelholm har det också.
Jag tror att underlaget finns för två dagliga rotationer med AT7.
@M
Växjö har alldeles för dåligt underlag för att köra en ATR72 till ARN. Dessutom riskerar man att slå ut BRA:s BMA-linje. Konkurrens i all ära men jag tror inte det skulle gynna regionen. Kalmar är väl den enda mindre flygplatsen i södra Sverige som lyckats med både BMA och ARN trafik. Jag förstår att flygplatsledningen alltid vill ha 100 linjer till olika destinationer men någonstans måste man vara realistisk också.
Mvh
Många gör sig lustiga på flygtiderna, men i Kalmars fall är det inte så lustigt att det efterfrågas. Många frekventa resenärer är vana vid tiderna som kommer med jetkärror som mestadels ligger runt 35-40 minuter gate-gate. Jag har själv varit nere på 31 minuter från gate ARN till KLR. Från det och upp till en ATR som ibland behöver över en timma är det ändå en viss skillnad. Öppnas ju upp för några fler connections på ARN.
Det här är ju helt fantastiskt, grattis! Gör det bästa av era 5 vunna minuter nu, det kommer att förändra era liv kära kalmarbor!
Det är förstås det utökade antalet stolar som är huvudskälet till bytet från ATR till CRJ. Den kortare flygtiden är väl en liten pyttebonus i sammanhanget.
Äntligen!! Perfekt SAS, tackar!!
Nu behöver de bara hitta ett flygplan till Växjö-linjen så är ordningen snart återställd
Nu ligger ju inte Arlanda i Sthlms City.
Och med tanke på Service & Miljö flyger jag även i fortsättningen med BRA.