Varför ljuger Luftfartsverket?
Efter problemen på Sundsvall i veckan fick de anställda informationen att reservkraften till kameramasten inte fungerade, därför fick flygplatsen stänga. Allt annat fungerade. När vi sedan läste på SVT Västernorrland säger Luftfartsverket att problemen hade uppstått även om flygplatsen inte hade skötts från distans. Det kanske lurar en journalist men som insatt i branschen blir man helt bestört över hur lättvindigt dessa lögner ramlar ur. Det är klart att en flygplats som inte fjärrstyrs ej heller har något kameratorn som kan gå sönder. Sen kan en flygplats stänga av många andra anledningar men varför finner Luftfartsverket det nödvändigt att ljuga i det här läget? Varför är det viktigare att sprida en felaktig version av händelserna när det gäller fjärrstyrda flygplatser än att förmedla vad som faktiskt hände?
svar
@DC-10
Ja, kulorna rullar redan in i konsulternas fickor. Många blir rika på det här.
RTC-centralen på Arlanda kommer att stå som ett tomt monument
på hur det kan gå när det blir fort och fel.
Men det behöver inte vara bortkastat för det. Den kan ju användas till innebandyhall
eller varför inte en cirkusskola för andra statliga myndigheter och verk.
Exakt! Precis som Betamax! Du tänker verkligen hela vägen och är inte alls naiv! Jättebra!
Alla projekt där man ligger i framkant kostar pengar i början, men sen ramlar kulorna in, enkel företagsekonomi.
Mvh
DC-10
Jag gillar LFVs sätt att inte visa att de känner till någon konkurrens eller dålig ekonomi. Bara kör på som ingenting hänt. Inte ens departementet eller Transportstyrelsen vill känna till problemen. Varför ta ekonomiskt ansvar när man inte behöver eller kan ställas skyldig. Roligare att leka affär och dölja verkligheten.
Bara möjligt i lilla Sverige att skjuta på problem och viktiga beslut.
Kan bli Anders Y nästa blunder. Uppenbart att korthuset kommer att brista snart och då blir den stora frågan – vem bär ansvaret inom S?
Å andra sidan så är ju två av LFVs ledord att man skall vara nytänkande och lösningsorienterad. Men nuvarande ledning (och Olle Sundin förstås)kanske drivit det hela bortom alla gränser och långt ifrån sitt myndighetsuppdrag.
LFVs samarbetspartner SAAB gör också affärer i öknen. De säljer utrusning för åtskilliga miljarder årligen till regionen. LFVs affärspartners SAAB tillika GAL huvudaffärer är tillverkning av krigsmaterial.
Tvivelaktiga affärer i Abu dhabi, tvivelaktigt samarbete med SAAB i gemensamt bolag, RTC-forceringen i Sverige, katastrofal ekonomi pga märkliga beslut. Tänk att alltihop hänger samman.
Ännu en skandal uppdagades i dagens Kaliber. Vems intresse är det egentligen som styr LFVs affärer? Arbetar verkligen LFV utifrån statens och Sveriges bästa? LFVs uppfattning om vad man ska göra och vad man faktiskt gör befinner sig oftast i två helt parallella universum och ingen verkar fatta någonting.
En blandning av LFV lednings fåniga övertygelse om att aldrig aldrig någonsin erkänna brister med fjärrstyrning och personalens högsta önskan om att detta osäkra bulldozerprojekt ska gå åt skogen. Nånstans däremellan finner vi sanningen.
Så vad var det som faktiskt hände?
Riksrevisionen anmärker bl a på bristande dokumentation från LFV till regeringen. Tittar man närmare på RTS-frågan skulle man snart förundras över hur mycket dokumentation som saknas i denna för landet stora förändring med tanke på den sårbarhet det blir och stora risker för allvarliga konsekvenser. LFV:s ledning och styrelse bör förbereda sig för fler revisioner och granskningar.
Ytterligare felkällor ökar sårbarheten, LFV stoppar huvudet i sanden:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/rapport-efter-stromavbrott-pa-fjarrstyrd-flygplats-konsekvensen-blev-stopp-i-flygtrafiken
Förutom fjärrstyrningshysterin sågar Riksrevisionen LFVs transparens och ekonomi.
I vems intresse agerar egentligen LFVs ledning?
Hur många ministrar får gå när korten spelats ut i den här affären?
När ledningen i en myndighet inte längre fokuserar sitt kunnande kring kärnverksamheten blir det lätt att komma med hypotetiska påståenden utan underliggande fakta och driva utvecklingen åt det hållet.
Bevittnade de nyligen genomförda multipelförsöken och det var en minst sagt tarvlig historia. Om TS någonsin godkänner galenskaperna har vi utan tvekan nästa Macchiariniaffär runt hörnet. In i detalj uppstyrda försök där slutsatserna formulerats innan simuleringarna ens genomförts. I högsta grad omfattande oredlighet i “forskning”. Fast att kalla det för forskning är en grov förolämpning mot alla som sysslar med sådant runt om i världen.
-Prestige (Läs RTS)
-Gammalt flygledaravtal som kostar miljarder (pensionsavsättningar)
-För många chefer
-Dålig styrning och brist på renodling av kärnverksamheten
Så länge cheferna kör vidare mot nya “utmaningar” som ser roligare ut än att säkerställa själva kärnverksamheten så kommer dessa tokigheter att fortskrida!
LFV satsar all sin energi på multipla operationer men ingen verkar resonera kring vilka besparingar det egentligen eventuellt genererar. Aktuella torn motsvarar inte ens en procent i LFVs totala kostnader och resurserna som slösas bort i utvecklingen kommer aldrig någonsin att betala sig. Inte ens om LFV snor åt sig alla ACRs torn vilket knappast är möjligt. Inte ens med multipla operationer kan LFV möta ACRs kostnader, så varför ska då dessa flygplatser köpa en sämre service till dyrare pris?
Om LFV ska kunna möta sparkraven MÅSTE man in och röra i enrouten med allt obehag det innebär. Det är här de största intäkterna finns men också kostnaderna.
En anledning till att det blir röda siffror beror på att LFV inte inriktar sej på att leverera kärnverksamheten. Istället håller man på med en tvivelaktig utveckling av system, vilket naturligtvis inte ett statligt affärsverk skall göra. Låt industrin göra detta och gör istället regelrätta upphandlingar. Då slipper man de röda siffrorna och verksamheten blir trovärdig.
Hur kan staten Sverige tillåta ett affärsverk att leverera röda siffror. Ledningen i ett vanligt företag hade fått sparken i morgon om de inte kan leverera sina affärer inom en övergångsperiod. LFV visar hissnande röda siffror 2017 och framåt. Stäng ner LFVs verksamhet eller gör nått!!!!
Fråga ledningen på LFV hur de kan visa sådana katastrofala siffror och utveckling. Hur kan staten tillåta detta? Avreglera hela marknaden och låt andra ta över tjänsterna. Swedavia och Försvarsmakten hade sparar mycket pengar, energi och oro inför framtiden ifall de haft ACR som leverantör. Även centralerna bör drivas av annan aktör än LFV. Då kan man centralisera verksamheten till Malmö ACC.
Helt sant att vi är otroligt effektiva redan idag i ett internationellt perspektiv. Detta vill nu LFV rasera eftersom frälsningen har kommit i form av RTC enligt de som driver denna sanning och dessutom gör det i egen ekonomisk vinning i många fall tex ett antal konsulter. Varken GD eller de flesta i LFV ledning, och definitivt inte Swedavia, förstår vad RTC innebär i slutändan och vad som tillåts ske just nu.
Med andra ord hoppas GD på något som inte existerar för att överleva, det låter bra eller? Vet någon av alla som hoppas på multipel ens vad multipel är? Inga simuleringar hittills kan påvisa mindre personal än vad som krävs idag. Enda skillnaden är att du sätter flygledarna på lite olika ställen. Felmarginalerna är enorma. Vi blir dessvärre inte mer effektiva än dagens multipla drift med torn/inflygning sammanslaget.