Personalproblemen i Emirates eskalerar
Missnöjet bland personalen på Emirates bara eskalerar och bolagets ledning fullständigt nonchalerar.
Som bekant är det förbjudet i lag i Dubai/UAE) att bedriva någon som helst form av facklig verksamhet eller ens organisering av anställda, men trots detta har en pdf med krav cirkulerat på FB och pprune inför pilotmötet den 25/3. Nyligen (23/3) gick en grupp över 20 missnöjda flygande och krävde att få ett möte med chefen Adel al Redha, men då han vägrade träffa dem lämnade samtliga i gruppen sina skriftliga uppsägningar till HR. Huruvida företagsledningen (och Flt Ops Dept) kommer att klara sig på “pilotforumet” den 23:e ska bli spännande att se, med tanke på hur de kabinanställdas massmöte/massprotest urartade för en kort sedan.
För bara några månade sedan (vid årsskiftet) lades det fram en internrapport som sade att över 800 nya piloter måste anställs i EK under 2018 för att trafiken ska kunna bibehållas. Nu är den siffran långt över 1,000, med tanke på den massflykt som pågår.
Källa: interninformation, och pprune (där kan man följa allt som hånder)
svar
@pf, har vært “off-grid” noen dager og derfor intet svar før nå.
V.g. les mitt innlegg igjen. Det var svar til EK, at en feil i et selskap, ikke behøver å bety feil i hele selskapet.
Håper det forklarer, og jeg måtte velge noe med JFK, fordi det var det EK kommenterte.
Fanns kanske en anledning till att dom jobbade i dessa länder då…?
Två av din exempel på hur dåliga piloter från utvecklingsländer, Dana Air och Air Algerie flögs av västbesättningar och Air India Express hade en kapten från JAT. Det innebär att om man använder ditt exempel så orsakas circa 1/3 av alla olyckor i “tredje världen” av “riktiga” piloter.
@Onyttig idiot
Förklara gärna poängen med ditt inlägg. Skön floskel du levererar när du säger att man man bara är nöjd tills man inte är det. Och det obetalbara ansiktsuttrycket. Har du sett många nöjda som blivit besvikna och sett deras ansiktsuttryck och sedan känt dig skadeglad? Är det bättre att konstant gå runt och vara vara lite bitter så man slipper den möjliga besvikelsen? Berätta gärna dina riktiga erfarenheter istället och bidra till diskussionen.
Och ödmjuk? Jag behöver vara ödmjuk angående mina åsikter om Emirates, jag jobbar ju där och vet vad jag pratar om. Jag efterlyser ödmjukhet, nyansering och eftertänksamhet från de som uttalar sig om hur det är på Emirates från de som INTE jobbar där.
Jag har också skrivit att erfarenheten och upplevelsen av att jobba i Emirates skiljer sig åt beroende på personliga omständigheter, bl.a. hur väl man trivs av att leva utanför sitt hemland och i Dubai.
Jag antar att du, enligt din egen definition, tycker att jag är en nyttig idiot. Vad skulle du göra om någon skriver och sprider information om din situation som du inte tycker stämmer. Nicka och hålla med eller säga vad du tycker? Det är klart arbetstagarens och arbetsgivares intressen kan och bör vara likriktade, men om du på riktigt tycker att jag fullkomligt springer min arbetsgivares ärenden så har du inte läst mina inlägg tillräckligt noga.
Ok, då säger vi så om det känns bättre för dig. 😀
Realist: Nja, motsatsen till visselblåsare är snarare ynkrygg eller möjligen jasägare. Jag vidhåller att en “nyttig idiot” är nyttig utan betalning (och därför en idiot) och alltså kan inte begreppet användas som nedan.
Språkrådet aka Jeppe 😉
“Nyttig idiot” kan mycket väl användas till en arbetstagare! Arbetsgivaren betalar för att du ska utföra det som står i arbetsbeskrivningen men vi läser dagligen när anställda (både privat och statligt/kommunalt) går för långt och “mörkar”, “fifflar” mm mm. Dom tror att det är bra för arbetsgivaren och är “dumlojala”.
Motsatsen kan ju tex vara en visselblåsare som inser att arbetsgivaren är ute på tunn is.
Tråkigt att du absolut måste dra in SAS i varje tråd. Beträffande den incidenten du så oelegant refererar till blev befälhavaren degraderat till FP. Jag vet vem det var och att han var en utomordentligt skicklig och omtyckt pilot. Så håll dina bitra kommentarer för dig själv. Du vet knappast vad som verkligen hände. Bara för att ditt favorit bolag störtblöder pengar och knappast kommer att klara sig behöver du inte att vara så otrevlig.
Jag har hört sådana här attacker förut på bolag och det grundar sig oftast inte i fel i bolagets struktur, SOP, eller andra teknikaliteter. Jag tror helt enkelt att de som gnäller mest inte trivs med livet, var ni är stationerade, er fritid på stationeringsorten mm. Ni vill hem, ni är trötta på det artificiella om ni förstår vad jag menar:)
Än så länge betalar ingen arbetsgivare eller kan tvinga mig vad jag får tycka och tänka och därmed faller ditt resonemang.
@Onyttig idiot: Du förstår inte begreppet “nyttig idiot”. Det kan inte användas för att beskriva förhållningssättet anställd-arbetsgivare. Som anställd går man per definition arbetsgivarens ärenden, det är det man har betalt för.
En nyttig idiot däremot går någons ärenden utan att förstå det och utan att få betalt för det; T ex att man skriver negativa och t o m elaka saker om någon eller något på ett forum för att verka smart.. Men istället har du ovetandes gått någon annans ärende.
Vikings inlägg däremot är bra och tillräckligt ödmjukt.
Du misslyckas totalt med att vara ödmjuk! 😀 😀 😀 Nåja, du har skrivet ett så långt inlägg så det måste ju vara rätt… Eller…?
Finns ett annat talesätt; “Nyttig idiot”. Från Wikipedia: “Nyttig idiot är en beskrivning av en person som löper andras ärenden utan att vara medveten om att så är fallet och i stället tror att det är de egna intressena som värnas.”
Nyttiga idioter är ALLTID arbetsgivarens (i det här fallet Emirates) bäste vän.
Det är alltid roligt att se “nöjda” personer inse att man bara är nöjd tills man inte är det längre! 😀 När man gjorde något som var fel, uttryckte en felaktig åsikt, eller varför inte en felaktig inflygning eller liknande.
Ansiktsuttrycket på “Nöjda” och “Nyttiga idioter” när dom inser är obetalbart!
Varför tar du upp SAS i denna tråden? Det kan du ta upp i relevant tråd istället. Har du svårigheter med att läsa rubriker på något sätt?
@Drulle Du har fortfarande fel, jag håller inte med de tidigare inläggen. Dels för att jag pekar på att problem finns i stort sett alla flygbolag och jag tror inte du hittar ett där alla anses vara nöjda. Dessutom säger jag att situationen i Emirates är inte så illa som det framställs på pprune, en anledning är nog att i Emirates är man en expat och kopplar ihop yrkeslivet med en flytt till ett land där du kanske inte skulle trivas vilket jobb du än hade, en annan anledning är att de relativa försämringar som skett i Emirates kan te sig som större då Emirates nog kan ha ansetts vara ett av de bästa bolagen att jobba för, för tio eller så, år sedan.
Men viktigast av allt tycker jag är att min upplevelse av Emirates måste väga mycket tyngre än någons vars enda erfarenhet av Emirates är det de läst på pprune. Men som med så mycket annat nuförtiden är alla självutnämnda experter och häver ur sig “sanningar” till höger och vänster utan att ha riktig koll. Varför är det så pinsamt att säga att jag inte riktigt vet hur nånting ligger till egentligen.
Det berömda citatet säger det ganska bra: “The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence”
Tro inte att jag försöker få mig själv att framstå som intelligent, för det är jag inte, men jag har i alla fall insett att ju mer man vet, desto mer vet man att man egentligen inte vet nånting.
Jag är heller inte särskilt ung eller ny i Emirates men jag kan ge dig lite rätt i att jag är nöjd över att vara där. Precis som du har jag möjlighet att bestämma över mig själv och de val jag gör. Det är väl himla fint om jag sedan blir nöjd av de valen jag gjort.
EK, er den like saklig som å fråge SAS om det fant ut hvor banen starter på JFK, etter 28.Feb 1984 ?
Nej, jag tycker fortfarande att du verkar hålla med om allt som tidigare sagts.
Jag tycker du verkar vara en ung kille som precis fått jobbet du drömt om och inte vill se hur illa det är fast du verkar innerst inne inse det.
Fråga piloterna på EK om hur Canarsie-approachen/13L på JFK ser ut på Emirates…
@Drulle Läs gärna om mina inlägg, jag håller inte med de tidigare skribenterna, men jag säger inte att det inte finns problem. Det finns dock en öskan om att fler skulle kunna nyansera sig lite i diskussioner istället för att vräka ut sig nånting som om det vore sant utan att efentligen ha erfarenhet eller verlig vetskap om frågan. Jag anser mig veta bättre om tillståndet i Emirates än någon som läst på pprune.
Att jag jämför med lågkostnadsbolagen och mindre bolag i USA var för att belysa hur mycket ett fackförbund betyder för villkoren i Europa och USA men jag tycker också att Emirates tåls att jämflras med legacybolagen, för att man ska tjäna bättre i USA behöver man ha ganska bra senioritet, och de Europeiska bolagen kommer aldrig upp i de beloppen om vi räknar in hela paketet och de försämringar som skett i avtalen för Europeiska legacys de senaste åren är nog i paritet om inte större än de vi sett i Emirates. Kina däremot, som jag nämde i tidigare inlägg, betalar bra men det är ju just för att locka piloter till en bas många hade tvekat att flytta till med sämre löner, ofta till rätt oattraktiva städer och en hemsk företagskultur som i stort sett innebär att du får umgås med dig själv på varenda stopp. Men viktigt att också säga att det är inte bara är pengar vi ska prata om. Jag tror att anledningen till att det kan uppfattas vara större andel piloter som klagar i Emirates är för att med Emirates måste man ta Dubai och där finns det också en del som man kan ha synpunkter på. En del älskar Dubai, andra hatar det. Att säga att piloterna i Emirates behandlas som luft är just vad jag sa tidigare en uppfattning man får av att läsa på pprune. Jag säger att det inte är så mem det finns som sagt utrymme till förbättring, återigen, var gör det knte det?
Vad gäller visual approaches så stämmer det nog att det inte görs så ofta, jag flög min senaste för kanske två månader sen och hade nog inte gjort det om det inte varit för att ILS:en var nere just då. Jag håller dock inte med om att jag är för rädd för att göra fel utan tror att mestadels då vi flyger till de flygplatser vi flyger till sällan erbjuder visuals, i synnerhet till wide bodies. Det är klart vi inte har samma vana som tex Ryanairpiloterna som flyger lika många leggar på tre fyra dagar som vi gör på en hel månad och då blir det lättare att felbedömma och därmed behöva kasta bort en approach och det vet flygledningen. Det är pengar och effektivitet som styr.
Är det Emirates skriver skrivet av en spökskrivare?
Det luktar hästskit även långt utanför stallet…
@viking
Förresten, när senast flög du en visual approach? Svara gärna ärligt! Finns en del fördomar om att piloter i Emirates aldrig flyger visual för att de är jävligt rädda över att råka göra fel och få sparken.