Flygstrejken fördjupas
Flygstrejken fördjupas och går in i sitt andra skede. Det ser inte ut som parterna kommit varandra närmre när man läser vilka flygbolag som går in för att stötta de svenska piloterna.
SAS Stockholmsbasen utom Intercont-området
TUI Fly Nordic
Malmö Aviation AB
West Air AB
City Airline AB
Norwegian.se AB
Next jet AB
Amapola AB
Blue Chip Jet AB
Oxford Aviation Academy
BSFAA AB
Scandinavian Air Ambulance, Pajala-Luleå-linjen
Braathens Training
svar
Baron Von M, Jag är säker på att när det gäller SPF så är det en av dom fackföreningar i Sverige som har en vackert blå politisk färg… ! …än så länge.
Förhandlingarna går tydligen inte framåt, flygbolagen har gett ett skambud vilket förvånar.
Hoppas att båda parter är seriösa i sina bud.
Det är intressant att se alla upprörda känslor angående pilotkonflikten. SPF följer bara regelverket eller “SOP:en” som alla parter, än så länge är överens om att vi skall använda oss av på den svenska arbetsmarknaden.
Vi kan välja att göra som man gör i övriga Europa (Danmark avskräckade exempel) och använda oss av lagstiftning i stället, vilket förmodligen kommer att resultera i spontana “walk outs” i stället.
När Nokia skulle flytta sin telefontillverkning från Tyskland till Kina fick man betala alla anställda ett avgångsvederlag på 800000 kr/anställd (lagstadgad). Om det är ett sådant system som arbetgivarna vill ha så tror jag inte att SPF sätter emot.
Det svenska systemet är som alla vet (som inte skolkade på historelektionerna i småskolan) det som kom ut av statarsystemet Ådalen Åhmanlagarna MBL och folkrörelsesystemet , allt unikt för Sverige. Perfekt, nej men inte så tokigt.
Vad gäller varvsindustrin så stämmer det säkert. Jag har däremot inte sett några balter i Sverige som tagit över varven! 😉
Det kommer att bli som med svensk varvsindustri, det blev för dyrt, så man la ner hela alltihop istället, samma blir det med svenska flygbolag. Snart är det bara östbolag som flyger inrikes i sverige, resten kommer tågen ta över, å andra sidan är det väl det som våra vänstervridna fackföreningar vill, det går ju hand i hand med vänster politiken !
Upp till kamp….
@ Roger Wedin,
Du skriver dessutom i den proverbiala nattmössan då du påstår att alla ovan nämnda flygbolag har gällande kollektivavtal vilket mig veterligen inte helt stämmer överens med verkligheten.
Det är nog snarare så att, och rätta mig nu om jag har fel kära flygtorgare, de allra flesta kollektivavtal slutna mellan flygarbetsgivarna och SPF gick ut den sista Mars i år och inga nya har slutits vilket innebär att alla ovan nämnda flygföretags anställda jobbar i ett avtalslöst tillstånd.
Du min bästa herre är full av det du åt till lunch, skit.
@ Roger Medin
Jag har varit pilot i 20 år och nu jämför Du mig med en ost????
I många andra länder regleras arbetsmarknaden med lagar. I Sverige är lagarna kring detta få. Vi kör med den “Svenska modellen”, ofta beundrad utomlands. Vi har 2 parter som försöker komma överens genom avtal. Lyckas man inte med det finns det stridsåtgärder som bägge parter kan ta till. Vid andra tvister avgör Arbetsdomstolen. Allt detta är reglerat genom lag. Alltså är en strejk ett fullkomligt normalt och lagligt förfarande inom svensk arbetsmarknad.
Vilda strejker, som ofta förekommer utomlands, är dock ytterst ovanligt i Sverige och dessutom olagligt.
Om arbetsgivaren inte ens vill diskutera en så viktig sak som anställningstryggheten vore det direkt felaktigt för en fackförening att inte gå ut i en strejk. En strejk som är laglig och följer de regler som gäller för arbetsmarknadens parter.
Du skulle ha passat som brukspatron på 1800-talet!
@ Roger
Du säger att du jobbar på ett företag där 72 anställda äger 49% av bolaget och att ingen skulle komma på tanken att strejka eller på annat sätt agera mot arbetsgivaren.
Helt förståeligt, ni är ju arbetsgivare själva och ni kan ju knappast vara så korkade att ni strejkar mot er själva. Ni får i stället vinstdelning om bolaget går bra.
Vi blir gärna delägare i våra flygbolag också, men det har nekats de anställda på Avia t.ex. Anledningen kan man ju undra över, kanske att de förra ägarna då tvingas ge för stor insyn i bolagets affärer och vinster och att man tvingas ge vinstdelning till sina “arbetare”, kommande ägare. De anställda har t.o.m. erbjudit sig att köpa hela bolaget för det dubbla det köptes för sist, 1 krona.
Ja precis.. Hur kan en flygbiljett bli billigare och billigare för varje år medans allt annat blir dyrare? Det är billigare att åka flyg än tåg i många fall vilket är helt sjukt.
Det blir säkert skitbra flygsäkerhet om piloterna är tröttare än idag (idag är dom ju alltid jättepigga) och kan puttas runt 4 ggr per år på olika baser i värsta fall..
Det är inte hållbart!!
Det är ganska tydligt att du är arbetsgivare eller bara blind vad gäller hur det är att vara anställd som pilot idag.
“I stort så är jag emot fackföreningar i allmänhet. Tex. om samtliga stora matvarubutiker (ICA, COOP osv.) skulle gå ihop och höja priset på mjölk med 10 kr/litern så är det helt olagligt. Men när arbetare organiserar sig och kräver högre ersättning så är det helt ok? Och får dom inte som dom vill så strejkar dom.”
Nu är det såhär att vi jobbar inte på ICA eller COOP. Vi är ingen livsmedelsaffär min käre Roger. Vi flyger människor i luften med maskiner som av flygsäkerhetsmässiga skäl bör framföras av personer som mår bra.
Dessutom kräver vi inte högre ersättning som du påstår. Du har inte fattat poängen. Vi vill ha vårat avtal som det ser ut idag. Hur billig ska en flygbiljett få bli? Gränsen är nådd. Man borde förbjuda utländska bolag att flyga inrikes i sverige om det påverkar oss så pass hårt att svenska piloter inte kan ha ett drägligt liv på grund av konkurrensen.
Personer som du verkar inte bry dig om hur personer mår och blir behandlade på sitt arbete. Antar att du ger din chef en rejäl kyss där bak varje gång du träffar honom så att han inte sparkar dig.
Sorry, men jag blir lite upprörd när jag ser sån här brist på medkänsla.
I stort så är jag emot fackföreningar i allmänhet. Tex. om samtliga stora matvarubutiker (ICA, COOP osv.) skulle gå ihop och höja priset på mjölk med 10 kr/litern så är det helt olagligt. Men när arbetare organiserar sig och kräver högre ersättning så är det helt ok? Och får dom inte som dom vill så strejkar dom. Borde inte ICA och COOP ha samma rätt att vägra sälja matvaror i så fall? Troligen skulle det bli samhällsfarligt, och någon statlig myndighet skulle gå in och tvinga dom att återuppta försäljningen. Och därtill finns inget som heter strejkbryteri, tex. om en ny butikskedja öppnar och börjar sälja mjölk under tiden som ICA och COOP “säljstrejkar”, så är det enligt gällande lagar och regler helt OK. Om samma sak skulle ske på arbetarsidan, tex. att ett bolag skulle ta in annan personal medan ordinarie strejkar, så bryter det ju mot gällande lagar och regler. Vad jag vill komma fram till är att man borde ha en mycket mer liberal arbetsmarknadspolitik där arbetsgivare och arbetstagare bör ha samma rättigheter och skyldigheter. I dagens läge anser jag att den anställda har för stora rättigheter i förhållande till arbetsgivarens sådana.
När du står och väljer mellan 10 olika ostar på ICA, som smakar i stort sett lika, då väljer du troligen den som är billigast. Varför ska inte arbetsgivaren på samma sätt få sätta 10 personer mot varandra och ha en lite budgivning, där den som erbjuder lägst lön får jobbet?
Tillgång och efterfrågan bör vara de faktorer som avgör de anställdas lön, precis som med ostarna på ICA!
Jag arbetar på ett företag där vi 72 anställda tillsammans äger 49 % av bolaget. Detta gör att i stort sett samtliga är oerhört lojala mot arbetsgivaren, och skulle någon ens tänka sig tanken att strejka så påverkar det oss ekonomiskt genom aktiernas värdeminskning. En sådan modell skulle jag vilja se på betydligt fler håll!
Har det helt ok på jobb. Vi expanderar och det kommer nya maskiner till vår bas. Har inget otalt med ledningen och tycker att det är tråkigt men strejk. Flygbranschen i sverige är i fritt fall. Lägger vi ribban där Skyways vill ha den kommer vi garanterat att trilla dit vi andra också. Förlåt chefen, vill inte strejka men tror att det är bäst för både dig och mig.
“Varför ska seriösa bolag med gällande kollektivavtal som accepterats av både arbetsgivare och arbetstagare, drabbas av att ett eller ett par oseriösa bolag vägrar godkänna ett kollektivavtal?”
Ja du Roger, fundera på den du. Kanske är det så att dessa seriösa bolag får det aningen svårt att konkurera med “nya” AVIA i framtiden.
Synd att man inte sitter lite högre upp på stegen tex Malmö, TUI eller SAS. Då hade man haft några år till i yrket innan skiten når dit. För den kommer dit så småningom också, skiten alltså.
Och BT får flyga cabotage i sverige?
Annars arbetar man väll enligt gällande svenska kollektivavtal?
Antar att “kabinen” på de stora, och “gamla” charterbolagen, tjänar mer en styrmän på mindre och nyare bolag. Vet att kabinchefer på ett av de stora charterbolagen har 29-30000 – i grundlön……sen tillkommer naturligtvis blocktillägg eller turnaroundtraktamente….
en högervriden eu politik å avreglering å vi har nu denna situation.
hela eu ska amerikaniseras, först ska du flyga 14 tim för å ha råd å betala hyran, vill du sen ha råd att äta så ska du ha ett extra jobb!
å nu slopas visumtvånget för albanien, så albanerna kanske snor balternas jobb snart?? never ending story, inget bolag i sverige är mån om sin personal, kolla kabin hos charter bolagen, lyfter man lön så är man en belastning!
Det var väl det jag trodde! Ett nytt bolag som kommer in på den svenska regionalflygmarknaden utanför vår kontroll. Jag hoppas verkligen att SPF med FSK, FMK, FMCK, BLA.BLA, TRAMS.TRAMS och alla andra talar om för balterna var skåpet skall stå. De skall inte tro att de kan ta våra jobb! Vi har alltid ställt upp lojalt för vårat fackförbund( dock inte för våra företag). Man säger att en svala gör ingen sommar,jag säger en eller två strejker piggar alltid upp. Förresten, är det nån som vet om det är för sent att söka A-kassa?
Till pippi.
Vi vet att det är Air Baltic som vill in på den Svenska inrikesmarknaden, dom har köpt/köper i första steget Skyways AB.
Snart står det några 737:or på ARN med destinationer som Luleå, Umeå, Malmö och Göteborg. (Förutom F50 trafiken).
Alltså ett nytt inrikes lågprisbolag i Sverige med sunkiga Balt pilot avtal.
Tror du att de behöver någon facklig företrädare? Jag är beredd att ta jobbet. Jag blir snart arbetslös så jag kan komma me kort varsel. Tror du att de har plats för rolle och lasse också?
En fågel viska i mitt öra att om det blir strejk 7-9 jun så kommer samtliga 4 bolag som nu strejkar att gå i konkurs/läggas ner innan årets slut(Avitrans lägger som alla vet redan ner i Augusti). Ett nytt “stort” regionalbolag eller snarare flygoperatör kommer att startas upp, allt finns redan på plats (ägarstruktur är redan klar). Alla fd anställda kommer vara välkomna att söka dom nya utlysta tjänsterna och givetvis får alla börja om i lönestegen dock så lär det nog bli svårt om inte omöjligt för många Avia piloter att få ngn anställning i detta bolag. Dom får nog söka sig utomlands om dom vill fortsätta med flygeriet.
Det går helt enkelt inte att driva ngt litet flygbolag i detta segment lönsamt med dom krav som SPF har idag.
Med “stordrift” så får man synergieffekter och så minskar konkurenssen.