Delta Air Lines Göteborg-New York
Tjena! Delta Air Lines planerar att starta en direktlinje mellan Landvetter-New York. Är det någon som känner till om något ev startdatum?
svar
Självklart finns det underlag för en non stop-linje mellan Göteborg och New York.
Exakt, Hasse! Bara någon vågar ta det första steget kommer resten av sig självt. Svårare än så behöver det inte vara!
Jompa kunde inte sagt det bättre själv. Nu när Landvetter dessutom fått till en bättre matartrafik än tidigare så finns definitivy potentialen för en linje till New York och ev. också Bankok eller ngn annan linje till Asien då främst Kina.
Du har alldeles rätt, R! Landvetter kan visst klara en linje till JFK. Det skulle inta bara locka västsvenskar utan även norrmän och norddanskar. För inte så länge sedan var det ett reportage i tidningen Verdens Gang om Landvetter eftersom många norrmän som ska ut på charter reser via GOT p.g.a billigare priser från GOT. Det är alltså billigare för dom att först ta sig till GOT för att sen flyga till sina mål än att flyga direkt från Oslo!! Det stämmer bra det. Titta bara hur det ser ut på Landvetters parkeringar. Det står mängder av norskregistrerade bilar där och många bussar där är norskregistrerade. För norddansken tar det ju bara 2 timmar med Stenas snabbfärja till Götet och sen 30 min med buss till Landvetter och det är faktiskt billigare än att ta tåg eller flyg till Köpenhamn. Lätt att kolla. Så Landvetter har potential att bygga upp ett större upptagningsområde än västsverige. Vi måste tro mer på oss själva och sluta tro att vi är så små. Att sluta vara så fega. Annars kommer västsverige alltid att stampa på samma fläck. Vi måste våga ha visioner!!!
Varför skulle inte Göteborg klara en linje till New York när det går alldeles utmärkt för Oslo… Göteborg och Oslo är har ungefär samma befolkningnmängd, Storoslo har lite större befolkning än Storgöteborg. Continental flyger 7 avgångar i veckan till New York och har ökat till 10 i veckan nu under sommaren. Dessutom flyger US airways till Philadelfia under sommaren. Måste ju gå ganska bra eftersom dom fortsätter även denna sommaren. Min poäng är att om Oslo klarar det så borde det gå även för Göteborg. Eller är kanske problemet att Göteborg ligger “mellan” Köpenhamn, Oslo och Stockholm?
Siffror från olika källor, även statliga kan vara livsfarliga speciellt om man planerar flyglinjer. Fick pax siffror på Sydafrika,
publicerade av LFV ARN
(att de kan ha så fel är pinsamt för dom)
de siffror jag fick från transportministeriet i den Sydafrikanska regeringen var helt andra.
Ja. Jag tycker också siffrorna verkar lite märkliga. Jag vet inte om det är faktiska siffror eller uppskattade siffror.
Jag blev lite nyfiken på dom här siffrorna. 173 pax per avgång till LHR som ska vidare ut i världen. Vilken flygplans typ går mellan GOT-LHR? Är det inga Göteborgare som besöker London?
Hej, FL! Jag såg siffrorna i ett infoblad av Nyman&Schultz där man baserat siffrorna dels på förfrågningar bland sina kunder och dels på statistikfakta från LFV. Det framgår inte när undersökningen gjordes,hur dom gick tillväg eller hur många dom frågade för att få fram siffrorna. Vet inte hur väl siffrorna stämmer med verkligheten, men en liten fingervisning ger det väl.
Vore lite intressant och veta var du hittade informationen.
Finns det för fler flygplatser?
Bäste Waldemar! Lite statistik om transferpaxen som utgår från Göteborg. Några av Göteborgs största transferflygplatser är följande. Siffrorna står för antalet avgångar i veckan och antalet passagerare per avgång som ska vidare ut i världen.
London Heathrow: 13 avgångar. 173 pax.
Köpenhamn: 41 avgångar. 134 pax.
Amsterdam: 35 avgångar. 133 pax.
Paris: 19 avgångar. 129 pax.
Munchen: 21 avgångar. 107 pax.
Helsingfors: 35 avgångar. 100 pax
Frankfurt: 33 avgångar 61 pax.
Naturligtvis varierar paxsiffrorna från dag till dag och från avgång till avgång, men detta är alltså genomsnittet per avgång. Allt detta är dokumenterat. Visst fasen finns det underlag för ett antal långlinjer från Landvetter! Kanske inte dagliga, men ändå. Förslagsvis en i USA (New York) och två i Asien (Kina och Bangkok). Rent allmänt måste vi svenskar sluta tro att vi är i underläge p.g.a att vi bor lite avsides och har liten befolkning. Södra Svealand och Götaland har faktiskt samma befolkningstäthet som Centraleuropa!!!
sas flög på 80 talet med 747 Combi got-osl-nyc
körde lax från Norge
Dagliga avgångar finns det nog inte underlag för, men 2-3 avgångar i veckan kan nog funka.
JKP-LAX med flyglinjens kommande Jetstream 31. Satsningen välkomnas av det lokala näringslivet.
Herregud, vilket trams! Bolagen skulle flyga SDL-EWR eller VBY-JFK om det gick att tjäna pengar. Varenda flygbolag har överskott på flygplan och skulle självklart sätta in en 752 eller whatever om det fanns underlag. Dream on, Göteborg!
GOT- OSL- NYC skulle funka
Waldemar:
Det kanske beror på att SAS är ett misslyckat flygbolag som vi alla vet! SAS gick inte med vinst på EWR/BKK, däremot gör Continental och Thai det, eller hur?!
Vi pratar inte om att SAS skulle flyga från GOT med en A333, utan Delta med en 752, väldigt stor skillnad! Så tänk gärna efter lite innnan du skriver 😉
Detta kom man ut med i November 2008, och linjen skulle startas i juni 2009 med fyra B757-200 i veckan. Men ungefär en månad senare så lades planerna (pga finanskrisen) på is och det sades att man skulle skjuta upp det till 2010/2011.
När det gäller långlinjer så finns det underlag till NewYork, Bangkok och Dubai/Doha (och det är ingen åsikt, utan ett faktum).
Alla dessa destinationer kommer nån gång att startas från GOT, det är bara en fråga om när.
R: SAS ARN-EWR har ALDRIG någonsin gått med vinst, så hur skulle någon kunna få GOT-JFK att gå runt? Varför tror du att SAS inte flyger OSL-EWR?
Waldemar: Klart att det finns underlag för en direktlinje från GOT-JFK. Skulle isf flygas med en Boeing 757, vilket inte är ett speciellt stort flygplan. Tror absolut att det skulle funka. Därifrån kan man ta sig vidare i hela USA, Canada, Sydamerika. Hoppas verkligen att detta blir verklighet. Fler långlinjer till Landvetter!!! 😀