Tui vintern 10/11 frågor
Har blivit antagen till kurs på tui i höst och är jätteglad! Men hittills har det varit rätt lite berättat om hur vi kommer att jobba! Kan någon berätta mer?
Vilka destinatoner ska flygas av Tui i vinter?
Hur länge blir man borta?
Vad, ungefär, tjänar man?
Hur många flygningar har man på en månad?
Övernattar man alltid eller är det tor ibland?
Vilka flygplanstyper utbildas man på?
Skulle vara intressant att veta mer innan man betalat in och sitter på kurs, så man vet vad man har framför sig!
svar
Nej, när du är på stopp räknas det som arbetsdagar. Dina lediga dagar har du alltid på hemmabas, MMX el ARN.
En fråga…
När man ligger på stopp…visst räknas det som arbetstid? Det beskrevs att man är ledig ca 10 dagar i månaden vid 100%…men de är dagar då man inte ligger ute på stopp va?
Trevlig helg alla!
Här kommer några svar på dina frågor:
Phuket och Krabi slingor 3-4 lokala nätter
Bangkok 3 lokala nätter
Mexico 3-4 lokala nätter
Som tidigare sagts t/a till egypten och en eller två nätter på canarias. Kap verde kommer jag inte ihåg men tror ett stopp på 1 natt ett på två nätter och ett lite längre.
Räkna inte med att få ut allt för mkt i lön, dåligt betalt är det.
Ska du ha bas i Malmö lär det bli en hel del turnaround flygningar medans arlanda crew är borta lite mer.
inte allt för många nya som ska checkas ut på B747 i år. så skulle tippa på att du får flyga 737, 757, 767.
Hoppas du får en fin vinter hos oss.
Hejsan Polenta, en härlig vinter väntar dig! Välkommen till TUI =)
Våra destinationer i vinter är Thailand, Egypten, Kanarias, Kap Verde och Mexico. Då Thailandsproduktionen är övervägande störst kommer du mest att flyga dit, med B747 och B767. Egypten flygs som t/a från samtliga flygplatser, Kanarias flygs t/a från de sydligare baserna.
Slingorna brukar vara ungefär 5-7 dagar. I Thailand har vi alltid minst 3 nätter i den lokala tidszonen. Kanariasstoppen kommer i vinter korta, en eller två nätter.
Om jag inte minns helt fel så ligger grundlönen på ca 14000, vilket är lågt men med tillägg och traktamenten kommer du att få ut mellan 16-18000 kanske då du har normalt med flygningar. Vissa bra månader som tex om man jobbar jul + nyår kan du få ut runt 20000.
På en månad när du flyger longhaul har man cirka tre slingor. Beroende på slingornas längd osv. På en heltidstjänst har man 10 lediga dagar på en månad, på en 75 % tjänst har man 14 lediga dagar. Resterande dagar är arbetsdagar bestående av flighter, stopp och stand by.
Vilka föygplanstyper du utbildas på beror lite på vilken bas du ska flyga ifrån. Vi opererar fyra typer, B737, 757, 767 och 747, men du kommer inte att få alla så det får du fråga instruktörerna om som sitter med mer info.
Kursen är superkul och du kommer träffa massa nya spännande människor den kommande vintern =)
SMÅKAKOR!!!
SMÅ – KAKOR!!!
Seriöst?
Jag antog att en del av dina frågor är sådant som informeras på rekryteringsdagen då det känns som ganska så avgörande information, särskilt om lönen. Men, om jag vill minnas rätt så betalar inte TUIfly Nordic någon större summa till grundlön.
Men, men.
Polenta…
Destinationer kan du ju lätt hitta på frittes hemsida…eller varför inte gå och hämta ut en katalog i en av deras butiker? Men som ny så spelar det väl ingen roll var du flyger…arbetet är (nästan) detsamma oberoende av destination??
Boeing 747 (samt 767) antar jag.
Klart att det finns turnaround turer men inte med dessa två flygtyper.
Annars så hade det ju varit bra att visa lite intresse under intervjuer och ställa just dessa frågor.
Välkommen till flygets hårda men roliga värld.
Njut din nya livsstil.